fbpx

Handel detaliczny przyszłości. Jak zmienią się zakupy w ciągu najbliższych lat?

Avatar photo
Nowe technologie zmieniają zakupową codzienność również w handlu detalicznym. Ponad 70 proc. Polaków robi zakupy w Internecie, a prognozy nie przewidują spadku wartości w najbliższych latach. Zdaniem PwC jednym z wiodących trendów będzie frictionless retail, czyli handel pozwalający klientom wykonać minimum niezbędnych czynności w jak najkrótszym czasie. Rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu nowych technologii zapewniających cyfrowe i bezobsługowe zakupy. PwC prognozuje jeszcze kilka innych trendów, które zmienią oblicze handlu detalicznego.

Konieczność transformacji nie ominie branży retail. W najbliższych latach rozwiązania, które obecnie są wyróżnikiem rynkowym, staną się codziennością. Zmieniają się oczekiwania klientów, a wdrożenie sztucznej inteligencji oraz nowych technologii stanie się niezbędne w handlu detalicznym. Konkurencyjny rynek wymaga szybkiego reagowania na trendy i zmiany potrzeb oraz wymagań klientów. Za kilka, kilkanaście lat kontakt ze sprzedawcą zostanie ograniczony do minimum. Mechanizmy wykorzystywane w przestrzeni online coraz częściej znajdują zastosowanie w sklepach stacjonarnych. Prognozy zwracają uwagę na m.in. możliwość zastosowania big data do przedstawiania atrakcyjnych promocji dopasowanych do zachowania klienta w sklepie w czasie rzeczywistym. Coraz więcej mówi się również o zakupach realizowanych w metaverse czyli wirtualnej rzeczywistości.

Rozwój e-commerce i q-commerce

PwC prognozuje, że do 2027 wartość rynku e-commerce wzrośnie o ponad 94 mld zł, czyli do 187 mld zł. E-commerce zalicza się do branż, które odnotowały wysokie wzrosty w okresie pandemii. Przymusowe kwarantanny i lockdown zamknęły klientów w domach, a sklepy i platformy online zaczęły budować nową normalność odbiorców. Z raportu Gemius/PBI E-commerce w Polsce 2022 wynika, że przez Internet kupuje 77 proc. użytkowników.  

Zdaniem PwC quick-commerce to kolejny krok w rozwoju e-commerce. Zakupy przez Internet zostaną wzbogacone o niezawodną i szybką logistykę. W ramach quick-commerce klient otrzymuje zakupy kilka minut po zamówieniu. Rozwiązanie ma szansę na popularyzację w dużych aglomeracjach miejskich. Szybka dostawa nie wyprze tradycyjnego e-commerce z uwagi na wyższe koszty, które nie każdy klient będzie chciał ponieść.

Frictionless retail, czyli ekspresowe zakupy przyszłości

Frictionless retail polega na wykorzystaniu nowych technologii do skrócenia procesu zakupowego. Dzięki sztucznej inteligencji czy rozwiązaniom chmurowym klient będzie mógł szybko i sprawnie dokonać transakcji – bez stania w kolejkach, płacenia w kasie czy skanowania. Nowe technologie pozwolą na natychmiastowe rozpoznanie, jakie produkty zostały pobrane i przez kogo, a następnie obciążenie konta użytkownika. Prognozy wskazują, że wartość frictionless stores będzie rosła średnio o 91 proc. rocznie, a w 2027 roku osiągnie 400 mld dolarów.

Scan & Go – automatyczne kasy samoobsługowe

Scan & Go dostępne jest już w największych hipermarketach, dyskontach, ale również mniejszych sieciach typu convenience. Rozwiązania umożliwia samodzielne skanowanie produktów w kasie automatycznej oraz zapłatę bezgotówkową. Scan & Go przyspiesza proces zakupowy i ogranicza kolejki. Tradycyjne kasy wciąż jednak zostaną, ponieważ nie każdy klient chce płacić bezgotówkowo.

caBricks and mortar shopping – mocna pozycja sklepów typu convenience

Bricks and mortar shopping koncentruje się na klasycznym modelu robienia zakupów w sklepach typu convenience. Klient może szybko i sprawnie zrobić najważniejsze zakupy. Convenience w najbliższych latach nie tracą popularności. PwC przetacza dane, z których wynika, że 41 proc. klientów zgadza się zapłacić więcej za produkt pod warunkiem, że będzie szybciej i łatwiej dostępny.

Przeczytaj także: 6 rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, które warto wdrożyć w e-commerce

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Technologie kosmiczne w Polsce. Mają szansę na rozwój?

Następny Wpis

Zdolność kredytowa Polaków rośnie, ale popyt na kredyty mieszkaniowe wciąż słaby

Powiązane wpisy

Czym jest i jak zbudować silną markę?

Budowanie marki to długotrwały proces, który wymaga przemyślanej i zaplanowanej strategii działania. Silna marka produktu albo usługi zapewnia mocną pozycję na rynku oraz wyróżnia na tle konkurentów. Klienci mogą szybciej wybrać produkt mając pewność oferowanych korzyści. Marka to dużo więcej niż zestaw cech fizycznych. Zapewnia o jakości i ma duży wpływ na wizerunek organizacji, osoby czy produktu.
Avatar photo
Więcej

Ceny prądu w 2023 r. dla właścicieli fotowoltaiki

Ustawa zamrażająca ceny prądu w 2023 r. ma chronić odbiorców przed rosnącymi stawkami. Tarcza Solidarnościowa gwarantuje, że od 1 stycznia nowego roku ceny prądu utrzymają się na poziomie z ubiegłych miesięcy. Do 17 grudnia Urząd Regulacji Energetyki ma zaakceptować nowe taryfy. Mechanizm maksymalnej ceny energii elektrycznej dotyczy również prosumentów rozliczających się w systemie net-billingu oraz net-meteringu.
Avatar photo
Więcej

Apple ma poważne problemy na rynku azjatyckim

Chińskie władze wprowadziły kontrowersyjny zakaz używania iPhone'ów przez swoich urzędników, co wywołało falę niepokoju i spekulacji wśród pracowników firm w całym kraju. Zakaz, który początkowo dotyczył urzędników centralnych, został rozszerzony na pracowników administracji lokalnej i państwowych przedsiębiorstw. To nie jedyne problemy Apple. Z czym jeszcze mierzy się jedna z najpotężniejszych firm na rynku?
Avatar photo
Więcej