fbpx

Metaverse, innowacje i konkurencyjność w branży gier. Główne motory napędowe gamingu

Avatar photo
Eksperci szacują, że w wynikach za 2022 r. dla sektora gamingu prawdopodobnie można będzie zauważyć spadek w porównaniu do roku ubiegłego. Niewielkie spowolnienie nie wpłynie jednak na realizację globalnego celu założonego na 2025 r., jakim jest 211 mld dolarów. W Polsce po gry sięga nawet 20 mln odbiorców, jak podaje raport The Game Industry of Poland 2021. Jakie są najważniejsze motywatory, które w najbliższych latach będą kształtować gaming?
Attractive young woman with headphones speaking to an online player with a microphone while playing and live streaming her video game in in a gaming computer

W 2021 roku przychody z gier komputerowych wyniosły ponad 193 mld dolarów. Z danych przedstawionych przez S&P Global Market Intelligence i analizy EY w badaniu What’s possible for the gaming industry in the next dimension? wynika również, że w latach 2016-2021 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu sektora wyniósł 15,6 proc. Chwilowy zastój w 2022 roku wywołany był powrotem do rzeczywistości sprzed pandemii, ale również opóźnieniami i niedoborami materiałów.  Analitycy podkreślają, że trudno będzie przebić wyniki z dwóch pandemicznych lat. Mimo to gaming wciąż ma się dobrze, a kolejne projekty biją nowe rekordy. 

Motory napędowe gamingu

Branża gier rozwija się z roku na rok. Jedną z kluczowych zmian wpływających na szybszy rozwój jest zmiana profilu gracza. Z raportu przygotowanego przez DFC Intelligence wynika, że w 2020 r. blisko 40% ludzi na świecie grało w gry. Ponad 3 mld osób tworzy konsumencki międzynarodowy rynek gier. Szacuje się, że w Polsce mamy nawet 20 mln graczy, z czego ponad 80 proc. to osoby dorosłe, a prawie połowę stanowią kobiety.

Zmieniają się również nawyki i narzędzia wykorzystywane do grania. Według danych S&P Global Market Intelligence i analizy EY ponad połowa przychodów wygenerowanych do 2025 roku ma pochodzić z urządzeń przenośnych. Wśród wszystkich platform dominują gry mobilne, po które sięgało 50 proc. graczy w Polsce w 2020 roku, jak podaje Newzoo. Na drugim miejscu znalazły się tytuły na PC i gry w mediach społecznościowych (31 proc.), następnie gry w przeglądarce (24 proc.) i konsole (22 proc.) W kolejnych lat znaczenie gier na przenośnych urządzeń wciąż będzie rosło.

Duże znaczenie mają również zmiany technologiczne. Powstają coraz wydajniejsze procesory, wyższej jakości grafika, a doświadczenia graczy są na poziomie często nieporównywalnie lepszym niż w latach ubiegłych. Nowoczesne technologie pozwalają stworzyć wirtualną rzeczywistość zbliżoną do świata realnego. Użytkownicy mają szansę na rozbudowane interakcje, wymianę treści czy współpracę. Metawersum to coraz częściej miejsce do sprzedaży online i kampanii marketingowych. Użytkownicy posiadają własne portfele kryptowalutowe, a także odbywają się transakcje tokenów NFT. Przybierają wizerunki awatarów, które mogą być dowolną postacią. W metawersum jedynym ograniczeniem jest dostępna technologia i wyobraźnia użytkownika.

Coraz większą popularnością cieszy się streaming. Dane przedstawione w raporcie Newzoo podają, że wartość streamingu ma wynieść nawet 6,53 mld dolarów do 2024 roku. Rozwiązanie gier w chmurze testuje obecnie Microsoft (Xbox Game Pass) czy Sony (PlayStation Plus). W tworzenie interaktywnych fabuł angażuje się również Netflix – do końca 2022 roku ma pojawić się nawet 50 produkcji w ramach Netflix Games. Produkty amerykańskiego giganta mają bardziej przypominać serial z interaktywni motywami niż grę w klasycznym rozumieniu.

Konkurencyjność rozwija branżę gier 

Gaming wiąże się z dużą konkurencyjnością na rynku. Szybki rozwój technologii sprawia, że powstaje coraz więcej wysokiej jakości produktów, a specjaliści wyróżniają się znaczącymi kompetencjami. W branży gier przetrwają firmy, które tworzą nie tylko wciągające fabuły czy dostarczają niepowtarzalny design. Niezbędny element sukcesu to zdolność wykazania się umiejętnościami biznesowymi – operacyjnymi, marketingowymi czy finansowymi. W obecnych realiach rynkowych liczy się również innowacyjności. Z danych wynika, że aż 83 proc. członków branży twierdzi, że w gamingu panuje presja ciągłego rozwoju oraz innowacyjności przejawiającej się w projektowaniu nowych doświadczeń dla graczy. 

Organizacje często wykorzystują fuzje i przejęcia, które pozwalają na większą innowacyjności poprzez pozyskiwanie nie tylko produktów, ale również technologii, licencji czy ludzi

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Kodeks pracy 2023. Jakie zmiany czekają pracowników w nowym roku?

Następny Wpis

5 narzędzi marketing automation, które warto znać

Powiązane wpisy

VeCube zapowiada premierę gry „Puppet House” i przygotowuje się do debiutu na NewConnect

Warszawskie studio gier komputerowych VeCube ogłasza datę premiery swojej najnowszej gry oraz plan debiutu na warszawskiej giełdzie NewConnect. Po sukcesie kampanii crowdfundingowej firma zrealizowała kolejne kroki w rozwoju – od produkcji horroru „Puppet House” po prace nad kolejną grą, „Wild Side”. Studio, dzięki wsparciu inwestorów, coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na rynku gier i przygotowuje się do dalszej ekspansji.
Avatar photo
Więcej