fbpx

Jak fundusz venture capital wybiera spółkę? 5 kluczowych elementów w procesie decyzyjnym

Avatar photo
Każdy fundusz posiada własną strategię inwestycyjną. Na decyzję wpływają takie czynniki jak etap rozwoju projektu czy branża. Można jednak wyróżnić uniwersalne i kluczowe elementy, które są brane pod uwagę przez fundusze na całym świecie. Inwestorzy uważnie analizuje przedstawiony pomysł oceniając potencjalne szanse na sukces rynkowy.

Chociaż inwestorzy mają dobrą intuicję, proces inwestycyjny poprzedzają złożone analizy i oceny. Angażowanie kapitału w nowy projekt wiąże się z całym cyklem działań, które wymagają zaangażowania obu stron. Doświadczony zespół, pomysł o wysokim potencjale rynkowym oraz szczegółowa analiza otoczenia pozwalają ocenić zwrot z inwestycji. Każdy fundusz może mieć własne poziomy dopuszczalnego ryzyka albo wybierać startupy w konkretnych branżach. Relacje między inwestorami a founderami zaczynają się już na etapie pierwszego kontaktu. 

1. Zespół

Fundusze venture capital dużą wagę przykładają do zespołu, a dla wielu inwestorów to najważniejszy element w procesie decyzyjnym. Najlepiej, żeby członkowie zespołu mieli doświadczenie w prowadzeniu startupu. Wiedza i umiejętności biznesowe są ważne, ale startupy wyróżniają się specyficznym środowiskiem oraz sposobem działania. Umiejętność skalowania, zarządzania ograniczonym budżetem, rekrutacja pracowników, a do tego rozwój produktu… nawet osoby zajmujące wysokie stanowiska w korporacjach często nie są w stanie odnaleźć się w startupowej, często chaotycznej rzeczywistości. Inwestorzy chętnie angażują się projekty prowadzone przez osoby, które mają na swoim koncie pracę albo prowadzenie startupu, który odniósł rynkowy sukces.

Zespół to jednak dużo więcej niż founder. Fundusze zwracają również uwagę na pozostałych członków. Warto, żeby w zespole znalazły się m.in. osoby, które mają odpowiednie kompetencje w zakresie sprzedaży, marketingu, product developmentu. Ważne jest zaangażowanie, zrozumienie środowiska biznesowego oraz ciągła chęć rozwoju. 

2. Pomysł

Pomysł powinien rozwiązywać istniejący problem w innowacyjny sposób. Ważny punkt to skalowalność umożliwiająca rozwój biznesu na dużą skalę. Fundusze analizują model biznesowy i to, w jaki sposób startup chce zarabiać na oferowanym rozwiązaniu. Ważna jest szybkość wypuszczenia produktu czy usługi na rynek. Im szybciej klienci będą w stanie ocenić produkt w realnych warunkach, tym szybciej fundusz zyska informacje o popycie i przychodach. 

W startupach nie ma czasu na wieloletnią pracę i doskonalenie pomysłu. Dużo bardziej docenia się testowanie w praktyce. MVP to koncepcja produktu o minimalnej funkcjonalności, który może trafić na rynek. Pozwala sprawdzić realne zainteresowanie rozwiązaniem oraz ocenić potencjał rynkowy. Decydując się wypuścić produkt unika się ryzyka nietrafionych kosztów. MVP buduje przewagę konkurencyjną nad tradycyjnym rozwiązaniem – inwestycją w produkcję, logistykę czy dystrybucję na dużą skalę.  

3. Technologia

Defensible IT rozumiane jest jako zastosowanie technologii o oryginalnym charakterze równocześnie trudnej do odtworzenia. Unikalna technologia gwarantuje, że większy gracz na rynku nie wyprzedzi i nie rozwinie szybciej pomysłu. Fundusze interesują się autorskimi rozwiązaniami i algorytmami.

4. Rynek

Fundusze oceniają potencjał projektu biorąc pod uwagę parametry rynku – pojemność, grupę docelową czy prognozy. W analizie uwzględnia się również konkurencję – jej produkt, prezentowane wartości i strategię, a także przychody finansowe. Szerokie analizy pozwalają uzyskać odpowiedź na pytanie, czy inwestycja w startup ma szansę na satysfakcjonujący zwrot. Popularne parametry to m.in. koszt pozyskania klienta, wskaźnik konwersji czy średni cykl życia klienta.

5. Transakcja

Doświadczony i zaangażowany zespół zaprezentował pomysł, który ma duży potencjał rynkowy. Ostatni krok to parametry transakcji. Fundusz bierze pod uwagę wartość spółki zaprezentowaną przez fondera, a także wszystkie aspekty inwestycyjne – zasady współpracy, exit i parametry wyjścia, zaangażowanie czasowe founderów czy pierwsze plany rozwojowe. Po uzgodnieniu najważniejszy kwestii można przejść do sformułowania i podpisania due diligence, a następnie umowy inwestycyjnej. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Zmiany na rynku crowdfundingowym. Platformy dostosowują się do nowej ustawy

Następny Wpis

Rewolucja w transmisji danych. IOTeam z innowacyjną Kartą Super SIM

Powiązane wpisy

9 rad, jak skutecznie sprzedawać przez telefon

Sprzedaż przez telefon to jedno z najstarszych i wciąż najskuteczniejszych działań marketingowo-sprzedażowych. Reklama w wyszukiwarce, media społecznościowe czy e-mail marketing pozwalają dotrzeć do potencjalnych klientów i nawiązać pierwszy kontakt, ale to rozmowa telefoniczna pozwala zamknąć sprzedaż. Mimo rozwijającej się cyfryzacji większość osób zajmujących decyzyjne stanowiska wciąż stawia na komunikację twarzą w twarz albo rozmowę telefoniczną. Jak skutecznie sprzedawać i o czym musisz pamiętać?
Avatar photo
Więcej