fbpx

Ruch B Corp. Wzrost gospodarczy to nie wszystko 

Avatar photo
Coraz więcej spółek w Polsce i na świecie decyduje się na sformalizowanie odpowiedzialności społecznej. Podejmowane działania pozwalają na osiągnięcie większej wiarygodności dotyczącej zrównoważonego rozwoju, co przekłada się na pozytywny odbiór ze strony klientów czy partnerów. Certyfikat B Corp to potwierdzenie, że spółka umiejętnie łączy wzrost gospodarczy z troską o klimat i społeczności.

Z danych przedstawionych w ramach badania Green Generation wynika, że aż 34 proc. ankietowanych chętniej wybiera produkty i usługi od firm, które działają w ramach inicjatyw ekologicznych oraz wywierają pozytywny wpływ na środowisko. Zewnętrzny audyt to dobry moment na wdrożenie zarządzania wpływem oraz mierzenia m.in. wskaźników społecznych, oraz środowiskowych. 

Czym jest ruch B Corp? 

Ruch B Corp powstał w Stanach Zjednoczonych w 2006 roku z inicjatywy Jaya Coena Gilberta, Barta Houlahana i Andrew Kassoya, absolwentów Uniwersytetu Stanforda. Ważnym krokiem było powstanie B Lab, czyli organizacji non profit zajmującej się audytem i certyfikacją firm mających pozytywny wpływ na środowisko zewnętrzne. Celem jest zauważenie oraz wydanie pozytywnej oceny dla inicjatyw zachowujących zasady odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. B Lab staje w opozycji do greenwashingu i działań podejmowanych w ramach CSR wyłącznie w kontekście wizerunkowym. 

W przeciwieństwie do innych certyfikatów dla przedsiębiorstw B Lab wyróżnia się zdolnością do pomiaru całego wpływu firmy na społeczeństwo i środowisko. Certyfikat B Corp to oznaczenie potwierdzające, że organizacja spełnia wysokie standardy zweryfikowanych wyników, odpowiedzialności i przejrzystości w zakresie czynników takich jak świadczenia pracownicze i datki na cele charytatywne na rzecz dobrych praktyk związanych z łańcuchem dostaw i materiałami wejściowymi. 

Obecnie na całym świecie ponad 7 tysięcy organizacji z kilkuset branż w aż 92 krajach otrzymało certyfikat. Jak dotychczas w Polsce jest to 7 firm, m.in. Benefit Systems, Netguru czy Grupa ANG S.A.

Jak otrzymać certyfikat? 

Firma, która chce otrzymać certyfikat, musi wykazać się wysokimi wynikami społecznymi i środowiskowymi oraz uzyskać wynik oceny wpływu B wynoszący 80 lub więcej, a także przejść ocenę ryzyka. Międzynarodowe korporacje muszą również spełniać podstawowe standardy wymagań. 

Firma musi podjąć zobowiązanie prawne, zmieniając strukturę ładu korporacyjnego tak, aby była odpowiedzialna przed wszystkimi zainteresowanymi stronami, a nie tylko akcjonariuszami i osiągnąć status korporacji na rzecz korzyści, jeśli jest to możliwe w danej jurysdykcji. Poza tym należy wykazać przejrzystość, udostępniając publicznie informacje na temat wyników mierzonych w porównaniu ze standardami B Lab na profilu B Corp w witrynie internetowej B Lab.  

Weryfikacja polega na sprawdzeniu, czy spółka starająca się o certyfikat, łączy wzrost gospodarczy z podejmowaniem działań nastawionych na troskę o klimat oraz społeczności lokalne. 

Po otrzymaniu certyfikatu organizacja formalnie zobowiązuje się do uwzględniania wpływu podejmowanych decyzji na różne grupy – klientów, pracowników, dostawców, społeczeństwo i środowisko. Decydując się na przystąpienie do ruchu firmy, podpisują deklarację współzależności. 

Certyfikacja B Corp ma charakter holistyczny – nie skupia się wyłącznie na pojedynczym problemie społecznym lub środowiskowym. Proces uzyskiwania i utrzymywania certyfikatu jest rygorystyczny i wymaga zaangażowania zespołów i działów w całej firmie. Biorąc pod uwagę wielkość oraz profil firmy, weryfikacja obejmuje dokumentację modelu biznesowego i informacje o działalności, strukturze i różnych procesach pracy, a także przegląd potencjalnych skarg publicznych, a także ewentualne wizyty w terenie. 

Ponowna certyfikacja co trzy lata potwierdza, że ​​standardy te są stale spełniane. Proces jest płatny, a ostateczna kwota zależy od przychodów oraz skali działalności. Dodatkowo po otrzymaniu pozytywnej decyzji firma może stosować oznaczenie na produktach. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Koniec stagnacji na rynku deweloperskim? Eksperci prognozują  

Następny Wpis

“Najważniejszy jest pomysł na fabułę”. Rozmowa z Markiem Dembowskim z VeCube Studio

Powiązane wpisy

Jak fundusz venture capital wybiera spółkę? 5 kluczowych elementów w procesie decyzyjnym

Każdy fundusz posiada własną strategię inwestycyjną. Na decyzję wpływają takie czynniki jak etap rozwoju projektu czy branża. Można jednak wyróżnić uniwersalne i kluczowe elementy, które są brane pod uwagę przez fundusze na całym świecie. Inwestorzy uważnie analizuje przedstawiony pomysł oceniając potencjalne szanse na sukces rynkowy.
Avatar photo
Więcej

Jak faktoring zmienia oblicze biznesu?

Faktoring to jedna z usług finansowych, która przyczynia się do efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem. Wzmacnia płynność firmy i umożliwia koncentrację na strategicznych celach działalności. Czym jest faktoring? Jak wpływa na funkcjonowanie firmy i gdzie sprawdza się najlepiej?
Avatar photo
Więcej

ChatGPT został CEO startupu. Jak sobie poradził?

ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer), model opracowany przez firmę OpenAI bije w ostatnim czasie rekordy popularności. Internauci prześcigają się w tworzeniu zabawnych scenariuszy, firmy zaś znajdują kolejne zastosowania sztucznej inteligencji w automatyzacji i rozwoju swojego biznesu. João Ferrão dos Santos, inżynier i marketingowiec zajmujący się wsparciem strategicznym dla startupów postanowił przeprowadzić eksperyment, w którym założył startup i przekazał sztucznej inteligencji podejmowanie wszystkich decyzji. Jaki był tego efekt?
Avatar photo
Więcej