Przed upowszechnieniem SaaS dużym problemem dla klientów były wysokie koszty początkowe wdrożenia oprogramowania oraz brak pewności, że produkt spełni oczekiwania organizacji. Wybrane rozwiązanie musiało zostać w firmie nawet jeżeli nie spełniało oczekiwań, ale także gdy na rynku pojawiła się nowsza i atrakcyjniejsza opcja. Wysokie koszty poniesione na starcie skutecznie uniemożliwiały wprowadzanie innych innowacyjnych rozwiązań, które mogłyby przełożyć się na wzrost efektywności.
Na czym polega SaaS?
W modelu SaaS (ang. Software as a Service) oprogramowanie jest usługą. Programy przenoszone są do chmury, a infrastruktura oraz dane znajdują się w centrum dostawcy.
Strona korzystająca z rozwiązania rozlicza się z dostawcą w modelu subskrypcyjnym – najczęściej miesięcznym po wcześniejszym podpisaniu umowy. Dostawca zobowiązuje się najczęściej nie tylko oferować rozwiązanie, ale również dba o bezpieczeństwo i przechowywanie danych. Zajmuje się również szybką aktualizacją oprogramowania.
Korzyści z wdrożenia SaaS dla klienta
Dużą korzyścią wdrożenia modelu SaaS jest możliwość korzystania z oprogramowania w dowolnym miejscu i czasie – wystarczy dostęp do sieci. Minęły czasy, kiedy do pracy wymagana była fizyczna obecność w biurze.
Model SaaS umożliwia wykonywanie obowiązków na każdym sprzęcie nawet smartphonie – wystarczy login i hasło.
Organizacja nie musi realizować dużych inwestycji niezbędnych do opracowania, wdrożenia oraz utrzymywania rozwiązania. Nie ma również opłaty licencyjnej, a firma może zaoszczędzić także na pracownikach niezbędnych do prowadzenia oprogramowania.
Dostawca zajmuje się również serwisowaniem i rozwiązywaniem bieżących problemów czy awarii. Klient nie musi tracić czasu na samodzielne aktualizacje, które leżą po stronie twórcy.
Rozwiązania w modelu SaaS posiadają funkcjonalności umożliwiające szybką integrację z innymi narzędziami wykorzystywanymi w firmie. Wielu twórców zapewnia także personalizację rozwiązania.
Model subskrypcyjny sprawia, że nie ma konieczności jednorazowych dużych wydatków, a płatności można uwzględnić w budżecie na każdym miesiąc, kwartał czy rok. W tradycyjnym modelu wdrożenia rozwiązań wiele firm nie było w stanie udźwignąć wysokich kosztów początkowych. Klient może zrezygnować niemal w dowolnym momencie, co również ułatwia podjęcie decyzji o zawarciu umowy.
Większość dostawców zapewnia okres próbny trwający 7 albo 14 dni, który daje szansę na zapoznanie się z funkcjonalnością oprogramowania. Decydując się na rozwiązanie w modelu SaaS klient nie musi obawiać się, że nie spełni oczekiwań organizacji.
Korzyści z modelu SaaS dla dostawcy
Nie tylko klient czerpie szereg korzyści z modelu SaaS. Dla producenta to możliwość skalowania biznesu – raz wytworzony produkt może trafić do niemal nieograniczonej liczby klientów bez ponoszenia proporcjonalnych kosztów.
Oprogramowania SaaS są łatwe we wdrożeniu, a baza klientów rozproszona. Firma nie musi uzależniać się od jednego czy kilku większych klientów, a płynność finansowa nie jest zagrożona. Producent działa w ramach przewidywanego i powtarzalnego zysku. Chociaż klienci mogą zrezygnować z rozwiązania to przy dobrym produkcie odsetek rezygnacji jest zazwyczaj niewielki.
Automatyczne systemy opłat sprawiają, że producent nie musi mierzyć się z comiesięcznym ściąganiem należności od klientów oraz formalnościami, a także zatrudniać w tym celu pracowników. Rzadko dochodzi do problemów z uregulowaniem należności i zazwyczaj wynikają z błędów technicznych, np. utraty ważności podpiętej karty.
Producent zachowuje prawa autorskie i ma pełną kontrolę na oferowanym rozwiązaniem.