fbpx

Czym jest i jak zbudować silną markę?

Avatar photo
Budowanie marki to długotrwały proces, który wymaga przemyślanej i zaplanowanej strategii działania. Silna marka produktu albo usługi zapewnia mocną pozycję na rynku oraz wyróżnia na tle konkurentów. Klienci mogą szybciej wybrać produkt mając pewność oferowanych korzyści. Marka to dużo więcej niż zestaw cech fizycznych. Zapewnia o jakości i ma duży wpływ na wizerunek organizacji, osoby czy produktu.
Czym jest marka?

American Marketing Association definiuje markę jako nazwę, termin, znak, symbol, a nawet projekt albo kombinację różnych elementów. Celem marki jest możliwość identyfikacji produktów lub usług i odróżnienie ich na tle konkurencji. Każda organizacja czy projekt ma unikalną kombinację elementów wyróżniających na rynku. W praktyce na markę składa się m.in. logo, nazwa produktu czy wzór na opakowaniu. Przemyślana i konsekwentnie realizowana strategia budowania marki sprawia, że klienci nie mają problemu z identyfikacją produktu czy usługi na tle konkurencji. Coraz więcej ekspertów zwraca uwagę, że na markę składają się również elementy niematerialne, np. reputacja. Marka wiąże się również z gwarancją jakości. Klient ma pewność, że otrzymuje stały i powtarzalny zbiór cech funkcjonalnych oraz korzyści związanych z produktem czy usługą. 

Rodzaje i funkcje marki 

Marka może dotyczyć nie tylko produktu albo usługi, ale również osoby. Budowanie marki osobistej to zestaw kroków, które pozwalają wypracować pozycję eksperta w danej branży. W organizacji tego typu strategia jest ryzykowna. Opieranie wizerunku w oczach nabywców na obecności jeden osoby grozi poważnym kryzysem w przypadku ewentualnych komplikacji, np. odejścia z firmy. Natomiast produkt staje się marką wtedy, gdy jego jakość i popularność wśród klientów jest większa niż samej firmy. 

Silna marka sprawia, że klienci z łatwością wybierają produkt albo usługę na tle konkurencji. Konsekwentnie realizowana strategia wykorzystująca m.in. corporate identity, czyli system identyfikacji wizualnej pozwala rozpoznać produkty oraz jednoznacznie wskazać korzyści płynące z ich zakupu. 

Marka wiąże się również z eksponowaniem jakości oraz zapewnieniem konsumenta, że podjął dobry wybór. Specyficzna kombinacja symboli, skojarzeń i języka wywołuje poczucia identyfikacji wśród klientów. 

Jak zbudować markę?

W procesie budowy silnej marki niezbędna jest wizja stworzenia czegoś oryginalnego i niepowtarzalnego. Firma musi wykazać, że produkt czy usługa wyróżniają się na tle konkurencji pod względem cech fizycznych, ale również korzyści emocjonalnych. Drugi czynnik to czas – cały proces trwa od początku istnienia produktu aż po ewentualne wycofanie z rynku. Ostatni element to wiedza na temat grupy docelowej oraz sposobów komunikacji, które będą skuteczne. 

Strategia marki to zestaw kroków, które pozwolą zrealizować założony cel, którym jest stworzenie określonej wizji w świadomości nabywców. Rolą strategii jest zaprojektowanie marki, która będzie pożądana w określonej grupie docelowej.

Następnie powstaje strategia komunikacji zawierająca spójny opis działań. Na końcu określa się narzędzia, które powinny zostać wykorzystywane. Skuteczna strategia odzwierciedla elementy marki a dokładniej ich liczbę oraz charakter. Firmy mają kilka możliwości. Po pierwsze wykorzystanie już istniejącej marki w trakcie wprowadzania nowego produktu, tzw. strategia marki rodzinnej. Zaletą są niższe koszty związane z budowaniem świadomości. Inny sposób to połączenie nowej marki z już istniejącą. Kolejna możliwość to nie łączenie ze sobą produktów różnych marek. Jeżeli produkt nie odniesie sukcesu, firma nie ryzykuje swojej reputacji. Powstają różne nazwy marek dla różnych linii jakościowych.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Sektor kosmiczny w Polsce. Potencjał inwestycji w prace nad przestrzenią kosmiczną

Następny Wpis

Ponad 80 proc. Polaków wie, czym są kryptowaluty

Powiązane wpisy

W świetle wyzwań i regulacji. Jaka jest przyszłość crowdfundingu?

29 lipca 2022 roku weszła w życie ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. Ustawa ta uzupełnia regulacje dotyczące finansowania społecznościowego zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937.
Avatar photo
Więcej

Inwestowanie w alkohole tylko dla kolekcjonerów?

Wysoka inflacja i niepewność gospodarcza sprawiły, że wielu inwestorów zaczęło szukać alternatywnych metod ochrony wartości kapitału. Popularność zaczęły zyskiwać m.in. inwestycje w dzieła sztuki, biżuterię, metale szlachetne czy alkohole. Lokowanie środków w materialnych przedmiotach zyskuje popularność nie tylko wśród mniej doświadczonych osób, ale również inwestorów, którzy od lat działają na rynku.
Avatar photo
Więcej