fbpx

Omnibus uderza w duże firmy

Avatar photo
Unijna dyrektywa Omnibus weszła w życie 7 stycznia 2020 roku, kiedy to państwa członkowskie zobowiązały się do przyjęcia przepisów umożliwiających jej zaimplementowanie i ma za zadanie chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami manipulowania cenami przez przedsiębiorców. W Polsce wprowadzenie Omnibusa miało miejsce 1 stycznia 2023 roku.
“Żonglowanie” cenami

Powodem, dla którego UE zdecydowała się na wprowadzenie tego typu regulacji, był problem nagminności stosowania praktyki „żonglowania” cenami oraz ich sztucznego zawyżania przed rozpoczęciem sprzedaży promocyjnej, na przykład przed akcjami handlowymi takimi jak Black Friday. Nowe przepisy dotyczą zarówno rynku tradycyjnego, jak i e-commerce.

Po zaimplementowaniu dyrektywy Omnibus przedsiębiorca jest zobowiązany do poinformowania klienta, jaka cena obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni od rozpoczęcia sprzedaży do momentu promocji. Dzięki temu konsument może zobaczyć, jak w rzeczywistości kształtowała się cena i świadomie podjąć decyzję o zakupie, a obniżki zyskują realny wymiar. Ustawodawca przewidział wyjątki od tych zasad i dotyczą one produktów z krótką datą przydatności czy nowości. Pomysłowi przedsiębiorcy próbują obejść przepisy- zdarzają się przypadki tworzenia nowych produktów, gdzie dodany zostaje detal do znanego produktu i w taki oto sposób przedstawiany jest jako nowość. 

Dyrektywa nakłada również obowiązek weryfikowania prawdziwości opinii zamieszczanych na stronach oraz brak możliwości blokowania opinii negatywnych.

UOKIK monitoruje przestrzeganie dyrektywy od samego początku jej wprowadzenia i już 16 stycznia 2023 roku wydał pierwszy komunikat w tej sprawie. W ciągu dwóch i pół tygodnia od wprowadzenia nowych przepisów do 40 przedsiębiorców zostały wysłane pisma z prośbą o wyjaśnienia w związku z ewentualnymi nieprawidłowościami. Najwięcej problemów sprawia kwestia uwidaczniania cen, również tych najniższych, z ostatnich 30 dni. Cena musi być widoczna i zrozumiała, a takie praktyki jak mniejsza czcionka, nadawanie nazw typu “cena referencyjna”, czy stosowanie filtra jest w myśl nowej zasady naruszeniem interesu konsumenta. W swoim komunikacie prezes UOKIK poinformował, że w drugiej połowie 2023 roku uruchomi proces nakładania kar za nieprawidłowości w informowaniu o obniżkach cen.

Pierwsze firmy z zarzutami od UOKiK

Pod koniec marca prezes UOKiK postawił zarzut wprowadzania konsumentów w błąd sklepom internetowym należącym do spółki Azagroup. Według ustaleń UOKiK platformy sugerowały ograniczony czas promocji cenowych, podczas gdy w rzeczywistości towary były dostępne w sposób ciągły w danej cenie. Spółka zadeklarowała chęć współpracy z urzędem w celu wyjaśnienia sprawy.

W konsekwencji dalszych kontroli, w połowie lipca 2023 roku, takim firmom jak Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo zostały przedstawione zarzuty przez prezesa UOKIK. W komunikacie ogłoszono, że uchybienia dotyczą “niepodawania najniższej ceny obowiązującej 30 dni przed wprowadzeniem obniżki bądź informowania o niej w sposób nieczytelny, nieuwzględniania w aktualnej promocji odniesienia do tej ceny, stosowania filtrów i prezentacji ofert nieodnoszących się do niej i niekonsekwentnego używania innych punktów odniesienia.”

– Po pół roku obowiązywania nowych zasad ruszamy z zarzutami względem pierwszych czterech przedsiębiorców, nie wykluczając jednak kolejnych. Chcemy zapobiec dalszemu łamaniu praw konsumentów, ponieważ wyeliminowanie „żonglerki cenami” oraz dostarczenie kupującym rzetelnego punktu odniesienia w postaci najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed obniżką było głównym celem wprowadzonych zmian prawnych– komentuje prezes UOKIK  Tomasz Chróstny.

UOKiK wylicza, że wystosował ponad 60 wystąpień miękkich odnośnie sposobów pokazywania obniżek, toczy się 12 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych oraz wydawane są wyjaśnienia dla przedsiębiorców.

Urząd zwrócił uwagę, że 77 proc. polskich internautów korzysta z usług platform zakupowych online. Najczęściej kupowane produkty to odzież, obuwie oraz akcesoria. W przypadku postawienia zarzutu naruszenia zbiorowego interesu konsumentów,  kara nakładana przez UOKIK może wynieść do 10 proc. rocznego obrotu firmy.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Wesele w McDonald’s?

Następny Wpis

Bezpieczny kredyt 2% – czym jest i jak go uzyskać?

Powiązane wpisy

Kwalifikacje na rynku pracy. Wykształcenie wyższe coraz mniej ważne?

Z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, że w ponad 80 proc. ogłoszeń o pracę nie znalazły się wymagania dotyczące konkretnego wykształcenia. Na rynku pojawiło się nawet kilkadziesiąt nowych kompetencji związanych nie tylko z konkretnym zawodem, ale również nowymi technologiami. Jakich pracowników potrzebuje rynek? Które kompetencje warto rozwijać?
Avatar photo
Więcej

Wynajem długoterminowy i krótkoterminowy. Który opłaca się bardziej?

Inwestowanie w nieruchomości na wynajem to wciąż dobry sposób na lokatę kapitału. Rynek mieszkaniowy w Polsce po raz kolejny zmienił się pod wpływem m.in. czynników zewnętrznych - rosnących stóp procentowych, ale również zmian społecznych. W jaki sposób opłaca się wynajmować mieszkanie - długoterminowo czy krótkoterminowo? Jakie aspekty warto wziąć pod uwagę podejmując decyzję?
Avatar photo
Więcej

CD Projekt nie zwalnia tempa. Duże szanse na sukces Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

Cyberpunk 2077 to produkcja, która od samego początku wzbudzała ogromne oczekiwania. Niestety, po premierze w grudniu 2020 roku, wiele osób poczuło się rozczarowanych ze względu na liczne problemy techniczne i niedopracowanie niektórych aspektów rozgrywki. Z czasem CD Projekt udało się wyeliminować niedogodności, a już we wrześniu br. na rynku pojawi się rozszerzenie Phantom Liberty. Czy ma szansę odnieść sukces na rynku?
Avatar photo
Więcej