fbpx

9 rad, jak skutecznie sprzedawać przez telefon

Avatar photo
Sprzedaż przez telefon to jedno z najstarszych i wciąż najskuteczniejszych działań marketingowo-sprzedażowych. Reklama w wyszukiwarce, media społecznościowe czy e-mail marketing pozwalają dotrzeć do potencjalnych klientów i nawiązać pierwszy kontakt, ale to rozmowa telefoniczna pozwala zamknąć sprzedaż. Mimo rozwijającej się cyfryzacji większość osób zajmujących decyzyjne stanowiska wciąż stawia na komunikację twarzą w twarz albo rozmowę telefoniczną. Jak skutecznie sprzedawać i o czym musisz pamiętać?

Skuteczna sprzedaż przez telefon wymaga znajomości kilku podstawowych zasad, ale również doświadczenia i empatii. Dobry handlowiec rozumie, że w procesie sprzedaży najważniejsze są potrzeby klienta. Rozpoznanie oczekiwań oraz zaprezentowanie rozwiązania to klucz do zamknięcia transakcji. Unikaj dzwonienia do przypadkowych osób, czytania wcześniej przygotowanej treści czy zasypywania drugiej strony wieloma informacjami na temat produktu. Skuteczna sprzedaż przez telefon to dialog, a w centrum znajduje się klient i jego potrzeby. Musisz wykazać się empatią oraz odrzucić własne przekonania na rzecz wysłuchania drugiej strony.

1. Przygotuj się do rozmowy

Zanim zadzwonisz, przygotuj się do rozmowy. Wybór potencjalnych klientów ma duże znaczenie w procesie sprzedażowym. Wykonywanie telefonów „na ślepo” to starta czasu i pieniędzy. Zdobądź, jak najwięcej informacji o firmie i branży, w której działa. Świadomość problemów i wyzwań spotykających organizację na co dzień pozwala lepiej dopasować ofertę sprzedażową i zwiększa szansę powodzenia.

2. Skup się na rozmówcy

Pamiętaj, że to rozmówca gra pierwszą rolę. Opowiadaj o własnej firmie i oferowanych rozwiązaniach, ale nie naciskaj oraz nie dominuj. Postaraj się z każdej rozmowy wyciągnąć, jak najwięcej informacji, które przekujesz w konkretne propozycje dla klienta.

3. Mów mniej, więcej słuchaj

Słuchaj, słuchaj i jeszcze raz słuchaj. Rozmówca świadomie i nieświadomie przekazuje wiele cennych informacji. Nie przerywaj rozmówcy – pamiętaj, że wielu osobom trudniej otworzyć się w rozmowie telefonicznej. Doceń momenty, kiedy osoba po drugiej stronie wykazuje się inicjatywą.

4. Zadawaj przemyślane pytania

Pytania pokazują zaangażowanie w rozmowę. Działaj jednak z rozwagą. Zbyt dużo pytań może wzbudzić obawy u rozmówcy i sprawić, że poczuje się jak na przesłuchaniu. Pytaj z wyczuciem i o rzeczy naprawdę ważne. 

5. Traktuj sprzedaż jako proces

Jeden telefon to za mało. Proces sprzedaży telefonicznej często trwa kilka tygodni, a nawet miesięcy. Bądź cierpliwy i nienachalny. Przypominaj o ofercie, ale nie atakuj każdego dnia. 

6. Dopasuj ton i tempo głosu

Ton i tempo głosu nie mogą być monotonne, wolne i pozbawione emocji. Nie czytaj z kartki i zachowaj naturalność. Część osób może odebrać cię… jako automat. Postaraj się pokazywać pozytywne emocje i energię do działania, ale również bez zbędnej ekspersjii. Zachowaj równowagę.

7. Prowadź dialog zamiast monologu

Monolog to najgorsze, co możesz zrobić. Częsty błąd początkujących handlowców to zasypywanie klientów informacjami o firmie i produkcie. Efekt? Rozmówca czuje się zmęczony i przytłoczony. Prowadź rozmowę czyli dialog. Angażuj się, zadawaj pytania i postaraj się zrozumieć drugą stronę.

8. Zaplanuj domknięcie sprzedaży

Nie trać z oczu celu. Słuchaj, rozmawiaj i analizuj, ale wychodź również z ofertą. Pokaż, w jaki sposób produkt pomoże firmie. Przedstawiaj rozwiązania, korzyści i cele, jakie może zrealizować klient. Postaraj się umówić na spotkanie i dotrzyj do osób decyzyjnych.

9. Poinformuj o następnych krokach

Przekaż klientowi informacje o kolejnych krokach, które zamierzasz podjąć. Uprzedź, kiedy zadzwonisz z prośbą o informację zwrotną i prześlij materiały drogą e-mailową – rozmówca będzie miał do ciebie kontakt w razie ewentualnych pytań.

Przeczytaj także: Jak zacząć rozmowę z zimnym leadem?


Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Część inwestorów kupuje, część się zastanawia. Sytuacja na giełdzie i scenariusze na najbliższe miesiące

Następny Wpis

Ponad 50 miliardów urządzeń podłączonych do sieci do 2030 roku, czyli jak branża IoT zmienia rzeczywistość

Powiązane wpisy

Polskie firmy nie wykorzystują potencjału chmury

Czy polskie firmy są gotowe na cyfrową transformację? Z raportu przygotowanego przez Public First na zlecenie Amazon Web Services wynika, że jedynie 15 proc. organizacji w Polsce korzysta z chmury obliczeniowej, niecałe 20 proc. z AI, a nieco ponad 8 proc. z big data. Tymczasem według założeń UE do 2030 roku w każdym z wymienionych obszarów ma zostać osiągnięty cel wynoszący 75 proc. Autorzy zwracają uwagę, że już zwiększenie wykorzystania chmury w małych firmach na terenie UE doprowadzi do wzrostu gospodarki o 10 proc. a w Polsce wzrostu PKB o 0,4 proc. czyli około 10 mld zł.
Avatar photo
Więcej

Dane walutą przyszłości, ale klienci niechętnie dzielą się informacjami

Dane nazywane są walutą przyszłości. Marki chętnie proszą klientów o różne informacje pozwalające na skuteczną personalizację ofert czy pozycjonowanie produktów. W Internecie dane o użytkownikach są zbierane niemal na każdym kroku. Marki mogą dopasowywać działania marketingowe do preferencji konkretnej osoby. Kluczowe jest nie tylko zbieranie danych, ale również ich analiza.
Avatar photo
Więcej

Małe reaktory modułowe pomogą w kryzysie energetycznym?

Małe reaktory modułowe (SMR) generują mniej energii niż standardowe elektrownie, ale są również łatwiejsze w budowie i eksploatacji. W Polsce coraz więcej spółek z branży energetycznej podejmuje kroki w celu wdrożenia technologii SMR, która pozwala na większą niezależność gospodarczą i środowiskową.
Avatar photo
Więcej