Konieczność transformacji nie ominie branży retail. W najbliższych latach rozwiązania, które obecnie są wyróżnikiem rynkowym, staną się codziennością. Zmieniają się oczekiwania klientów, a wdrożenie sztucznej inteligencji oraz nowych technologii stanie się niezbędne w handlu detalicznym. Konkurencyjny rynek wymaga szybkiego reagowania na trendy i zmiany potrzeb oraz wymagań klientów. Za kilka, kilkanaście lat kontakt ze sprzedawcą zostanie ograniczony do minimum. Mechanizmy wykorzystywane w przestrzeni online coraz częściej znajdują zastosowanie w sklepach stacjonarnych. Prognozy zwracają uwagę na m.in. możliwość zastosowania big data do przedstawiania atrakcyjnych promocji dopasowanych do zachowania klienta w sklepie w czasie rzeczywistym. Coraz więcej mówi się również o zakupach realizowanych w metaverse czyli wirtualnej rzeczywistości.
Rozwój e-commerce i q-commerce
PwC prognozuje, że do 2027 wartość rynku e-commerce wzrośnie o ponad 94 mld zł, czyli do 187 mld zł. E-commerce zalicza się do branż, które odnotowały wysokie wzrosty w okresie pandemii. Przymusowe kwarantanny i lockdown zamknęły klientów w domach, a sklepy i platformy online zaczęły budować nową normalność odbiorców. Z raportu Gemius/PBI E-commerce w Polsce 2022 wynika, że przez Internet kupuje 77 proc. użytkowników.
Zdaniem PwC quick-commerce to kolejny krok w rozwoju e-commerce. Zakupy przez Internet zostaną wzbogacone o niezawodną i szybką logistykę. W ramach quick-commerce klient otrzymuje zakupy kilka minut po zamówieniu. Rozwiązanie ma szansę na popularyzację w dużych aglomeracjach miejskich. Szybka dostawa nie wyprze tradycyjnego e-commerce z uwagi na wyższe koszty, które nie każdy klient będzie chciał ponieść.
Frictionless retail, czyli ekspresowe zakupy przyszłości
Frictionless retail polega na wykorzystaniu nowych technologii do skrócenia procesu zakupowego. Dzięki sztucznej inteligencji czy rozwiązaniom chmurowym klient będzie mógł szybko i sprawnie dokonać transakcji – bez stania w kolejkach, płacenia w kasie czy skanowania. Nowe technologie pozwolą na natychmiastowe rozpoznanie, jakie produkty zostały pobrane i przez kogo, a następnie obciążenie konta użytkownika. Prognozy wskazują, że wartość frictionless stores będzie rosła średnio o 91 proc. rocznie, a w 2027 roku osiągnie 400 mld dolarów.
Scan & Go – automatyczne kasy samoobsługowe
Scan & Go dostępne jest już w największych hipermarketach, dyskontach, ale również mniejszych sieciach typu convenience. Rozwiązania umożliwia samodzielne skanowanie produktów w kasie automatycznej oraz zapłatę bezgotówkową. Scan & Go przyspiesza proces zakupowy i ogranicza kolejki. Tradycyjne kasy wciąż jednak zostaną, ponieważ nie każdy klient chce płacić bezgotówkowo.
caBricks and mortar shopping – mocna pozycja sklepów typu convenience
Bricks and mortar shopping koncentruje się na klasycznym modelu robienia zakupów w sklepach typu convenience. Klient może szybko i sprawnie zrobić najważniejsze zakupy. Convenience w najbliższych latach nie tracą popularności. PwC przetacza dane, z których wynika, że 41 proc. klientów zgadza się zapłacić więcej za produkt pod warunkiem, że będzie szybciej i łatwiej dostępny.
Przeczytaj także: 6 rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, które warto wdrożyć w e-commerce