6 rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, które warto wdrożyć w e-commerce

Sztuczna inteligencja zyskuje popularność w kolejnych obszarach życia. E-commerce to jedna z branż, która już czerpie wiele korzyści z rozwiązań nowych technologii oraz AI. Sztuczna inteligencja pozwala oszczędzić czas i pieniądze, ale przede wszystkim budować unikalne wrażenia użytkownika czy personalizować ofertę.

Eksperci prognozują, że do 2026 roku łączna wartość polskiego rynku e-commerce wyniesie nawet 162 mld zł. Proces podejmowania decyzji zakupowych zmienił się na zawsze – coraz więcej osób robi zakupy online. Pandemia przyspieszyła rozwój na całym świecie nawet o pięć lat, wskazują szacunki IBM. Natomiast Servion Global Solutions zwraca uwagę, że już do 2025 r. sztuczna inteligencja odpowiadać będzie za aż 95 proc. interakcji z klientami.

Jak korzystać ze sztucznej inteligencji w e-commerce? 

Sztuczna inteligencja w e-commerce rozwija się od lat. Część narzędzi oraz rozwiązań na stałe wpisała się w codzienność w branży, np. chatboty czy retargeting. Warto jednak pamiętać, że AI znajduje zastosowanie nie tylko w obszarach związanych z marketingiem czy obsługą, ale również magazynowaniem i zapasami czy logistyką.

1. Chatboty i wirtualni asystenci 

Chatboty i wirtualni asystenci skutecznie poprawiają obsługę klienta w sklepie internetowym oferując natychmiastowe wsparcie w procesie zakupu. Trudności w zakupie i ewentualne błędy zostają ograniczone nawet poza godzinami pracy biura obsługi klienta. Warto pamiętać, że chatboty nigdy nie zastąpią w pełni kontaktu z człowiekiem, ponieważ nie rozwiążą specyficznych problemów.

2. Spersonalizowana oferta 

Sztuczna inteligencja w zakresie personalizacji oferty ma szerokie zastosowanie. Algorytmy dopasowują i przedstawiają rekomendacje produktów dopasowanych do oczekiwań klienta poprzez korzystanie z wiedzy na temat historii zakupów, przeglądania czy wyszukiwania. Drugi popularny obszar dotyczy personalizacji treści. Sztuczna inteligencja rozpoznaje różne parametry np. demograficzne i przedstawia materiały, które mogą zainteresować odbiorców. Ciekawym rozwiązaniem jest optymalizacja cen dzięki informacjom o poprzednich transakcjach, zachowaniach, procesach oraz danych rynkowych. Należy jednak pamiętać, że klient powinien zostać poinformowany o personalizacji ceny.

3. Retargeting

Retargeting cieszy się popularnością w digital marketingu już od kilku lat poprzez Google Ads czy Facebook Ads. Pozwala na dotarcie do użytkowników, którzy już odwiedzili sklep, ale nie wykonali pożądanej czynności – najczęściej transakcji. Retargeting umożliwia ponowne przedstawienie produktu, który np. został dodany do koszyka, ale nie dokonano zakupu.

Visual search oznacza wyszukiwanie obrazem i może odbywać się w różnych miejscach w sklepie, najczęściej przy wyszukiwarce produktów. Sztuczna inteligencja rozpoznaje cechy charakterystyczne i dopasowuje odpowiedni produkt. Wykorzystanie AI zwiększa szansę na sprzedaż wśród osób, które nie pamiętają nazwy towaru znajdującego się w ofercie.

5. Opisy produktów i kategorii

W ostatnich miesiącach coraz więcej mówi się o automatyzacji w zakresie tworzenia treści internetowych. ChatGPT to chatbot generujący odpowiedzi na zapytania wprowadzone przez użytkownika stworzony przez amerykańską firmę OpenAI. Eksperci zwracają uwagę, że narzędzie może okazać się przydatne do generowania podstawowych treści dla e-commerce takich jak opisy produktów czy kategorii. Możliwość wygenerowania kilkudziesięciu, a nawet kilkuset opisów przyspieszy pracę i pozwoli skupić się na ważniejszych materiałach. W styczniu z aplikacji korzystało średnio 13 mln unikalnych użytkowników dziennie, wynika z raportu USB powołującego się na dane firmy analitycznej Likeweb. Analitycy zwracają również uwagę, że w ciągu ostatnich 20 lat trudno przypomnieć sobie aplikację, która rosła szybciej.

6. Zarządzanie stanami magazynowymi

AI znajduje zastosowanie nie tylko w obszarach związanych z pozyskaniem klientów marketingiem czy user experience. Wiele sklepów korzysta już z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań umożliwiających efektywne zarządzanie zapasami. Pozwala to ograniczyć środki zamrożone w produktach czy lepiej planować szczyty sezonowej sprzedaży.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Niestandardowe źródła energii odnawialnej

Następny Wpis

Jak budować efektywne relacje inwestorskie?

Powiązane wpisy

UX i UI – czym są? Korzyści z wdrożenia projektowania zorientowanego na użytkownika

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz przyciągnąć nowych klientów, którzy zostaną na dłużej? A może masz stronę pełniącą rolę internetowej wizytówki Twojej firmy? Wygoda i atrakcyjność witryny w oczach użytkowników to jeden z najważniejszych parametrów bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. UX i UI to dwie dziedziny czerpiące z m.in. designu, nowych technologii czy digital marketingu. Czym są i jak mogą poprawić skuteczność Twojej strony internetowej?
Więcej

Zarobki w e-commerce i digital. Nawet 45 tys. zł brutto miesięcznie

E-commerce zalicza się do branż, które odnotowały wysokie wzrosty w okresie pandemii. Przymusowe kwarantanny i lockdown zamknęły klientów w domach, a sklepy i platformy online zaczęły budować nową normalność odbiorców. Branża zwiększyła zatrudnienie szukając specjalistów nie tylko w obszarze e-commerce, ale również szeroko pojętego digital. Na jakie wynagrodzenia mogą liczyć osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych i specjalistycznych?
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA