fbpx

Dlaczego startupy upadają? 5 popularnych przyczyn

Avatar photo
Prowadzenie biznesu wiąże się z niepewnością. W przypadku startupów ryzyko niepowodzenia rośnie. Wdrażanie innowacyjnego produkt czy usługi wiąże się z możliwością popełniania błędów przez założycieli, ale również ryzykiem związanym z czynnikami zewnętrznymi. Niektórych błędów można jednak uniknąć. Jakie są najpopularniejsze przyczyny upadku startupów?

Ile startupów upada? Amerykańscy badacze z Uniwersytetu Stanforda i Berkeley przedstawili w raporcie ,,Startup Genome Report Extra on Premature Scaling” wyniki wskazujące, że aż 92 proc. startupów upada w ciągu pierwszych trzech lat działania. 

7 najpopularniejszych przyczyn upadku startupów 

Właściciele startupów, którym się nie udało przetrwać na rynku, podają podobne przyczyny niepowodzenia. Brak kapitału, niedopasowanie produktu do potrzeb rynku czy zbyt małe zaangażowanie zespołu to najczęściej powtarzające się powody upadków. Wielu przedsiębiorców zwraca również uwagę na problemy w zespole, złą organizację modelu biznesowego oraz aspekty prawne. 

Przyczyna 1: Brak kapitału i finansowania 

Najczęściej wymienianą przyczyną niepowodzenia jest brak kapitału. Problem dotyka wielu startupów – nawet tych, które posiadają wysoką sumę na początku drogi albo wsparcie inwestorów. Przemyślane zarządzanie finansami i kontrolowanie wydatków pozwoli zachować płynność finansową. W każdym obszarze działalności warto otaczać się doświadczonymi specjalistami, którzy mądrze pokierują wydatkami firmy. 

Przyczyna 2: Niedopasowanie produktu do rynku  

Masz wrażenie, że Twój produkt pokocha każdy? Brak znajomości grupy docelowej i niedopasowanie produktu lub usługi do potrzeb rynku to częsty błąd niedoświadczonych przedsiębiorców. Zanim zdecydujesz się wystartować z biznesem, przeprowadź szczegółową analizę rynku. Zbadaj nie tylko grupę docelową, ale również konkurencję, trendy i perspektywy panujące na rynku. 

Przyczyna 3: Zbyt małe zaangażowanie zespołu i utrata motywacji 

Pierwsze etapy rozwoju startupu możesz łączyć z pracą na etat. Badanie rynku i potrzeb odbiorców nie wymaga rezygnacji ze stałego źródła dochodów. Jeżeli jednak rozwój własnej firmy to Twój priorytet, a rynek pozytywnie reaguje na pomysł, musisz maksymalnie zaangażować się w procesy. Na początku startup nie generuje wysokich zysków, a właściciele zniechęcają się do dalszej pracy nad projektem. Tymczasem rozwój wymaga nie tylko nakładów finansowych i zasobów, ale również cierpliwości, wytrwałości i czasu. 

Przyczyna 4: Brak modelu biznesowego 

Udało Ci się sprzedać pierwsze produkty i zdobyć zaufanie klientów? Za wcześnie na świętowanie. Zaplanuj kroki w perspektywie długoterminowej. Przemyślany model biznesowy pozwoli Ci określić m.in. sposoby finansowania, cele i potrzebne zasoby. Wiele startupów działa chaotycznie i uparcie powiela schematy, które działały w wyniku przypadku albo pozwoliły odnieść sukces innym startupom. Model biznesowy dopasowany do specyfiki firmy to klucz do długoterminowego rozwoju. 

Przyczyna 5: Źle dobrany zespół 

Na sukces startupu pracuje cały zespół. Trudno osiągnąć założone cele w pojedynkę. Zadbaj o ludzi, których kompetencje pozwolą stworzyć interdyscyplinarny zespół. Zwróć uwagę nie tylko na doświadczenie zawodowe i kwalifikacje, ale również motywację i chęć do pracy w specyficznych warunkach startupowych. 

Przyczyna 6: Brak strategii marketingowej 

Strategia marketingowa pozwoli dotrzeć do klientów i przekonać ich do zakupu. Obecnie coraz trudniej znaleźć branżę, która wyróżnia się małą konkurencją. Niewielu przedsiębiorców trafia na niszę i od razu zdobywa sympatię klientów. Odpowiednio zaplanowane działania marketingowe to konieczność. 

Przyczyna 7: Zmiany i regulacje prawne 

Część startupów nie radzi sobie ze zmianami i regulacjami prawnymi. Zanim zdecydujesz się działać przeanalizuj również aspekty prawne prowadzenia działalności. Sprawdź, jakie warunki prawne musisz spełnić, żeby wyprodukować i dostarczyć na rynek produkt. Nieznajomość przepisów prawa może zatrzymać rozwój przedsiębiorstwa nawet na wiele miesięcy, a czasem zupełnie wykluczyć prowadzenie. 

Total
17
Shares
Poprzedni wpis

Na co zwrócić uwagę przed inwestycją?

Następny Wpis

Wiedźmin 4 zapowiedziany, choć nie do końca…

Powiązane wpisy

Dane walutą przyszłości, ale klienci niechętnie dzielą się informacjami

Dane nazywane są walutą przyszłości. Marki chętnie proszą klientów o różne informacje pozwalające na skuteczną personalizację ofert czy pozycjonowanie produktów. W Internecie dane o użytkownikach są zbierane niemal na każdym kroku. Marki mogą dopasowywać działania marketingowe do preferencji konkretnej osoby. Kluczowe jest nie tylko zbieranie danych, ale również ich analiza.
Avatar photo
Więcej

Debiuty na GPW i NewConnect w 2023 roku

Po okresie spowolnienia, rynek IPO w Polsce zaczyna pokazywać oznaki ożywienia. Choć efekty nie są jeszcze widoczne, prognozy wskazują, że kilkanaście spółek ujrzało światło dzienne na rynku GPW i NewConnect jeszcze w tym roku. Niektóre z nich dopiero znajdą się na giełdzie. Przyjrzyjmy się w skrócie każdej z nich!
Avatar photo
Więcej