Bariery rozwoju startupów w Polsce można podzielić na dwie grupy – bariery zewnętrzne i wewnętrzne. W raporcie Polskie Startupy 2021 wydanym przez Fundację Startup Poland czytamy, że 83 proc. startupów zwraca uwagę na zmienność barier wraz z rozwojem działalności. W pierwszych etapach funkcjonowania są to przede wszystkim wyzwania regulacyjne i prawne. Z czasem coraz większe znaczenie zyskują bariery wewnętrzne m.in. zarządcze i kompetencyjne. Z jakimi wyzwaniami najczęściej mierzą się startupy w Polsce?
Bariery zewnętrzne
Wśród barier zewnętrznych można wymienić aspekty związane funkcjonowaniem firmy w konkretnych warunkach administracyjno-prawnych. Nie tylko startupy, ale wszystkie przedsiębiorstwa w Polsce muszą zmierzyć się z wysokimi podatkami, biurokracją i szybkim tempem zmian prawnych.
- Bariery regulacyjne i prawne
Startupy zwracają uwagę na takie bariery zewnętrzne jak zmieniające się i niejasne przepisy czy rozległe formalności związane z prowadzeniem firmy. Bariery są szczególnie widoczne w małych startupach, które nie posiadają własnych działów księgowych, prawnych czy HR.
- Bariery kadrowe
Z danych przedstawionych w raporcie Fundacji Startup Poland wynika, że jedną z najczęstszych barier są wysokie koszty związane z zatrudnieniem pracowników. Aż 30 proc. ankietowanych wskazało, że mierzy się z presją płacową oraz walką o specjalistów. Specyfika działalności sprawia, że młode spółki szukają przede wszystkim ekspertów w danej dziedzinie. Tymczasem w Polsce wciąż brakuje doświadczonych pracowników specjalizujących się w różnych obszarach IT oraz nowych technologii.
Bariery wewnętrzne
Bariery wewnętrzne wynikają ze specyfikacji funkcjonowania startupu. Większość młodych firm musi zmierzyć z podobnymi wyzwaniami zagrażającymi rozwojowi. Wśród najpopularniejszych wymienia się problemy z pozyskaniem finansowania, niewystarczające umiejętności zarządcze czy bariery kompetencyjne oraz szkoleniowe.
- Bariery finansowe
Bariery związane z pozyskiwaniem finansowania to najpopularniejszy problem startupów w Polsce. Niezbędna jest nie tylko umiejętność pozyskiwania kapitału, ale również zarządzania budżetem. Startupy muszą dążyć do maksymalnego skrócenia czasu pomiędzy pozyskiwaniem finansowania w kolejnych fazach rozwoju. Problemy z dostępem do kapitału skutecznie hamują rozwój działalności.
- Bariery zarządcze i kompetencyjne
Nie wystarczy innowacyjny pomysł na biznes. Przedsiębiorcy decydujący się na założenie startupu muszą zmierzyć się również z organizacją firmy. Niskie kompetencje i brak chęci rozwoju w zakresie zarządzania sprawia, że nawet dobry pomysł na produkt traci szansę powodzenia.
- Bariery szkoleniowe
Szybkie tempo zmian rynkowych wywołuje konieczność regularnego monitorowania sytuacji gospodarczej i podnoszenia kompetencji. Startupy nastawione na realizację konkretnych zadań, często zapominają o śledzeniu nie tylko rynku, ale również szeroko pojętego środowiska biznesowego. Zamknięcie się w świecie własnego biznesu sprawia, że łatwo przegapić istotne zmiany. Dane przedstawione w raporcie Polskie Startupy 2021 wskazują, że największą popularnością cieszą się szkolenia marketingowe – 39 proc., sprzedażowe – 33 proc. oraz programistyczne – 28 proc.
- Bariery psychologiczne
W raporcie Fundacji Startup Poland czytamy, że aż 38 proc. startupów nie szuka szkoleń, a 22 proc. korzysta z nich jedynie okazjonalnie. Wśród powodów niskiego wyniku można wskazać bariery psychologiczne, które należy rozpatrywać z dwóch perspektyw. Część startupów ulega nadmiernej wierze we własny biznes i możliwości. Wielu przedsiębiorców nie zainteresowanych szkoleniami może wykazywać się zbyt dużym samozadowoleniem i pewnością sukcesu, zwraca uwagę Maciej Noga, Partner Zarządzający Funduszu Pracuj Ventures w komentarzu do wyników raportu. Z drugiej strony wśród barier psychologicznych pojawia się zbyt mała pewność siebie, utrata motywacji i brak umiejętności radzenia sobie z przeciwnościami.