fbpx

Informacja prasowa. Jak przygotować skuteczny komunikat?

Avatar photo
Informacja prasowa to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi PR. Pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców – klientów, akcjonariuszy czy potencjalnych inwestorów rozważających współpracę. Dobry komunikat wzbudza zainteresowanie i jest chętnie wykorzystywany przez media.

Media relations to ważny element strategii PR. Nawiązywanie długofalowej współpracy z dziennikarzami pozwala docierać do obecnych oraz przyszłych interesariuszy – nie tylko klientów oraz akcjonariuszy, ale również partnerów biznesowych, dostawców czy społeczności lokalnej.

Co to jest informacja prasowa?

Informacja prasowa to news dotyczący funkcjonowania organizacji, który ma dotrzeć do określonej grupy dzięki współpracy z dziennikarzami oraz mediami. 

Informacje mogą dotyczyć różnych wydarzeń, m.in.: 

  • wydania merytorycznego raportu, 
  • zakończenia roku i podsumowania działalności, 
  • akcji charytatywnej czy zbiórki, 
  • zmiany siedziby,
  • zmian w zespole, 
  • rebrandingu, 
  • wygranych nagród, 
  • nowego lokalu. 

Temat informacji prasowej powinien być interesujący dla określonej grupy odbiorców i dziennikarzy, ale również wpisywać się w specyfikę konkretnego medium. Przed przygotowaniem warto dobrze przemyśleć do kogo kierowany jest komunikat oraz gdzie ma zostać docelowo opublikowany.

Jak napisać informację prasową?

Dobra informacja prasowa składa się z kilku obowiązkowych elementów.

Po pierwsze tytuł. Specjalista ds. PR powinien stworzyć tytuł przyciągający uwagę zarówno dziennikarza, jak i czytelników. Tytuł ma duże znaczenie i często decyduje, czy osoba zapozna się z dalszą częścią materiału. Warto pamiętać, że w erze Internetu oraz mediów społecznościowych mamy tylko chwilę na utrzymanie uwagi odbiorcy. 

Drugi ważny element to lead znajdujący się często tuż pod tytułem. W leadzie powinno znaleźć się streszczenie informacji odpowiadające na podstawowe pytania – kto? co? gdzie? kiedy? dlaczego? jaki był efekt? Lead ma zachęcić do dalszego czytania i przedstawić cel komunikatu. 

Pod leadem następuje czas na rozwinięcie tematu. W kontekście informacji prasowej często przypomina się o zasadzie odwróconej piramidy, która oznacza, że na początku znajdują się najważniejsze informacje – tytuł i lead, a także początek tekstu. Na samym dole komunikatu należy dodać informacje najmniej znaczące. 

Specjalista ds. PR musi również pamiętać o umieszczeniu daty rozpowszechnienia komunikatu i danych kontaktowych do siebie. Czasami dziennikarze zainteresowani tematem chcą rozszerzyć informację o dodatkowe elementy, np. wypowiedź czy komentarz kolejnego eksperta. 

Komunikat prasowy ma charakter informacyjny. Celem nie jest bezpośrednio nakłonienie do zakupu czy skorzystania z oferty. Warto popierać przedstawione tezy m.in. danymi liczbowymi oraz wypowiedziami ekspertów. 

Przyjmuje się, że dobra informacja prasowa nie zajmuje więcej niż 1 strona A4 pisana czcionką pkt. 11. 

Dodatkowe materiały w informacji prasowej 

Informację prasową warto wzbogacić o dodatkowe materiały przyciągające uwagę i wnoszące wartość dodaną. Punktem obowiązkowym są zdjęcia odnoszące się do tematu, np. nowej siedziby firmy czy obrazujące wyniki badań w formie infografiki. Inny pomysł to link do materiałów wideo umieszczonych w jednym z popularnych serwisów. Warto zadbać, żeby informacja znalazła się na papierze firmowym z logo oraz kolorami identyfikującymi organizację. 

Optymalizacja SEO w informacji prasowej

Współpracując z mediami elektronicznymi warto również zadbać o optymalizację tekstu pod SEO. Przemyślane użycie słów kluczowych minimum w tytule, leadzie i śródtytułach gwarantuje, że komunikat dotrze do większej liczby odbiorców.

Do kogo wysłać informację prasową? 

Informację prasową należy wysłać do stworzonej wcześniej bazy mediów. Przemyślana grupa odbiorców zwiększy szansę na większą liczbę publikacji. Warto wybierać media i dziennikarzy specjalizujących się w konkretnych tematach. Wysyłanie wiadomości na ogólne adresy kontaktowe to mało skuteczne rozwiązanie. Tworząc bazę należy przejrzeć różne media nie tylko portale internetowe, ale również telewizję, radio czy social media. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Nie tylko kupujemy, ale również wynajmujemy. Polacy na hiszpańskim rynku nieruchomości

Następny Wpis

Wystartowała emisja spółki gamingowej VeCube

Powiązane wpisy

12 globalnych trendów na 2023 rok. Co czeka rynki i konsumentów?

W 2023 roku pandemia koronawirusa wydaje się opanowana, ale światowe rynki wciąż mierzą się z wyzwaniami. Kryzys energetyczny, rosnące ceny prądu, ale również kolejne doniesienia o globalnym ociepleniu i postępujących zmianach klimatu zmuszają do zastanowienia się nad stanem gospodarki, ale również uwarunkowaniami społecznymi. W odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata Ipsos przedstawiło Global Trends 2023 czyli raport dotyczący globalnych trendów. Międzynarodowa organizacja wykorzystała dane z 50 rynków odpowiadających za 87 proc. światowej gospodarki i 70 proc. globalnej populacji. W raporcie znaleźć można 12 trendów o skali globalnej, które kształtują rynki w 2023 roku.
Avatar photo
Więcej

Kiedy koniec gotówki w Polsce?

Rozwój płatności bezdotykowych sprawia, że coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące przyszłości gotówki. Z danych przedstawionych przez firmę De La Rue będącą jednym z największych globalnych producentów banknotów wynika, że popyt osiągnął najniższy poziom od 20 lat. W Polsce w lutym br. zanotowano spadek ilości gotówki w obiegu wynoszący 1,7 proc. rok do roku. Jak podają eksperci był to pierwszy wynik od 13 lat. Chociaż m.in. Europejski Bank Centralny przekonuje, że w przyszłości gotówka nie zniknie z obiegu, zdania specjalistów są podzielone.
Avatar photo
Więcej