fbpx

Ruch B Corp. Wzrost gospodarczy to nie wszystko 

Avatar photo
Coraz więcej spółek w Polsce i na świecie decyduje się na sformalizowanie odpowiedzialności społecznej. Podejmowane działania pozwalają na osiągnięcie większej wiarygodności dotyczącej zrównoważonego rozwoju, co przekłada się na pozytywny odbiór ze strony klientów czy partnerów. Certyfikat B Corp to potwierdzenie, że spółka umiejętnie łączy wzrost gospodarczy z troską o klimat i społeczności.

Z danych przedstawionych w ramach badania Green Generation wynika, że aż 34 proc. ankietowanych chętniej wybiera produkty i usługi od firm, które działają w ramach inicjatyw ekologicznych oraz wywierają pozytywny wpływ na środowisko. Zewnętrzny audyt to dobry moment na wdrożenie zarządzania wpływem oraz mierzenia m.in. wskaźników społecznych, oraz środowiskowych. 

Czym jest ruch B Corp? 

Ruch B Corp powstał w Stanach Zjednoczonych w 2006 roku z inicjatywy Jaya Coena Gilberta, Barta Houlahana i Andrew Kassoya, absolwentów Uniwersytetu Stanforda. Ważnym krokiem było powstanie B Lab, czyli organizacji non profit zajmującej się audytem i certyfikacją firm mających pozytywny wpływ na środowisko zewnętrzne. Celem jest zauważenie oraz wydanie pozytywnej oceny dla inicjatyw zachowujących zasady odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. B Lab staje w opozycji do greenwashingu i działań podejmowanych w ramach CSR wyłącznie w kontekście wizerunkowym. 

W przeciwieństwie do innych certyfikatów dla przedsiębiorstw B Lab wyróżnia się zdolnością do pomiaru całego wpływu firmy na społeczeństwo i środowisko. Certyfikat B Corp to oznaczenie potwierdzające, że organizacja spełnia wysokie standardy zweryfikowanych wyników, odpowiedzialności i przejrzystości w zakresie czynników takich jak świadczenia pracownicze i datki na cele charytatywne na rzecz dobrych praktyk związanych z łańcuchem dostaw i materiałami wejściowymi. 

Obecnie na całym świecie ponad 7 tysięcy organizacji z kilkuset branż w aż 92 krajach otrzymało certyfikat. Jak dotychczas w Polsce jest to 7 firm, m.in. Benefit Systems, Netguru czy Grupa ANG S.A.

Jak otrzymać certyfikat? 

Firma, która chce otrzymać certyfikat, musi wykazać się wysokimi wynikami społecznymi i środowiskowymi oraz uzyskać wynik oceny wpływu B wynoszący 80 lub więcej, a także przejść ocenę ryzyka. Międzynarodowe korporacje muszą również spełniać podstawowe standardy wymagań. 

Firma musi podjąć zobowiązanie prawne, zmieniając strukturę ładu korporacyjnego tak, aby była odpowiedzialna przed wszystkimi zainteresowanymi stronami, a nie tylko akcjonariuszami i osiągnąć status korporacji na rzecz korzyści, jeśli jest to możliwe w danej jurysdykcji. Poza tym należy wykazać przejrzystość, udostępniając publicznie informacje na temat wyników mierzonych w porównaniu ze standardami B Lab na profilu B Corp w witrynie internetowej B Lab.  

Weryfikacja polega na sprawdzeniu, czy spółka starająca się o certyfikat, łączy wzrost gospodarczy z podejmowaniem działań nastawionych na troskę o klimat oraz społeczności lokalne. 

Po otrzymaniu certyfikatu organizacja formalnie zobowiązuje się do uwzględniania wpływu podejmowanych decyzji na różne grupy – klientów, pracowników, dostawców, społeczeństwo i środowisko. Decydując się na przystąpienie do ruchu firmy, podpisują deklarację współzależności. 

Certyfikacja B Corp ma charakter holistyczny – nie skupia się wyłącznie na pojedynczym problemie społecznym lub środowiskowym. Proces uzyskiwania i utrzymywania certyfikatu jest rygorystyczny i wymaga zaangażowania zespołów i działów w całej firmie. Biorąc pod uwagę wielkość oraz profil firmy, weryfikacja obejmuje dokumentację modelu biznesowego i informacje o działalności, strukturze i różnych procesach pracy, a także przegląd potencjalnych skarg publicznych, a także ewentualne wizyty w terenie. 

Ponowna certyfikacja co trzy lata potwierdza, że ​​standardy te są stale spełniane. Proces jest płatny, a ostateczna kwota zależy od przychodów oraz skali działalności. Dodatkowo po otrzymaniu pozytywnej decyzji firma może stosować oznaczenie na produktach. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Koniec stagnacji na rynku deweloperskim? Eksperci prognozują  

Następny Wpis

“Najważniejszy jest pomysł na fabułę”. Rozmowa z Markiem Dembowskim z VeCube Studio

Powiązane wpisy

CSR w praktyce

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. CSR - Corporate Social Responsibility) to nie tylko marketingowy slogan, ale codzienność wielu firm. Coraz częściej przedsiębiorstwa rozumieją, jak duży wpływ wywierają na otoczenie. Światowe kryzysy gospodarcze sprawiają, że w działania angażują się niemal wszystkie firmy - nawet te, które dotychczas nie wykazywały inicjatywy. Jakie narzędzia wykorzystuje CSR? Jak na pandemię reagowały polskie firmy?
Avatar photo
Więcej

Złoto może odzyskać blask

W okresie podwyższonej zmienności na rynku kapitałowym wielu analityków rekomenduje inwestycje w realne aktywa. Podobnie teraz, w czasie wysokiej inflacji i spowolnienia gospodarczego na wielu rynkach, zespół Goldman Sachs wskazuje, że podejmowanie tego typu decyzji inwestycyjnych jest warte uwagi, szczególnie jeśli chodzi o złoto.
Avatar photo
Więcej