Zmiany wprowadziła ustawa o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe, a wdrożenie wynika z konieczności dostosowania się do unijnego prawa przedstawionego w ramach dyrektywy cyfrowej oraz towarowej.
Zmiany w reklamacjach w 2023 roku
Dyrektywa towarowa związana jest ze zmianami w obszarze rękojmi i reklamacji, naprawą albo wymianą reklamowanego towaru, a także odstąpieniem od umowy ze względu na wadę towaru.
W ustawie o prawach konsumenta wprowadzono regulacje dotyczące niezgodności towaru z umową w odniesieniu do umów zawieranych z konsumentami. Zastąpiono pojęcie rękojmi uregulowanej w Kodeksie cywilnym. W praktyce oznacza to, że jeżeli konsument złoży reklamację zastosowanie ma ustawa o prawach konsumenta. Wcześniej wykorzystywany był Kodeks cywilny, który obecnie wciąż obowiązuje w przypadku sprzedaży w relacjach podwójnie profesjonalnych, czyli B2B. Przepisy regulowane przez ustawę dotyczą również przedsiębiorców na prawach konsumentów.
Przepisy dotyczące gwarancji oraz rękojmi w przypadku nieruchomości wciąż dostępne są w Kodeksie cywilnym.
Sprzedawcy są zobowiązani do przestrzegania przepisów oraz aktualizacji regulaminów.
Większy zakres odpowiedzialności sprzedawcy
Jeżeli klient otrzyma towar, który nie spełnia nawet jednego kryterium może skorzystać z rękojmi konsumenckiej. O towarze zgodnym z umową można mówić w sytuacji, gdy zgodny pozostaje opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w przypadku towarów z elementami cyfrowymi pod uwagę bierze się również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji. Drugim obszarem jest przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny, o którym klient poinformował sprzedawcę najpóźniej w momencie zawarcia umowy, i który organizacja zaakceptowała.
Zgodnie z przepisami jeżeli reklamacja zostanie przyznana w pierwszej kolejności obowiązuje naprawa albo wymiana na nowy towar. Nowe regulacje wydłużają również okres, w którym produkt mógł być niezgodny z umową. Przed zmianami uznawało się, że niezgodność z umową wystąpiła do roku od momentu wydania. W ramach nowych przepisów są to 2 lata.
Dyrektywa towarowa nie ma zastosowania do umów o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych, ale ma zastosowanie w przypadku treści cyfrowych lub usług cyfrowych zawartych w towarach lub z nimi połączonych, mowa tutaj o np. inteligentnych sprzętach czy smartfonach.
Reklamacja w dyrektywie cyfrowej
Dyrektywa cyfrowa wprowadza zmiany w zakresie reklamacji produktów cyfrowych, a także obowiązków twórcy produktów cyfrowych.
Zgodnie z nowymi przepisami wprowadzona została definicja usługi cyfrowej, która rozumiana jest jako usługa pozwalająca konsumentowi na wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub dostęp do danych w postaci cyfrowej, wspólne korzystanie z danych w postaci cyfrowej, które zostały przesłane lub wytworzone przez konsumenta lub innych użytkowników tej usługi, a także zawiera inne formy interakcji za pomocą danych. Usługą cyfrową jest więc m.in. usługa przechowywania plików online czy edycja tekstów w chmurze.
Inne ważne zmiany wprowadzone przez dyrektywę cyfrową to:
- doprecyzowanie możliwości odstąpienia od umowy przez klienta,
- doprecyzowanie praw i obowiązków obu stron umowy o dostarczenie usługi treści cyfrowych,
- konieczność informowania o funkcjonalności, kompatybilności i interoperacyjności treści cyfrowych.