fbpx

Nie tylko IT. Prawdy i mity na temat pracy zdalnej

Avatar photo
Pandemia sprawiła, że praca zdalna zyskała na popularności. Konieczność izolacji wymusiła na wielu firmach szybszą transformację cyfrową, a nowoczesne rozwiązania stały się codziennością. Wiele firm zrezygnowało z biur stacjonarnych albo ograniczyło wynajmowaną przestrzeń. Coraz częściej standardem jest praca w modelu hybrydowym, a także możliwość wykonywania wszystkich obowiązków zdalnie.

Przed wybuchem pandemii praca zdalna zarezerwowana była głównie dla pracowników z branży IT oraz freelancerów. Wielu pracodawców nie wierzyło, że wykonywanie obowiązków poza biurem może być efektywne. Często praca zdalna stanowiła dodatkowy benefit w wymiarze maksymalnie jednego czy dwóch dni w ciągu miesiąca. 

Przeciwnicy wróżyli spadek produktywności, rozpad zespołów i zanik relacji międzyludzkich. Tymczasem w pandemicznej rzeczywistości okazało się, kolejne projekty kończyły się sukcesem, a praca zdalna na stałe wpisała się w codzienność pracowników w wielu branżach. 

Co warto wiedzieć o pracy zdalnej po ponad dwóch latach od wybuchu pandemii? Które stwierdzenia okazały się prawdą, a które można schować między mity? 

Praca zdalna zmniejsza wydajność pracowników – MIT

Wśród wad pracy zdalnej wymienia się przede wszystkim wpływ na efektywność pracowników. W ostatnim czasie jednym z przeciwników modelu okazał się dyrektor generalny Tesli. Elon Musk zdecydował o powrocie do stacjonarnego trybu pracy uzasadniając, że praca zdalna wiąże się ze spadkiem wydajności zatrudnionych. 

Amerykańscy ekonomiści w rozmowie z Insider nie potwierdzili przekonania dyrektora Tesli. Ich zdaniem produktywność pracowników nie spadła w trakcie pandemii, a wręcz przeciwnie – wzrosła. Pracownicy czas zaoszczędzony na dojazdach przeznaczali na zawodowe obowiązki albo rodzinę. Albrecht Ritschl, profesor historii gospodarczej podkreślił, że praca w biurze nie jest synonimem ciężkiej i wydajnej pracy. 

Business Insider przypomina również o badaniach przeprowadzonych przez NordVPN czy naukowców, którzy badali pracowników w Wielkiej Brytanii oraz USA. Większość pracowników pozostaje tak samo wydajna w domu, jak i w biurze. Głównym źródłem spadku efektywności było dzielenie pracy z opieką nad dziećmi. 

Praca zdalna to oszczędność dla pracownika i pracodawcy – PRAWDA 

Praca zdalna pozwala pracownikom oszczędzić czas i pieniądze. Brak konieczności pojawiania się w biurze każdego dnia nie wymaga dojazdów samochodem czy komunikacją. Pracownik oszczędza również na lunchu w restauracji czy kawie na wynos. 

Pracodawca oszczędza na stworzeniu miejsca pracy i eksploatacji biura. 

Praca zdalna sprawdza się tylko w IT – MIT

Coraz więcej branż otwiera się na pracę zdalną albo w modelu hybrydowym. Przed pandemią wykonywanie obowiązków dominowało w branży IT przede wszystkim wśród programistów. Koronawirus wymusił konieczność dostosowania się do trudnej sytuacji na świecie, a pracę zdalną zaczęło wykorzystywać coraz więcej firm. Marketing, sprzedaż, księgowość czy finanse to tylko część branż, które z powodzeniem odnalazły się w rozproszonych zespołach. 

Pracodawca może polecić pracownikowi pracę zdalną – PRAWDA

Pod koniec maja br. rząd przyjął projekt zmian w Kodeksie pracy dotyczących pracy zdalnej. Nowelizacja zakłada, że w okresie epidemii, stanu nadzwyczajnego, a także sytuacji wyjątkowych jak np. pożar – pracodawca będzie mógł polecić pracownikom pracę zdalną. Obecnie zasadę reguluje ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Praca zdalna sprawdzi się u każdego – MIT

Nie każdy odnajdzie się w pracy zdalnej. Wykonywanie obowiązków w 100% z domu wymaga dobrej organizacji pracy własnej, a także motywacji. Wielu przeciwników narzeka również na brak codziennych relacji ze współpracownikami twarzą w twarz. Praca zdalna nie sprawdza się również wśród osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy, kiedy stały kontakt z przełożonym odgrywa dużą rolę. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Jak przekształcić jednoosobową działalność w spółkę?

Następny Wpis

Jak obniżyć koszty prowadzenia biznesu? 5 sposobów na obniżenie kosztów działalności

Powiązane wpisy

Dane walutą przyszłości, ale klienci niechętnie dzielą się informacjami

Dane nazywane są walutą przyszłości. Marki chętnie proszą klientów o różne informacje pozwalające na skuteczną personalizację ofert czy pozycjonowanie produktów. W Internecie dane o użytkownikach są zbierane niemal na każdym kroku. Marki mogą dopasowywać działania marketingowe do preferencji konkretnej osoby. Kluczowe jest nie tylko zbieranie danych, ale również ich analiza.
Avatar photo
Więcej

Na świecie jest coraz cieplej, a ludzi jest coraz więcej. W jaki sposób zmiany klimatyczne i demograficzne wpłyną na społeczeństwo i gospodarkę?

Co czeka Polskę i świat w ciągu najbliższej dekady? Patrząc globalnie można wyróżnić kilka megatrendów, które już determinują życie gospodarcze i społeczne w różnych krajach oraz regionach. Jeden najczęściej przytaczanych to zmiany klimatyczne i rosnąca średnia globalna temperatura. Drugi megatrend dotyczy rosnącej liczby ludności. O zmianach mówi się od dawna wciąż jednak niewiele osób wie, w jaki sposób wpływają na codzienność społeczną i gospodarczą, a także na jakie zmiany należy się jeszcze przygotować.
Avatar photo
Więcej

Employer branding, czyli jak budować wizerunek pracodawcy

Chcesz, żeby do Twojej firmy trafiały największe talenty? Szukasz ludzi, którzy będą rozwijać organizację i jednocześnie czerpać satysfakcję z pracy? Employer branding to zestaw działań i narzędzi, które pozwalają nie tylko pozyskać pracowników, ale również utrzymać ich w firmie. Proces budowania marki pracodawcy warto zacząć już na początkowym etapie rozwoju.
Avatar photo
Więcej