fbpx

Jak rekrutować pracowników w IT? 5 praktycznych wskazówek

Avatar photo
Branża IT od lat zmaga się z niedoborem pracowników. Specjalistów szukają startupy, firmy technologiczne, e-commerce, a nawet duże organizacje działające na rynku od lat. Potrzeby kompetencyjne zależą od specyfiki działalności. Poszukiwani są nie tylko programiści, ale również osoby nie wykorzystujące kodu, np. project managerowie, UX designerzy czy testerzy. W IT wciąż panuje rynek pracownika, który w połączeniu z deficytem specjalistów sprawia, że skuteczna rekrutacja to sztuka. Doświadczeni eksperci działający na rynku od lat mogą przebierać w ofertach pracy.

Wyzwaniem w rekrutacji specjalistów w branży IT jest również powszechność pracy zdalnej. Dobry rekruter musi potrafić przeprowadzić proces nie tylko twarzą w twarz, ale również online. Kolejne wyzwanie wiąże się z koniecznością posiada kompetencji nie tylko miękkich, ale również technicznych. Chociaż specjalistyczną wiedzę weryfikuje zwykle bezpośredni przełożony to rekruter musi posiadać minimum podstawowe informacje niezbędne do wstępnej selekcji.

1. Czas publikacji ogłoszenia ma znaczenie 

No Fluff Jobs, czyli portal z ofertami pracy w branży IT przygotował poradnik dla rekruterów. Z przedstawionych danych wynika, że w poniedziałki odnotowuje się nawet o 150 więcej aplikacji niż w sobotę. Zdaniem No Fluff Jobs większość specjalistów aplikuje na początku tygodnia, a do czwartku liczba aplikacji utrzymuje się na wysokim poziomie. Część kandydatów wysyła aplikacje również w weekendy, głównie w niedzielę. W tygodniu zgłoszenia napływają rano, w porze lunchu i wieczorem. Warto opublikować ogłoszenie na początku tygodnia i zwiększyć widoczność na liście. Jeżeli kandydat trafi na ofertę szybciej, zwiększa się szansa, że prześle zgłoszenie.

2. Portal portalowi nierówny 

W ciągu ostatnich kilku lat w Polsce powstały portale dedykowane ofertom pracy wyłącznie w branży IT. Jednym z wiodących jest No Fluff Jobs, ale warto znać również Just Join IT, Bulldogjob czy Rocketjobs. Portale zyskały popularność przede wszystkim dlatego, że w ofertach pracy pojawiają się konkretne informacje o wynagrodzeniu. Przez wiele lat praktyka nie była popularna na dużych ogólnopolskich portalach. Specjaliści chętniej wybierają portale dedykowane branży, ponieważ szybciej i skuteczniej mogą znaleźć interesujące oferty. Popularnym źródłem aplikacji jest również LinkedIn, gdzie publikowane są oferty pracy. Dobrym pomysłem jest również nawiązywanie bezpośredniego kontaktu z kandydatami. 

3. Treść ogłoszenia 

Nie od dziś wiadomo, że treść ogłoszenia odgrywa ogromne znaczenie. Kandydaci zwracają uwagę nie tylko na wymagania, opis stanowiska i wynagrodzenie, ale również miejsce wykonywania obowiązków, a raczej informacje o pracy zdalnej. Należy zadbać o atrakcyjne przedstawienie najważniejszych elementów oferty i dopasowanie do obowiązujących standardów rynkowych. Specjalistów mniej interesują np. benefity. Oferta pracy dla specjalisty z IT powinna zawierać konkretne korzyści i rzeczowy opis obowiązków. Doświadczeni pracownicy szybko wyłapią ewentualne nieścisłości. 

4. Atrakcyjność pracodawcy 

Chociaż kandydaci w branży IT zwracają mniejszą uwagę na benefity to znaczenie ma atrakcyjność pracodawcy. Co to oznacza w praktyce? Coraz więcej specjalistów chce pracować dla organizacji mających pozytywny wpływ na otoczenie. Pewność wysokich zarobków sprawia, że mogą koncentrować się również na innych obszarach jak np. wpływ projektu na otoczenie, wartości reprezentowane przez organizację czy przyjęta wizja rozwoju. Pod uwagę warto wziąć ESG (ang. Environmental, Social, Governance), czyli czynniki wpływające na społeczną odpowiedzialność biznesu. Środowisko, społeczeństwo oraz ład korporacyjny powinny zostać uwzględnione w działaniu firmy na każdym etapie. 

5. Niestandardowa rekrutacja 

Coraz więcej rekruterów walczy o uwagę specjalistów nieszablonowymi metodami. Jednym ze sposobów jest scouting, czyli szukanie pracowników w miejscach, gdzie często przebywają, np. początkujących specjalistów można znaleźć na uczelniach wśród studentów. Rekruterzy wykorzystują również elementy grywalizacji poprzez angażowanie odbiorców do rozwiązywania zadań. Inny pomysł to dzielenie się wiedzą podczas merytorycznych konferencji i spotkań.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Polacy nie chcą euro. Plusy i minusy przyjęcia wspólnej waluty

Następny Wpis

Rok 2022 w fotowoltaice. Podsumowanie najważniejszych zmian i prognozy

Powiązane wpisy

Prosta Giełda zadebiutowała, ale handel akcjami nie ruszył

Na NewConnect zanotowano trzeci debiut w 2023 roku. Wejście spółki Prosta Giełda nie spowodowało jednak, że handel akcjami ruszył. Oficjalne rozpoczęcie notowań uniemożliwił przekraczający 1000 proc. wzrost teoretycznego kursu otwarcia w stosunku do kursu odniesienia. Handel nie był możliwy ze względu na przekroczenie odchylenia wahań kursu od przyjętych “widełek”.
Avatar photo
Więcej

Webinary rosną w siłę. Jaki był 2022 r. dla branży?

Webinary szturmem weszły do codziennej pracy w cyfrowym świecie. W przestrzeni internetowej obecne były od kilku lat, ale dopiero w pandemii zyskały popularność, która wciąż nie słabnie. Webinary organizuje dzisiaj niemal każdy - od marketerów i sprzedawców, przez nauczycieli, aż po ekspertów w danej branży, np. dietetyków, psychologów czy analityków biznesowych. Webinary to stały element internetowej rzeczywistości, który wprowadził rewolucję w komunikacji zdalnej.
Avatar photo
Więcej