fbpx

Liftero pozyskało finansowanie. Kolejny krok w rozwoju polskiej branży kosmicznej

Avatar photo
W maju br. spółka Liftero poinformowała o zamknięciu pierwszej rundy finansowania. W ramach venture capital pozyskano środki od Sunfish Partners, Freya Capital, bValue oraz aniołów biznesu. Nie ujawniono jednak wysokości rundy. Liftero działa w branży kosmicznej. Zespół dąży do wprowadzenia istotnych zmian w transporcie orbitalnym.

Spółka działa w zakresie nowoczesnych technologii tworzonych w ramach rewolucji przemysłowej 4.0. Liftero funkcjonuje na arenie międzynarodowej z wiarą, że środowisko kosmiczne to kolejny etap w globalnym rozwoju. Spółka powstała w 2019 roku. 

Transport orbitalny 

Liftero koncentruje się na systemach umożliwiających mobilność satelitów w kosmosie. Głównym punktem działań jest usługa logistyki kosmicznej typu last mile delivery. Jak podaje spółka, rozwiązanie ma pozwolić klientom na dostarczenie satelit w konkretne miejsce na orbicie z wykorzystaniem Orbital Transfer Vehicle. Liftero pracuje nad rozwojem statków kosmicznych wielokrotnego użytku. W obszarze zainteresowań zespołu są rakiety nośne o różnej wadze, które pozwalają na niski koszt wysłania ładunków kosmicznych. 

Produktem jest Motus, czyli Orbital Transfer Vehicle opracowany przez spółkę. Platforma satelitarna posiada napęd rakietowy oraz ustandaryzowane interfejsy do montażu satelitów. Liftero podkreśla, że jednym z najważniejszych elementów systemu jest silnik rakietowy. 

Spółka współpracuje z m.in. Europejską Agencją Kosmiczną, Instytutem Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy, AGH czy Politechniką Warszawską. Doświadczenie zdobyte podczas pracy nad projektami UE sprawia, że Liftero ma mocną pozycję na rynku kosmicznym. 

Na początku 2025 roku ma odbyć się misja demonstracyjna Motusa  z pierwszymi klientami na pokładzie. Jak podaje spółka, zespół działa wykorzystując zoptymalizowaną pod kątem branży kosmicznej wariację metodyki SCRUM.

Pozyskane środki spółka planuje przeznaczyć na rozwój flagowego projektu. Motus ma być najmniejszym rozwiązaniem tego typu dostępnym na rynku. Pojazd ma posiadać ekologiczny napęd chemiczny służący szybkiemu oraz wydajnemu rozmieszczeniu konstelacji satelitów. 

Motus ma być wykorzystywany również w ramach rozwoju oraz testowania technologii dedykowanych przyszłemu wielokrotnemu wykorzystywaniu statków kosmicznych. 

Technologie kosmiczne w Polsce

Liftero to jedna z polskich spółek mających udział w budowie branży. Z badań Euroconsult przedstawionych w raporcie Space economy report wynika, że wartość światowej gospodarki kosmicznej w 2021 r. wyniosła 370 mld dolarów z czego aż 75 proc. stanowi komercyjny sektor kosmiczny o szacowanej wartości 278 mld dolarów. Z kolei wartość europejskiego rynku szacowana jest na 53–62 mld euro zgodnie z danymi przedstawionymi w raporcie Space Market. How to facilitate access and create an open and competitive przygotowanym przez Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE) Parlamentu w listopadzie 2021 r. 

Natomiast Polska Agencja Kosmiczna w 2020 r. przedstawiła dane wskazujące, że rynek tworzy 331 podmiotów i są to głównie małe oraz średnie organizacje o profilu badawczo-naukowym. Z danych wynika, że aż 74 proc. firm weszła na rynek po 2001 r. 

Zgodnie z założeniami Polskiej Strategi Kosmicznej do 2030 r. zwiększy się pozycja polskiego sektora kosmicznego na europejskim rynku – obroty mają wynieść minimum 3 proc. ogólnej wartości obrotów. Kraj będzie dysponował dostępem do infrastruktury satelitarnej, która pozwoli na realizację potrzeb głównie w zakresie bezpieczeństwa oraz obronności. Dane satelitarne umożliwią skuteczniejszą realizację zadań. Dodatkowo polskie organizacje będą mogły zaspokoić wewnętrzny popyt, a także zająć się eksportem usług tego typu.


Z danych przedstawionych przez Polską Agencję Kosmiczną (POLSA) wynika, że krajowy sektor kosmiczny tworzy ponad 300 firm, które zatrudniają około 12 tys. osób. Główne obszary zainteresowania to robotyka, automatyka, mechatronika, a także systemy  zasilania urządzeń pokładowych, optycznych i komunikacyjnych dla satelitów czy czujniki naukowe. POLSA szacuje, że nawet kilkadziesiąt polskich organizacji pracuje w całości nad sektorem kosmicznym, a dla pozostałych jest to część modelu biznesowego. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Ani recesja, ani ożywienie. Nowe analizy ekspertów na temat sytuacji gospodarczej na świecie

Następny Wpis

Fundacje rodzinne w Polsce. Nowe przepisy weszły w życie

Powiązane wpisy

Tajwański gigant wybuduje fabrykę półprzewodników w Niemczech 

Jeden z największych producentów półprzewodników, TSMC, zapowiedział budowę fabryki w Niemczech. Inwestycja pochłonie ponad 10 mld euro, a wsparcia finansowego udzieli rząd niemiecki. Nowa fabryka ma zaspokoić potrzeby przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej i przemysłu. Zgodnie z założeniami budowa ma ruszyć w drugiej połowie 2024 roku. Pierwsze chipy zostaną wyprodukowane już pod koniec 2027 roku. 
Avatar photo
Więcej