Z danych przedstawionych w ramach badania Green Generation wynika, że aż 34 proc. ankietowanych chętniej wybiera produkty i usługi od firm, które działają w ramach inicjatyw ekologicznych oraz wywierają pozytywny wpływ na środowisko. Zewnętrzny audyt to dobry moment na wdrożenie zarządzania wpływem oraz mierzenia m.in. wskaźników społecznych, oraz środowiskowych.
Czym jest ruch B Corp?
Ruch B Corp powstał w Stanach Zjednoczonych w 2006 roku z inicjatywy Jaya Coena Gilberta, Barta Houlahana i Andrew Kassoya, absolwentów Uniwersytetu Stanforda. Ważnym krokiem było powstanie B Lab, czyli organizacji non profit zajmującej się audytem i certyfikacją firm mających pozytywny wpływ na środowisko zewnętrzne. Celem jest zauważenie oraz wydanie pozytywnej oceny dla inicjatyw zachowujących zasady odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. B Lab staje w opozycji do greenwashingu i działań podejmowanych w ramach CSR wyłącznie w kontekście wizerunkowym.
W przeciwieństwie do innych certyfikatów dla przedsiębiorstw B Lab wyróżnia się zdolnością do pomiaru całego wpływu firmy na społeczeństwo i środowisko. Certyfikat B Corp to oznaczenie potwierdzające, że organizacja spełnia wysokie standardy zweryfikowanych wyników, odpowiedzialności i przejrzystości w zakresie czynników takich jak świadczenia pracownicze i datki na cele charytatywne na rzecz dobrych praktyk związanych z łańcuchem dostaw i materiałami wejściowymi.
Obecnie na całym świecie ponad 7 tysięcy organizacji z kilkuset branż w aż 92 krajach otrzymało certyfikat. Jak dotychczas w Polsce jest to 7 firm, m.in. Benefit Systems, Netguru czy Grupa ANG S.A.
Jak otrzymać certyfikat?
Firma, która chce otrzymać certyfikat, musi wykazać się wysokimi wynikami społecznymi i środowiskowymi oraz uzyskać wynik oceny wpływu B wynoszący 80 lub więcej, a także przejść ocenę ryzyka. Międzynarodowe korporacje muszą również spełniać podstawowe standardy wymagań.
Firma musi podjąć zobowiązanie prawne, zmieniając strukturę ładu korporacyjnego tak, aby była odpowiedzialna przed wszystkimi zainteresowanymi stronami, a nie tylko akcjonariuszami i osiągnąć status korporacji na rzecz korzyści, jeśli jest to możliwe w danej jurysdykcji. Poza tym należy wykazać przejrzystość, udostępniając publicznie informacje na temat wyników mierzonych w porównaniu ze standardami B Lab na profilu B Corp w witrynie internetowej B Lab.
Weryfikacja polega na sprawdzeniu, czy spółka starająca się o certyfikat, łączy wzrost gospodarczy z podejmowaniem działań nastawionych na troskę o klimat oraz społeczności lokalne.
Po otrzymaniu certyfikatu organizacja formalnie zobowiązuje się do uwzględniania wpływu podejmowanych decyzji na różne grupy – klientów, pracowników, dostawców, społeczeństwo i środowisko. Decydując się na przystąpienie do ruchu firmy, podpisują deklarację współzależności.
Certyfikacja B Corp ma charakter holistyczny – nie skupia się wyłącznie na pojedynczym problemie społecznym lub środowiskowym. Proces uzyskiwania i utrzymywania certyfikatu jest rygorystyczny i wymaga zaangażowania zespołów i działów w całej firmie. Biorąc pod uwagę wielkość oraz profil firmy, weryfikacja obejmuje dokumentację modelu biznesowego i informacje o działalności, strukturze i różnych procesach pracy, a także przegląd potencjalnych skarg publicznych, a także ewentualne wizyty w terenie.
Ponowna certyfikacja co trzy lata potwierdza, że standardy te są stale spełniane. Proces jest płatny, a ostateczna kwota zależy od przychodów oraz skali działalności. Dodatkowo po otrzymaniu pozytywnej decyzji firma może stosować oznaczenie na produktach.