fbpx

Sprzedaż obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa. Ile sprzedano obligacji w 2022 roku?

Avatar photo
Ministerstwo Finansów przedstawiło wyniki sprzedaży obligacji oszczędnościowych w grudniu oraz całym 2022 roku. Łączna wartość obligacji sprzedanych przez cały ubiegły rok była rekordowa i wyniosła 57,1 mld zł. Popyt na obligacje oszczędnościowe rośnie od kilku lat. Nabywcy najchętniej sięgali po obligacje 4-letnie, a najrzadziej po 12-miesięczne premiowe.

W Polsce najpopularniejsze są obligacje emitowane przez Skarb Państwa. Rzadziej dostępne są instrumenty gminne albo korporacyjne, a jeżeli występują to wyłącznie na rynku niepublicznym. Obligacje dzieli się również uwzględniając kryterium oprocentowania. Różnorodność ofert sprawia, że większość inwestorów prywatnych i podmiotów prawnych znajduje formę dopasowaną do własnego portfela. Dlaczego warto mieć obligacje w portfelu inwestycyjnym? Główną zaletą jest bezpieczeństwo. Obligacje skarbowe wyróżniają się również prostotą strukturą, a ich zakup nie wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. To również łatwo dostępne instrumenty finansowe, których obsługą zajmuje się Bank PKO BP, a od niedawna również Bank Pekao S.A.

Wyniki sprzedaży obligacji Skarbu Państwa w grudniu

Łączna wartość obligacji sprzedanych w grudniu wyniosła 1,988 mln zł.

W grudniu Ministerstwo Finansów sprzedało następujące obligacje:  

  • 4-letnie (COI1226) – 1,093,1 mln zł,
  • 10-letnie (EDO1232) – 425,7 mln zł.
  • 1-roczne (ROR1223) – 215,3 mln zł,
  • 3-miesięczne (OTS0323) – 77,6 mln zł,
  • 3-letnie (TOS1225) – 70,7 mln zł,
  • 2-letnie (DOR1224) – 68,9 mln zł.

Największy udział w strukturze sprzedaży wygenerowały obligacje 4-letnie. Na drugim miejscu znalazły się obligacje 10-letnie, a podium zamknęły 1-roczne. 

Ile sprzedano obligacji w 2022 roku? 

W 2022 r. zanotowano kolejny rekordowy wynik. Od kilku lat popularność obligacji oszczędnościowych rośnie. W minionym roku sprzedano instrumenty o łącznej wartości 57,1 mld zł. W 2021 r. obligacje wygenerowały 43,32 mld zł, a w 2020 r. – 28,39 mld zł. 

Wartość sprzedaży obligacji w 2022 r. z podziałem na rodzaje: 

  • 4-letnie – 24,154,5 mln zł,
  • 1-roczne – 12,358,0 mln zł,
  • 3-miesięczne – 8,862,7 mln zł,
  • 10-letnie – 5,905,9 mln zł,
  • 2-letnie – 3,726,2 mln zł,
  • 3-letnie – 1,160,5 mln zł,
  • Obligacje rodzinne – 516,0 mln zł.
  • 12-miesięczne premiowe – 428,0 mln zł.

W 2022 r. nabywcy sięgali przede wszystkim po obligacje 4-letnie, które stanowiły 42,3 proc. struktury sprzedaży. Oprocentowanie instrumentów powiązane jest ze wskaźnikiem inflacji powiększonym o marżę. Następne 1- roczne (21,6 proc.), które zostały wprowadzone do sprzedaży w czerwcu, a oprocentowanie powiązane jest z wysokością stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego. Na trzecim miejscu znalazły się 3-miesięczne obligacje (15,5 proc.), czyli instrumenty o stałym oprocentowaniu i zysku znanym z góry. 

W ofercie Skarbu Państwa w 2022 r. pojawiły się nowe propozycje. 

  • 1-roczne obligacje skarbowe o oprocentowaniu zmiennym (ROR) ustalanym na podstawie stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego powiększonej o marżę, 
  • 2-letnie obligacje skarbowe o oprocentowaniu zmiennym (DOR) ustalanym na podstawie stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego powiększonej o marżę, 
  • 3-letnie obligacje skarbowe o oprocentowaniu stałym (TOS), nabywca zna zysk z góry.
Jak kupić obligacje Skarbu Państwa? Drugi emitent już dostępny

Przez wiele lat jedynym agentem emisji w Polsce był Bank PKO BP. W 2022 r. funkcję objął również Bank Pekao. Obecnie nabywcy mogą dokonać zakupu w Punktach Obsługi Klienta Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego oraz Oddziałach PKO Banku Polskiego, a także za pośrednictwem Internetu albo infolinii. Szczegóły dostępne są na stronie PKO Banku Polskiego, ale również sieci punktów sprzedaży obligacji – placówkach Banku Pekao S.A. oraz w kanałach zdalnych – bankowości internetowej Pekao24 i aplikacji mobilnej PeoPay. Więcej informacji dostępnych na stronie Banku Pekao.

Total
4
Shares
Poprzedni wpis

Odmrożenie rynku kredytów hipotecznych w 2023 r. – czy to możliwe?

Następny Wpis

Webinary rosną w siłę. Jaki był 2022 r. dla branży?

Powiązane wpisy

Analiza trendów, czyli jak zbudować przewagę konkurencyjną w dynamicznym otoczeniu

Organizacje muszą działać w otoczeniu, które zmienia się błyskawicznie. Nowe technologie, zmiany społeczne, prawne, ekonomiczne czy polityczne to obecnie codzienność w większości branż oraz zawodów na całym świecie. Coraz trudniej opracować długoterminową strategię działania, kiedy jedną z kluczowych cech okazuje się elastyczność. Analiza trendów to jedno z narzędzi, które umożliwia lepsze zrozumienie nadchodzących zmian oraz szybsze dopasowanie się do nowych warunków.
Avatar photo
Więcej