fbpx

Coraz więcej firm w Polsce wprowadza nielimitowany urlop

Avatar photo
Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na wprowadzenie nielimitowanego urlopu. Wśród organizacji, które wdrożyły nieograniczoną liczbę dni wolnych, znajdują się m.in. Traffit, Bitpanda czy Syzygy Warsaw. Pracodawcy zwracają uwagę, że rozwiązanie sprawdzi się wyłącznie wśród pracowników rzetelnych i odpowiedzialnych, z jasnym podziałem obowiązków w organizacji. Ważny element to wyznaczenie celów w perspektywie miesięcznej, kwartalnej i rocznej. 
Polacy chcą urlopów bez ograniczeń

Obecnie według Kodeksu pracy osoby zatrudnione w ramach umowy o pracę mają do wykorzystania 20 albo 26 dni wypoczynkowych w zależności od stażu pracy. 

Z danych przedstawionych w raporcie Perfect Match Research, który zrealizowała firma kadrowo-płacowa SD Worx, wynika, że 31 proc. osób zatrudnionych w Polsce ma możliwość wnioskowania o urlop tego samego dnia, a 32 proc. z minimum tygodniowym, a nawet krótszym wyprzedzeniem. Z raportu wynika, że zaledwie 11 proc. pracowników ma obowiązek wnioskować o dni wolne  z tygodniowym lub dwutygodniowym wyprzedzeniem. Natomiast 18 proc. składa wniosek od dwóch tygodni do jednego miesiąca przed planowanym urlopem. 

Jak podaje Puls Biznesu, aż 60 proc. respondentów reprezentujących zatrudnionych jest zainteresowana urlopem bez limitu, a 33 proc. ma stosunek neutralny. Jedynie 6 proc. nie jest w żadnym stopniu zainteresowania rozwiązaniem. Z perspektywy pracodawców podejście jest nieco mniej entuzjastyczne – 39 proc. pracodawców ma neutralne nastawienie, a 37 proc. – pozytywne. 23 proc. wskazało, że nie pochwala pomysłu nielimitowanego urlopu. 

Biorąc pod uwagę pracowników, okazuje się, że jedynie 27 proc. wykorzystywałoby zdecydowanie więcej dni wolnych, niż obowiązuje obecnie. Natomiast 25 proc. odpowiedziało, że liczba dni urlopowych nie zmieniłaby się w ich sytuacji.  

Urlopy bez limitu w Polsce już istnieją 

Traffit, Bitpanda czy Syzygy Warsaw to przykłady firm, które zdecydowały się na wprowadzenie urlopów bez limitu. 

-Większa liczba dni wolnych pozwala na zachowanie równowagi między życiem prywatnym a pracą – zwraca uwagę Paulina Zasempa, people country lead Poland and CEE w SD Worx Poland.

Jak podaje Puls Biznesu w SYZYGY Warsaw, czyli firmie z branży IT, średnio na jednego pracownika przypada ok. 35 dni wolnych rocznie. Spółka zwraca uwagę, że pomysł zrodził się z realnych potrzeb pracowników i nie stanowi wyłącznie benefitu, który ma przyciągąć nowych. 

Natomiast Traffita, firma z branży automatyzacji rekrutacji, zdecydowała się na nielimitowany urlop ze względu na wzajemne zaufanie w zespołach. Szef Traffita Adrian Wolak podkreślił znaczenie podziału zadań do wykonania i jasnej odpowiedzialności w grupie. Równocześnie w Traffita pracownicy koncentrują się na efektach pracy, a nie czasie poświęconym na realizację celów. 

Firmy, które zdecydowały się na wdrożenie urlopu bez limitu, mają świadomość, że przemęczony pracownik gorzej realizuje swoje zadania. Dodatkowe dni wolne korzystnie wpływają na skuteczność oraz motywację do pracy. Wypoczęty pracownik częściej wpada na kreatywne oraz innowacyjne rozwiązania poprawiające realizację celów w organizacji. Elastyczny urlop wymaga odpowiedzialności oraz konkretnych celów w perspektywie krótkoterminowej, oraz długoterminowej. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Nowe wizualizacje megalotniska przyszłości w Polsce

Następny Wpis

Większa transparentność na rynku nieruchomości. Ruszy Portal Cen Mieszkań 

Powiązane wpisy

6 najpopularniejszych barier w rozwoju startupów w Polsce

Startupy mierzą się z wieloma wyzwaniami. Część z nich, np. szybkie tempo zmian prawnych czy biurokracja to bariery spotykające firmy na wszystkich etapach rozwoju. Z kolei niektóre jak pozyskiwanie finansowania, walka o specjalistów czy presja płacowa to bariery charakterystyczne dla rynku młodych innowacyjnych przedsiębiorstw.
Avatar photo
Więcej

Nie tylko IT. Prawdy i mity na temat pracy zdalnej

Pandemia sprawiła, że praca zdalna zyskała na popularności. Konieczność izolacji wymusiła na wielu firmach szybszą transformację cyfrową, a nowoczesne rozwiązania stały się codziennością. Wiele firm zrezygnowało z biur stacjonarnych albo ograniczyło wynajmowaną przestrzeń. Coraz częściej standardem jest praca w modelu hybrydowym, a także możliwość wykonywania wszystkich obowiązków zdalnie.
Avatar photo
Więcej

Czym jest i jak zbudować silną markę?

Budowanie marki to długotrwały proces, który wymaga przemyślanej i zaplanowanej strategii działania. Silna marka produktu albo usługi zapewnia mocną pozycję na rynku oraz wyróżnia na tle konkurentów. Klienci mogą szybciej wybrać produkt mając pewność oferowanych korzyści. Marka to dużo więcej niż zestaw cech fizycznych. Zapewnia o jakości i ma duży wpływ na wizerunek organizacji, osoby czy produktu.
Avatar photo
Więcej