Główne założenia eksperymentu
João Ferrão dos Santos zdecydował, że wszystkie decyzje dotyczące organizacji podejmował będzie opierając się o informacje wygenerowane przez ChatGPT, a na działania przeznaczy godzinę dziennie. Budżet startupu został ustalony na 1000 dolarów.
ChatGPT zdecydował, że João Ferrão dos Santos otworzy sklep e-commerce sprzedający bawełniane T-shirty z nadrukiem. Brand nazwany został AIsthetic Apparel. Zgodnie z planem chatbota do rozwoju platformy niezbędne było znalezienie inwestorów, którzy zapewnili 2,5 tysiąca dolarów w zamian za 25% udziałów w firmie. W biznesplanie uwzględniono również, że sklep powinien powstać na platformie Shopify. ChatGPT zasugerował nawet nawiązanie współpracy z konkretną drukarnią. Określił także cenę oraz zagadnienia związane z dostawą. Nie zaangażowano środków w reklamę.
Nie tylko sukcesy, ale i problemy
João Ferrão dos Santos na bieżąco relacjonuje kolejne etapy rozwoju sklepu na swoim profilu w serwisie Linkedin. Zgodnie z przedstawionymi informacjami w ciągu pierwszych 24 godzin udało się zrealizować 122 zamówienia na 3 kontynenty. Pojawiły się jednak problemy z wypłacalnością. Realizacja zamówień pochłonęła cały kapitał obrotowy. Wynika to z polityki bezpieczeństwa systemu PayPal, która nie pozwoliła na pozyskanie więcej niż 3 tysięcy euro w przychodach. ChatGPT stworzył umowę dla akcjonariuszy i statut spółki. W ciągu 6 dni przychody wyniosły 7 tys. dol. Dokumenty napisane przez sztuczną inteligencję zostały złożone, aby status spółki został zatwierdzony.
Wnioski z eksperymentu
Po 93 dniach od założenia marki João Ferrão dos Santos przygotował krótkie podsumowanie. Zdaniem specjalisty sztuczna inteligencja pozwala stworzyć organizację oraz wprowadzić ofertę na rynek w celu zbadania popytu wśród konsumentów przy niemal zerowym koszcie. Nowe rozwiązania na rynku sprawią, że wzrośnie podaż startupów oraz rozwiną się proponowane przez organizacje wartości.
Zdaniem João Ferrão dos Santosa z tego powodu propozycje wartości od nowych startupów staną się prawie bezwartościowe, a konsumenci zaczną kupować więcej od dwóch rodzajów firm. Pierwszą grupę stanowią międzynarodowe korporacje z renomowaną marką, czyli produktami sprawdzonymi w czasie, które dają konsumentom poczucie zaufania w świecie pełnym obietnic. Drugi obszar należeć będzie do marek i założycieli, którzy mogą nawiązać z klientami emocjonalną więź poprzez niesamowite opowiadanie historii oraz ścisłe powiązanie z wyznawanymi przez nich wartościami.
Marka stworzona przez ChatGPT wciąż się rozwija. W ostatnim czasie rozważano m.in. alternatywy dla obecnego dostawcy, w tym przeniesienie wszystkich operacji wewnętrznych wykorzystując wiedzę i doświadczenie specjalistów. AIsthetic Apparel współpracuje z Mayą Moufarek jako doradcą oceniającym jakość strategii marketingowej CEO. W planach jest kontynuowanie projektu.