fbpx

Handel detaliczny przyszłości. Jak zmienią się zakupy w ciągu najbliższych lat?

Avatar photo
Nowe technologie zmieniają zakupową codzienność również w handlu detalicznym. Ponad 70 proc. Polaków robi zakupy w Internecie, a prognozy nie przewidują spadku wartości w najbliższych latach. Zdaniem PwC jednym z wiodących trendów będzie frictionless retail, czyli handel pozwalający klientom wykonać minimum niezbędnych czynności w jak najkrótszym czasie. Rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu nowych technologii zapewniających cyfrowe i bezobsługowe zakupy. PwC prognozuje jeszcze kilka innych trendów, które zmienią oblicze handlu detalicznego.

Konieczność transformacji nie ominie branży retail. W najbliższych latach rozwiązania, które obecnie są wyróżnikiem rynkowym, staną się codziennością. Zmieniają się oczekiwania klientów, a wdrożenie sztucznej inteligencji oraz nowych technologii stanie się niezbędne w handlu detalicznym. Konkurencyjny rynek wymaga szybkiego reagowania na trendy i zmiany potrzeb oraz wymagań klientów. Za kilka, kilkanaście lat kontakt ze sprzedawcą zostanie ograniczony do minimum. Mechanizmy wykorzystywane w przestrzeni online coraz częściej znajdują zastosowanie w sklepach stacjonarnych. Prognozy zwracają uwagę na m.in. możliwość zastosowania big data do przedstawiania atrakcyjnych promocji dopasowanych do zachowania klienta w sklepie w czasie rzeczywistym. Coraz więcej mówi się również o zakupach realizowanych w metaverse czyli wirtualnej rzeczywistości.

Rozwój e-commerce i q-commerce

PwC prognozuje, że do 2027 wartość rynku e-commerce wzrośnie o ponad 94 mld zł, czyli do 187 mld zł. E-commerce zalicza się do branż, które odnotowały wysokie wzrosty w okresie pandemii. Przymusowe kwarantanny i lockdown zamknęły klientów w domach, a sklepy i platformy online zaczęły budować nową normalność odbiorców. Z raportu Gemius/PBI E-commerce w Polsce 2022 wynika, że przez Internet kupuje 77 proc. użytkowników.  

Zdaniem PwC quick-commerce to kolejny krok w rozwoju e-commerce. Zakupy przez Internet zostaną wzbogacone o niezawodną i szybką logistykę. W ramach quick-commerce klient otrzymuje zakupy kilka minut po zamówieniu. Rozwiązanie ma szansę na popularyzację w dużych aglomeracjach miejskich. Szybka dostawa nie wyprze tradycyjnego e-commerce z uwagi na wyższe koszty, które nie każdy klient będzie chciał ponieść.

Frictionless retail, czyli ekspresowe zakupy przyszłości

Frictionless retail polega na wykorzystaniu nowych technologii do skrócenia procesu zakupowego. Dzięki sztucznej inteligencji czy rozwiązaniom chmurowym klient będzie mógł szybko i sprawnie dokonać transakcji – bez stania w kolejkach, płacenia w kasie czy skanowania. Nowe technologie pozwolą na natychmiastowe rozpoznanie, jakie produkty zostały pobrane i przez kogo, a następnie obciążenie konta użytkownika. Prognozy wskazują, że wartość frictionless stores będzie rosła średnio o 91 proc. rocznie, a w 2027 roku osiągnie 400 mld dolarów.

Scan & Go – automatyczne kasy samoobsługowe

Scan & Go dostępne jest już w największych hipermarketach, dyskontach, ale również mniejszych sieciach typu convenience. Rozwiązania umożliwia samodzielne skanowanie produktów w kasie automatycznej oraz zapłatę bezgotówkową. Scan & Go przyspiesza proces zakupowy i ogranicza kolejki. Tradycyjne kasy wciąż jednak zostaną, ponieważ nie każdy klient chce płacić bezgotówkowo.

caBricks and mortar shopping – mocna pozycja sklepów typu convenience

Bricks and mortar shopping koncentruje się na klasycznym modelu robienia zakupów w sklepach typu convenience. Klient może szybko i sprawnie zrobić najważniejsze zakupy. Convenience w najbliższych latach nie tracą popularności. PwC przetacza dane, z których wynika, że 41 proc. klientów zgadza się zapłacić więcej za produkt pod warunkiem, że będzie szybciej i łatwiej dostępny.

Przeczytaj także: 6 rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, które warto wdrożyć w e-commerce

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Technologie kosmiczne w Polsce. Mają szansę na rozwój?

Następny Wpis

Zdolność kredytowa Polaków rośnie, ale popyt na kredyty mieszkaniowe wciąż słaby

Powiązane wpisy

Oszustwo na dodatek mieszkaniowy

Wg statystyk w roku 2022 na terenie całego kraju ponad 4 tysiące niewinnych obywateli padło ofiarą oszustw, stosując tzw. legendę jako metodę ich działania. To przerażające liczby, które rzucają światło na narastający problem przestępczości.
Avatar photo
Więcej

Inwestowanie w alkohole tylko dla kolekcjonerów?

Wysoka inflacja i niepewność gospodarcza sprawiły, że wielu inwestorów zaczęło szukać alternatywnych metod ochrony wartości kapitału. Popularność zaczęły zyskiwać m.in. inwestycje w dzieła sztuki, biżuterię, metale szlachetne czy alkohole. Lokowanie środków w materialnych przedmiotach zyskuje popularność nie tylko wśród mniej doświadczonych osób, ale również inwestorów, którzy od lat działają na rynku.
Avatar photo
Więcej

Dlaczego startupy upadają? 5 popularnych przyczyn

Prowadzenie biznesu wiąże się z niepewnością. W przypadku startupów ryzyko niepowodzenia rośnie. Wdrażanie innowacyjnego produkt czy usługi wiąże się z możliwością popełniania błędów przez założycieli, ale również ryzykiem związanym z czynnikami zewnętrznymi. Niektórych błędów można jednak uniknąć. Jakie są najpopularniejsze przyczyny upadku startupów?
Avatar photo
Więcej