Lean Canvas. Co to jest i jak pomoże Twojemu biznesowi?

Lean Canvas to wsparcie w tworzeniu i testowaniu modelu biznesowego. Narzędzie opracowane przez Asha Maurya pozwala skupić się na kluczowych aspektach i spojrzeć na pomysł z szerokiej perspektywy w krótkim czasie. Przygotowanie Lean Canvas pomaga uniknąć kosztownych błędów w przyszłości.  
lean canvas

Lean Canvas to wsparcie w tworzeniu i testowaniu modelu biznesowego. Narzędzie opracowane przez Asha Maurya pozwala skupić się na kluczowych aspektach i spojrzeć na pomysł z szerokiej perspektywy w krótkim czasie. Przygotowanie Lean Canvas pomaga uniknąć kosztownych błędów w przyszłości.  

Lean Canvas pozwala wykonać kompleksowy przegląd pomysłu skupiając się na najważniejszych aspektach biznesowych jak zdefiniowanie rozwiązania oferowanego grupie docelowej. Lean Canvas wspiera podejmowanie decyzji i opracowanie strategii biznesowej. Pozwala skupić się na kluczowych elementach działalności oraz wstępnie ocenić ryzyko. 

Lean Canvas – co to jest i jakie ma zastosowanie w biznesie? 

Podejście lean wiąże się z redukcją podejmowanych działań i stworzeniem minimalnie działającej wersji biznesu. Start-upy funkcjonujące w ramach podejścia lean decydują się na sprawdzenie pomysłu w realiach rynkowych zamiast przez wiele tygodni testować i doprecyzować koncepcje. Lean odrzuca długotrwałe i szczegółowe opracowywanie planów i koncepcji na rzecz szybkiego przedstawienia produktu lub usługi grupie docelowej. Podejście koncentruje się na ciągłym doskonaleniu na podstawie rzeczywistych potrzeb odbiorców wysyłanych w trakcie korzystania z rozwiązania. Narzędzie Lean Canvas opracowane przez Asha Maurya to biznesplan zajmujący jedną stronę A4. 

Lean Canvas pozwala skoncentrować się na najważniejszych aspektach biznesu. Oszczędza czas poświęcony na dopracowywanie koncepcji bez realnego przetestowania przez grupę docelową. Lean Canvas zwraca uwagę również na ryzyko i ewentualne słabe punkty pomysłu. Umożliwia również maksymalne dopasowanie produktu do rynku. 

Dokument opracowany dzięki Lean Canvas stanowi wartościowy punkt wyjścia do prezentacji dla inwestorów albo elevator pitch. Założyciele start-upu mogą przekazać kluczowe elementy oraz potencjał pomysłu w szybki, ale konkretny sposób. 

Szablon Lean Canvas – jak wypełnić? 

Lean Canvas to matryca składająca się z określonych segmentów. Jakie elementy należy wziąć pod uwagę i o czym pamiętać?  

Problem 

Zastanów się, jaki problem rozwiązuje Twój biznes oraz zdefiniuj potrzeby grupy docelowej. Pamiętaj, że nie jesteś w stanie rozwiązać wielu problemów w tym samym czasie. Skup się maksymalnie na jednym najistotniejszym. Problem powinien być istotny dla grupy docelowej oraz konkretny.  

Klienci 

Określ grupę docelową. Zastanów się, jakich grup dotyczy problem. Podziel klientów na segmenty i wypisz cechy charakterystyczne. Gdzie mieszkają? Ile mają lat? Jakie zachowania zakupowe wykazują? Ile będą w stanie zapłacić za Twój produkt albo usługę?

Propozycja wartości 

Jakie korzyści otrzymają klienci? Które problemy rozwiązuje produkt albo usługa? Przygotuj jedno, konkretne zdanie, które określa co sprzedajesz, komu i jaki problem rozwiązujesz.  

Rozwiązanie 

Zdefiniuj rozwiązanie będące odpowiedzią na wcześniej określony problem. Zastanów się, co dokładnie oferujesz i opisz najważniejsze funkcjonalności oraz cechy. Produkt albo usługa nie muszą być szczegółowo sprecyzowane. Pamiętaj o minimum viable product i przetestowaniu pomysłu na rzeczywistej grupie docelowej. Po pierwszych obserwacjach i wynikach możesz udoskonalać produkt lub usługę. 

Kanały dotarcia do klienta 

W jaki sposób dotrzesz do klientów? Przygotuj plan komunikacji marketingowej uwzględniając kanały charakterystyczne dla grupy docelowej. Reklama na Facebooku? Radio? A może prasa? Zastanów się, gdzie znajdziesz przyszłych użytkowników produktu czy usługi. 

Koszty i przychody

Poszukaj więcej niż jednego sposobu zarabiania na produkcie. Zastanów się, czy sprawdzi się u Ciebie sprzedaż reklam, abonament albo licencja. Nie musisz przygotowywać rozbudowanego arkusza, jednak warto oszacować pierwsze przychody. 

Zastanów się również nad kosztami działalności. Rozważ, ile wynoszą koszty związane z wprowadzeniem produktu na rynek oraz utrzymaniem. Analizując koszty i przychody masz szansę sprawdzić, jak wstępnie przedstawia się potencjał zarobkowy pomysłu. 

Wskaźniki 

Określ, w jaki sposób zmierzysz efekty działań. Wskaźniki muszą być dopasowane do specyfiki biznesu oraz postawionych celów. Dzięki wskaźnikom ocenisz potencjał oraz dynamikę biznesu. 

Przewaga konkurencyjna

Zbadaj konkurencję i zastanów się, dlaczego twój produkt czy usługa jest lepszy. Wskazanie przewag konkurencyjnych ułatwi dialog z odbiorcami i pozwoli wyróżnić się na tle podobnych komunikatów.

Total
12
Shares
Poprzedni wpis

Debiuty na NewConnect

Następny Wpis

Start-up Ramp pozyskał ponad 220 mln zł. Rekordowa seria A

Powiązane wpisy

Dlaczego startupy upadają? 5 popularnych przyczyn

Prowadzenie biznesu wiąże się z niepewnością. W przypadku startupów ryzyko niepowodzenia rośnie. Wdrażanie innowacyjnego produkt czy usługi wiąże się z możliwością popełniania błędów przez założycieli, ale również ryzykiem związanym z czynnikami zewnętrznymi. Niektórych błędów można jednak uniknąć. Jakie są najpopularniejsze przyczyny upadku startupów?
Więcej
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA