fbpx

Prezesi w Polsce z optymizmem patrzą w przyszłość

Avatar photo
Z najnowszego badania EY CEO Outlook Pulse wynika, że polscy prezesi patrzą na globalne spowolnienie gospodarcze z większym optymizmem niż wskazują międzynarodowe dane. Jedynie 4 na 10 ankietowanych jest zdania, że spowolnienie będzie silne. Tymczasem w skali globalnej odpowiedź wskazała ponad połowa prezesów. Nie ma jednak wątpliwości, że spowolnienie jest faktem, którego nie należy ignorować.

CEO Outlook Pulse to globalne badanie zrealizowane pod koniec 2022 roku. EY dotarło do 1,2 tys. prezesów zarządów firm w 22 krajach. W Polsce badanie przeprowadzono w styczniu oraz lutym br. wśród 30 reprezentantów polskiego biznesu o zasięgu globalnym. EY przebadało prezesów z sektorów takich jak produkcja, biotechnologia, farmaceutyki, bankowość, transport i logistyka czy handel. Badanie dotyczyło w większości firm, które osiągają przychody wielkości 500-999 milionów USD (33 proc.) oraz 5-9,9 miliardów USD (23 proc.)

Prezesi w obliczu spowolnienia

Jaki stosunek do spowolnienia gospodarczego mają prezesi w Polsce? Aż 6 na 10 uważa, że czeka nas umiarkowane spowolnienie, 40 proc. wskazało na silne. Natomiast globalnie zdania są podzielone. 48 proc. uznało, że spowolnienie będzie umiarkowane, a 50 proc. – silne. W Polsce wszyscy ankietowani prezesi są pewni nadchodzącego spowolnienia. 

Z danych wynika również, że przedstawiciele lokalnego biznesu oczekują silniejszego oddziaływania spowolnienia na krajowy rynek niż organizacje w 21 dojrzałych i rozwijających się rynkach na świecie. Opinie są odpowiedzią na przenikające się wyzwania gospodarcze. Pierwszym z nich od ponad roku pozostaje wojna w Ukrainie, którą łączy się m.in. z kryzysem energetycznym czy niepewnością dotyczącą rozwoju relacji krajów europejskich z Chinami. Kolejne wyzwania dotyczą wysokiej inflacji oraz ciągłego kształtowania się rynku po pandemii m.in. w zakresie łańcuchów dostaw. W podsumowaniu eksperci EY zwracają również uwagę na rok wyborczy w Polsce.

Recepta na trudne czasy 

Prezesi nie pozostają jednak bierni wobec spowolnienia. W Polsce jedynie 20 proc. respondentów wskazało, że wstrzymuje się z planowaną inwestycją do czasu poprawy sytuacji geopolitycznej. Tymczasem w skali globalnej odpowiedź wybrało aż 44 proc. prezesów. Poza tym 30 proc. wstrzymuje planowaną inwestycję, 40 proc. przenosi aktywa inwestycyjne, 33 proc. wycofuje się z działalności na niektórych rynkach, a 40 proc. konfiguruje łańcuchy dostaw. 

Dlaczego firmy decydują się modyfikować strategiczne plany? Polscy prezesi zwracają uwagę na relacje krajów demokratycznych z Chinami. Aż 21 proc. wskazało, że powodem modyfikacji strategicznych planów były stosunki dyplomatyczne i gospodarcze z Chinami. W pozostałych krajach Europy odpowiedź wybrano o 5 punktów procentowych rzadziej. 

Najwięcej polskich prezesów wskazało jednak niepewność polityczną w wymiarze personalnym i regulacyjnym jako powód zmiany planów (28 proc.). Odpowiedzi rozłoży się równo pomiędzy wojnę w Ukrainie, bieżące kwestie związane z pandemią oraz restrykcyjną politykę regulacyjną, handlową i inwestycyjną (17 proc.)

Odpowiedzi prezesów na świecie wyglądają nieco inaczej. Najwięcej respondentów wskazało na restrykcyjną politykę regulacyjną, handlową i inwestycyjną (27 proc.) oraz niepewność polityczną w wymiarze personalnym i regulacyjnym (24 proc.)

W badaniu sprawdzono również m.in. czego potrzebują do wyjścia z potencjalnego załamania oraz zajęcia silniejszej pozycji na rynku niż konkurencja. Na liście polskich prezesów w pierwszym wyborze znalazły się inwestycje w talenty, w tym dobre samopoczucie pracowników i rozwój umiejętności (20 proc.) oraz marketing w tym doświadczenia klienta (17 proc.). 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Nowe zasady reklamacji. Jak zmieniły się prawa konsumenta?

Następny Wpis

3 najważniejsze trendy w reklamie video w 2023 roku

Powiązane wpisy

Cechy dobrego sprzedawcy. Na co zwrócić uwagę podczas rekrutacji?

Jaki powinien być dobry sprzedawca? Wiele zależy od rodzaju organizacji i specyfiki prowadzonego procesu sprzedaży. W procesie rekrutacji zwróć uwagę na doświadczenie, umiejętności i wiedzę posiadaną przez kandydata. Pamiętaj jednak, że nawet kilkanaście lat na rynku nie sprawi, że kandydat spełni oczekiwania Twojej firmy. Warto szukać wśród osób, które mają kompetencje i wiedzę umożliwiające realizację konkretnego procesu sprzedaży.
Avatar photo
Więcej

Nie tylko IT. Prawdy i mity na temat pracy zdalnej

Pandemia sprawiła, że praca zdalna zyskała na popularności. Konieczność izolacji wymusiła na wielu firmach szybszą transformację cyfrową, a nowoczesne rozwiązania stały się codziennością. Wiele firm zrezygnowało z biur stacjonarnych albo ograniczyło wynajmowaną przestrzeń. Coraz częściej standardem jest praca w modelu hybrydowym, a także możliwość wykonywania wszystkich obowiązków zdalnie.
Avatar photo
Więcej