fbpx

Nowe wizualizacje megalotniska przyszłości w Polsce

Avatar photo
Brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold właśnie zakończyło prace nad wizualizacją Centralnego Portu Lotniczego i 6 lipca przedstawiło planowaną wizję węzła przesiadkowego między Warszawą a Łodzią. Spółka na swoim koncie ma projekty warszawskich drapaczy chmur- Metropolitan i Varso Tower.
Źródło: cpk.pl
Dach w kształcie diamentu i odwołania do bursztynu

Projektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego zaczęło się 11 listopada 2022 roku. W prace zaangażowanych było 250 architektów.

 – Od tego czasu pracowaliśmy intensywnie w zespole 250 projektantów i ekspertów, przygotowując koncepcję architektoniczną. Od dzisiaj już wiemy, jak będzie wyglądał terminal, czyli serce CPK i lotnicza brama na świat, a dla przylatujących pierwsze doświadczenie związane z naszym krajem. Pokazujemy też pierwszą stację kolejową tak blisko zintegrowaną z portem lotniczym – zaznacza Mikołaj Wild, Prezes Spółki CPK.

Centrum węzła CPK będzie atrium, które pod dachem w kształcie diamentu połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca autobusowego oraz kolejowego. Co ważne, będzie ono ulokowane przed bramkami bezpieczeństwa, przez co będzie dostępne dla wszystkich, niezależnie od środka transportu.  

Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych – mówi Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.

Architekci zaprojektowali wnętrze terminalu CPK jako przestronną i wypełnioną światłem halę z transparentnym dachem. Na jego szczycie umieszczone zostały pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, odwołujące się do skojarzenia z  polskim bursztynem. Wnętrze terminala mają zdobyć rośliny, które poza względami estetycznymi będą stanowić “czynnik odstresowujący”.

Trójkątny kształt terminala jest optymalny z architektonicznego punktu widzenia i niesie ze sobą wiele korzyści. Oznacza wygodę przemieszczania się, skrócenie czasu przesiadek i łatwość adaptowania przestrzeni. Nawiasem mówiąc, trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością, która jest tak bliska polskiej tożsamości – wyjaśnia architekt Jens Hardvendel z KPF.

Sam terminal zajmie powierzchnię około 400 tysięcy metrów kwadratowych i będzie położony na dwóch poziomach. Oprócz tradycyjnych punktów odpraw terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska self-bag drop i kiosk z funkcją obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa będzie dokonywana przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu. 

Megalotnisko CPK jako Airport City

Zgodnie z zamysłem twórców projektu, megalotnisko będzie połączone z węzłem kolejowym i będzie pełnić rolę ogólnokrajowego węzła komunikacyjnego. Na dworzec kolejowy będzie się składać 6 podziemnych peronów (12 torów), który będzie obsługiwać pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony mają być zadaszone. 

Z dworca kolejowego pasażerowie będą mogli się udać do dworca autobusowego i Airport City, ponieważ w zamyśle CPK ma być „lotniskiem-miastem”.

Osoby przyjeżdżające na lotnisko będą mogły wybrać, czy od razu udać się do kontroli bezpieczeństwa, czy też zostawić bagaż i korzystać z licznych atrakcji “lotniska-miasta”, gdyż będą one umieszczone również w strefie ogólnodostępnej.

Podróżni będą mieli do wyboru takie miejsca jak centrum SPA i masażu, czytelnię, siłownię, basen. Dostępne będą również przestrzenie przystosowane do pracy i spotkań biznesowych, takie jak salki konferencyjne. Strefa rozrywkowa oferować będzie rozwiązania cyfrowe, interaktywne i VR, takie jak platformy do gier e-sportowych.

Warto nadmienić, iż inwestor nie jest zobowiązany do wykorzystania żadnej z propozycji, a mogą stanowić one źródło inspiracji podczas ostatecznego wykonania projektu. Polskie megalotnisko ma powstać w gminie Baranów, około 37 kilometrów od Warszawy. W pierwszym etapie lotnisko według założeń będzie obsługiwać 40 mln pasażerów. CPK ma zostać uruchomiony na przełomie 2027 i 2028 r. Następnie port będzie rozbudowywany w zależności od obłożenia.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Okiem eksperta: Zmiany dotyczące alternatywnych spółek inwestycyjnych

Następny Wpis

Coraz więcej firm w Polsce wprowadza nielimitowany urlop

Powiązane wpisy

Jak fundusz venture capital wybiera spółkę? 5 kluczowych elementów w procesie decyzyjnym

Każdy fundusz posiada własną strategię inwestycyjną. Na decyzję wpływają takie czynniki jak etap rozwoju projektu czy branża. Można jednak wyróżnić uniwersalne i kluczowe elementy, które są brane pod uwagę przez fundusze na całym świecie. Inwestorzy uważnie analizuje przedstawiony pomysł oceniając potencjalne szanse na sukces rynkowy.
Avatar photo
Więcej

Tajwański gigant wybuduje fabrykę półprzewodników w Niemczech 

Jeden z największych producentów półprzewodników, TSMC, zapowiedział budowę fabryki w Niemczech. Inwestycja pochłonie ponad 10 mld euro, a wsparcia finansowego udzieli rząd niemiecki. Nowa fabryka ma zaspokoić potrzeby przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej i przemysłu. Zgodnie z założeniami budowa ma ruszyć w drugiej połowie 2024 roku. Pierwsze chipy zostaną wyprodukowane już pod koniec 2027 roku. 
Avatar photo
Więcej