fbpx

Medtech. Jak radzą sobie startupy medyczne w Polsce?

Avatar photo
pexels

Polski medtech tworzą głównie spółki z branży telemedycyny oraz nowoczesnej diagnostyki. Coraz większe znaczenie zyskują także firmy projektujące narzędzia usprawniające komunikację między pacjentem a personelem. Wiele polskich spółek z branży technologii medycznych działa na arenie międzynarodowej albo planuje ekspansję w ciągu najbliższych lat. Co jeszcze warto wiedzieć o rynku medtech w Polsce?

Trwająca pandemia przyspieszyła rozwój w takich obszarach jak telemedycyna, wstępna diagnostyka oraz profilaktyka. Polskie startupy medtech tworzą innowacyjne platformy i aplikacje zwiększające skuteczność procesów oraz kontaktów na linii pacjent-personel medyczny. Pozwalają również na samodzielną wstępną diagnostykę oraz zwiększają wiedzę na temat zagadnień medycznych. 

Polski rynek medtech w liczbach 

W badaniu przygotowanym przez Młodych Menedżerów Medycyny przy Polskiej Federacji Szpitali wzięło udział 115 startupów działający na rynku medtech. Powstały raport Top Disruptors in Healthcare wskazuje na najważniejsze cechy i wyróżniki branży w Polsce. Jak przedstawia się obraz polskiej branży technologii medycznych? 

Ponad 90 proc. startupów wskazało, że posiada gotowy produkt, a aż 50 proc. z nich oferuje produkt komercyjnie na rynku. Spółki działają przede wszystkim w branży telemedycznej (55 proc. respondentów) oraz AI i machine learning (45 proc.)  

Polskie startupy z branży medtech wyróżniają się dużą dojrzałością rynkową. Ponad 90 proc. uczestników badania wskazuje, że posiada opracowany model biznesowy. Otoczenie startupowe w Polsce, m.in. fundusze venture capital, aktywnie wspierają początkujące spółki na drodze do rozwoju biznesowego oraz komercjalizacji produktów i usług. Ponad 60 proc. spółek finansuje jednak działalność ze środków własnych. 

Jak wskazują dane zgromadzone w raporcie, 81 ze 115 spółek współpracuje ze szpitalami. Polski rynek medyczny jest więc gotowy na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań usprawniających codzienne obowiązki oraz skuteczność działań. 

Liderzy na rynku startupów medtech w Polsce 

DocPlanner to nie tylko jedna z najpopularniejszych spółek w branży medtech, ale również lider na rynku startupów w Polsce. Grupa tworzy portale służące do umawiania wizyt online, a podczas pandemii również konsultacji. Od 2019 roku spółka pozyskała ponad 130 mln euro finansowania. W Polsce usługa dostępna jest jako ZnanyLekarz.pl. DocPlanner prowadzi również serwisy na międzynarodowym rynku – Doctoralia, MioDottore, DoktorTakvimi, ZnamyLekar, TuoTempo, Gipo i ClinicCloud. Szacuje się, że platformy odwiedza ponad 30 mln użytkowników miesięcznie. 

StethoMe to innowacyjny model stetoskopu składający się wyłącznie z głowicy przykładanej do ciała. Urządzenie posiada wyświetlacz, który umożliwia szybki odczyt danych i parametrów. Stetoskop nagrywa i interpretuje dźwięki, a następnie natychmiast informuje lekarza o nieprawidłowościach za pomocą aplikacji mobilnej. StethoMe to rozwiązanie umożliwiające sprawdzenie podstawowych parametrów bez wychodzenia z domu oraz monitoring w przypadku chorób przewlekłych. Innowacyjny stetoskop działa nie tylko w Polsce, ale również we Francji i Hiszpanii. 

Ważnym punktem na mapie polskich startupów medtech jest również spółka Infermedica. Narzędzie do wstępnej diagnozy medycznej opiera się na działaniu uczenia maszynowego. W portfolio spółki znajdują się trzy główne produkty: 

  • symptom Checker – aplikacja online pozwalająca na szybkie sprawdzenie i analizę symptomów; 
  • call Center Triage – narzędzie wspierające lekarzy we wstępnej diagnozie pacjentów;
  • Infermedica API – narzędzie, które integruje silnik i bazę danych. 

W maju 2020 r. spółka zaczęła współpracę z Microsoft. 

W obszarze zdrowia psychicznego działa startup Therapify. Platforma pozwala umówić się na wizytę u psychologa, psychiatry czy psychoterapeuty przez aplikację. Spółka dostarcza również rozwiązania dla specjalistów – zarządzanie kalendarzem oraz wizytami, procesem współpracy z pacjentem czy leczeniem. Startup prowadzi również działalność edukacyjną. Promuje wiedzę na temat zaburzeń oraz problemów psychologicznych. 

MedApp to spółka działająca w obszarze diagnostyki obrazowej i medycyny cyfrowej. Oferuje platformę telemedyczną (CarnaLife System), system obrazowania 3D

(CarnaLife Holo), cyfrową przychodnię oraz Holocomm, czyli rozwiązanie do zdalnej, trójwymiarowej demonstracji produktów. Spółka notowana jest na NewConnect w Warszawie oraz na Börse Frankfurt. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Jak wygląda proces inwestycyjny w startup? Dobre praktyki

Następny Wpis

Debiuty na NewConnect

Powiązane wpisy
public relations

Public Relations. Jak zmieni Twój biznes?

Trudno wyobrazić sobie firmę, która osiąga wysokie wyniki finansowe i realizuje założone cele bez lojalnych klientów i poparcia środowiska zewnętrznego oraz wewnętrznego. Narzędzia wykorzystywane przez Public Relations pozwalają nawiązać długofalowe relacje i zyskać publiczność pozytywnie nastawioną do podejmowanych działań. Kształtowanie wizerunku to ciągła praca. W dynamicznym otoczeniu nic nie jest dane raz na zawsze.
Avatar photo
Więcej

Kiedy koniec gotówki w Polsce?

Rozwój płatności bezdotykowych sprawia, że coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące przyszłości gotówki. Z danych przedstawionych przez firmę De La Rue będącą jednym z największych globalnych producentów banknotów wynika, że popyt osiągnął najniższy poziom od 20 lat. W Polsce w lutym br. zanotowano spadek ilości gotówki w obiegu wynoszący 1,7 proc. rok do roku. Jak podają eksperci był to pierwszy wynik od 13 lat. Chociaż m.in. Europejski Bank Centralny przekonuje, że w przyszłości gotówka nie zniknie z obiegu, zdania specjalistów są podzielone.
Avatar photo
Więcej

Sprzedaż zdalna. Jakich błędów unikać?

Ostatnie zmiany w Kodeksie pracy, które już niedługo wejdą w życie, przypieczętowały obecność pracy zdalnej w przestrzeni biurowej. Coraz więcej pracodawców oferuje możliwość wykonywania obowiązków poza biurem w określonym wymiarze. Zmienił się nie tylko sposób działania, ale również wykorzystywane metody wraz z nowymi przyzwyczajeniami osób. Handlowcy chętnie decydują się na spotkania online oszczędzając tym samym czas nie tylko swój, ale również klientów. Wielu z nich zapomina jednak, że w świecie wirtualnym należy pamiętać o nieco innych elementach niż podczas spotkania twarzą w twarz. Jakie są popularne błędy popełniane przez sprzedawców?
Avatar photo
Więcej