W 2021 roku przychody z gier komputerowych wyniosły ponad 193 mld dolarów. Z danych przedstawionych przez S&P Global Market Intelligence i analizy EY w badaniu What’s possible for the gaming industry in the next dimension? wynika również, że w latach 2016-2021 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu sektora wyniósł 15,6 proc. Chwilowy zastój w 2022 roku wywołany był powrotem do rzeczywistości sprzed pandemii, ale również opóźnieniami i niedoborami materiałów. Analitycy podkreślają, że trudno będzie przebić wyniki z dwóch pandemicznych lat. Mimo to gaming wciąż ma się dobrze, a kolejne projekty biją nowe rekordy.
Motory napędowe gamingu
Branża gier rozwija się z roku na rok. Jedną z kluczowych zmian wpływających na szybszy rozwój jest zmiana profilu gracza. Z raportu przygotowanego przez DFC Intelligence wynika, że w 2020 r. blisko 40% ludzi na świecie grało w gry. Ponad 3 mld osób tworzy konsumencki międzynarodowy rynek gier. Szacuje się, że w Polsce mamy nawet 20 mln graczy, z czego ponad 80 proc. to osoby dorosłe, a prawie połowę stanowią kobiety.
Zmieniają się również nawyki i narzędzia wykorzystywane do grania. Według danych S&P Global Market Intelligence i analizy EY ponad połowa przychodów wygenerowanych do 2025 roku ma pochodzić z urządzeń przenośnych. Wśród wszystkich platform dominują gry mobilne, po które sięgało 50 proc. graczy w Polsce w 2020 roku, jak podaje Newzoo. Na drugim miejscu znalazły się tytuły na PC i gry w mediach społecznościowych (31 proc.), następnie gry w przeglądarce (24 proc.) i konsole (22 proc.) W kolejnych lat znaczenie gier na przenośnych urządzeń wciąż będzie rosło.
Duże znaczenie mają również zmiany technologiczne. Powstają coraz wydajniejsze procesory, wyższej jakości grafika, a doświadczenia graczy są na poziomie często nieporównywalnie lepszym niż w latach ubiegłych. Nowoczesne technologie pozwalają stworzyć wirtualną rzeczywistość zbliżoną do świata realnego. Użytkownicy mają szansę na rozbudowane interakcje, wymianę treści czy współpracę. Metawersum to coraz częściej miejsce do sprzedaży online i kampanii marketingowych. Użytkownicy posiadają własne portfele kryptowalutowe, a także odbywają się transakcje tokenów NFT. Przybierają wizerunki awatarów, które mogą być dowolną postacią. W metawersum jedynym ograniczeniem jest dostępna technologia i wyobraźnia użytkownika.
Coraz większą popularnością cieszy się streaming. Dane przedstawione w raporcie Newzoo podają, że wartość streamingu ma wynieść nawet 6,53 mld dolarów do 2024 roku. Rozwiązanie gier w chmurze testuje obecnie Microsoft (Xbox Game Pass) czy Sony (PlayStation Plus). W tworzenie interaktywnych fabuł angażuje się również Netflix – do końca 2022 roku ma pojawić się nawet 50 produkcji w ramach Netflix Games. Produkty amerykańskiego giganta mają bardziej przypominać serial z interaktywni motywami niż grę w klasycznym rozumieniu.
Konkurencyjność rozwija branżę gier
Gaming wiąże się z dużą konkurencyjnością na rynku. Szybki rozwój technologii sprawia, że powstaje coraz więcej wysokiej jakości produktów, a specjaliści wyróżniają się znaczącymi kompetencjami. W branży gier przetrwają firmy, które tworzą nie tylko wciągające fabuły czy dostarczają niepowtarzalny design. Niezbędny element sukcesu to zdolność wykazania się umiejętnościami biznesowymi – operacyjnymi, marketingowymi czy finansowymi. W obecnych realiach rynkowych liczy się również innowacyjności. Z danych wynika, że aż 83 proc. członków branży twierdzi, że w gamingu panuje presja ciągłego rozwoju oraz innowacyjności przejawiającej się w projektowaniu nowych doświadczeń dla graczy.
Organizacje często wykorzystują fuzje i przejęcia, które pozwalają na większą innowacyjności poprzez pozyskiwanie nie tylko produktów, ale również technologii, licencji czy ludzi