fbpx

Biznes w modelu SaaS. Korzyści dla klienta i dostawcy rozwiązań

Avatar photo
Dynamiczny rozwój Internetu oraz nowych technologii sprawił, że model SaaS zyskał popularność na całym świecie. Coraz mniej organizacji korzysta ze starych rozwiązań polegających na wykupieniu licencji albo fizycznym zainstalowaniu oprogramowania na sprzęcie. Model SaaS oferuje wiele korzyści nie tylko dla klienta, ale również firmy tworzącej rozwiązanie.

Przed upowszechnieniem SaaS dużym problemem dla klientów były wysokie koszty początkowe wdrożenia oprogramowania oraz brak pewności, że produkt spełni oczekiwania organizacji. Wybrane rozwiązanie musiało zostać w firmie nawet jeżeli nie spełniało oczekiwań, ale także gdy na rynku pojawiła się nowsza i atrakcyjniejsza opcja. Wysokie koszty poniesione na starcie skutecznie uniemożliwiały wprowadzanie innych innowacyjnych rozwiązań, które mogłyby przełożyć się na wzrost efektywności.

Na czym polega SaaS?

W modelu SaaS (ang. Software as a Service) oprogramowanie jest usługą. Programy  przenoszone są do chmury, a infrastruktura oraz dane znajdują się w centrum dostawcy. 

Strona korzystająca z rozwiązania rozlicza się z dostawcą w modelu subskrypcyjnym – najczęściej miesięcznym po wcześniejszym podpisaniu umowy. Dostawca zobowiązuje się najczęściej nie tylko oferować rozwiązanie, ale również dba o bezpieczeństwo i przechowywanie danych. Zajmuje się również szybką aktualizacją oprogramowania. 

Korzyści z wdrożenia SaaS dla klienta 

Dużą korzyścią wdrożenia modelu SaaS jest możliwość korzystania z oprogramowania w dowolnym miejscu i czasie – wystarczy dostęp do sieci. Minęły czasy, kiedy do pracy wymagana była fizyczna obecność w biurze. 

Model SaaS umożliwia wykonywanie obowiązków na każdym sprzęcie nawet smartphonie – wystarczy login i hasło.

Organizacja nie musi realizować dużych inwestycji niezbędnych do opracowania, wdrożenia oraz utrzymywania rozwiązania. Nie ma również opłaty licencyjnej, a firma może zaoszczędzić także na pracownikach niezbędnych do prowadzenia oprogramowania. 

Dostawca zajmuje się również serwisowaniem i rozwiązywaniem bieżących problemów czy awarii. Klient nie musi tracić czasu na samodzielne aktualizacje, które leżą po stronie twórcy. 

Rozwiązania w modelu SaaS posiadają funkcjonalności umożliwiające szybką integrację z innymi narzędziami wykorzystywanymi w firmie. Wielu twórców zapewnia także personalizację rozwiązania. 

Model subskrypcyjny sprawia, że nie ma konieczności jednorazowych dużych wydatków, a płatności można uwzględnić w budżecie na każdym miesiąc, kwartał czy rok. W tradycyjnym modelu wdrożenia rozwiązań wiele firm nie było w stanie udźwignąć wysokich kosztów początkowych. Klient może zrezygnować niemal w dowolnym momencie, co również ułatwia podjęcie decyzji o zawarciu umowy. 

Większość dostawców zapewnia okres próbny trwający 7 albo 14 dni, który daje szansę na zapoznanie się z funkcjonalnością oprogramowania. Decydując się na rozwiązanie w modelu SaaS klient nie musi obawiać się, że nie spełni oczekiwań organizacji. 

Korzyści z modelu SaaS dla dostawcy 

Nie tylko klient czerpie szereg korzyści z modelu SaaS. Dla producenta to możliwość skalowania biznesu – raz wytworzony produkt może trafić do niemal nieograniczonej liczby klientów bez ponoszenia proporcjonalnych kosztów. 

Oprogramowania SaaS są łatwe we wdrożeniu, a baza klientów rozproszona. Firma nie musi uzależniać się od jednego czy kilku większych klientów, a płynność finansowa nie jest zagrożona. Producent działa w ramach przewidywanego i powtarzalnego zysku. Chociaż klienci mogą zrezygnować z rozwiązania to przy dobrym produkcie odsetek rezygnacji jest zazwyczaj niewielki. 

Automatyczne systemy opłat sprawiają, że producent nie musi mierzyć się z comiesięcznym ściąganiem należności od klientów oraz formalnościami, a także zatrudniać w tym celu pracowników. Rzadko dochodzi do problemów z uregulowaniem należności i zazwyczaj wynikają z błędów technicznych, np. utraty ważności podpiętej karty. 

Producent zachowuje prawa autorskie i ma pełną kontrolę na oferowanym rozwiązaniem. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

56 proc. Polaków popiera budowę elektrowni atomowej w Polsce

Następny Wpis

Kiedy zdecydować się na doradztwo marketingowe?

Powiązane wpisy

Debiut indeksu WIG140 na GPW

Spółka GPW Benchmark rozszerzyła Rodzinę Indeksów Giełdowych o indeks WIG140. W skład portfela jego portfela wchodzą pakiety akcji 140 spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, które zaliczane są do indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80.
Avatar photo
Więcej