fbpx

Kiedy zdecydować się na doradztwo marketingowe?

Avatar photo
Doradztwo marketingowe sprawdza się na różnych etapach działalności – od początkowej fazy i wsparcia w nadaniu kierunku działań, przez pomoc w uporządkowaniu pracy działu marketingu aż po maksymalne wykorzystanie potencjału organizacji. Świeże spojrzenie oraz ocena wykonana przez doświadczonych specjalistów potrafi znacząco wpłynąć na skuteczność podejmowanych działań.

Doradztwo biznesowe pozwala oszczędzić czas i pieniądze na nietrafione decyzje. Warto zastanowić się we własnym zakresie i jeszcze przed rozpoczęciem współtwórcy postawić cel do osiągnięcia. 

Kiedy firma potrzebuje doradztwa marketingowego? 

Doradztwo marketingowe będzie pomocne w każdej sytuacji, kiedy podejmowane działania nie są skuteczne. Organizacja definiuje cel, który może dotyczyć całego funkcjonowania działu, ale również konkretnego obszaru, np. zwiększenia liczby leadów. Konsultacja sprawdzi się także, gdy zarząd zauważa braki kompetencyjne w zespole i szuka wsparcia w wyznaczeniu kierunku szkoleń, ale również uporządkowaniu wewnętrznych procesów. 

Doradztwo marketingowe przydaje się także 

w sytuacji, w której można osiągnąć jeszcze więcej. Zarządzający widzą dobre efekty pracy i chcą dodatkowo wesprzeć dział w kolejnych fazach rozwoju. Doradca oceni, czy obrany kierunek rzeczywiście przyniesie oczekiwane efekty oraz przekaże cenne wskazówki na temat procesów, narzędzi czy metod. Organizacje decydują się na wsparcie również w momencie szybkiego rozwoju widząc potencjał w przyszłości.  

Dobry doradca pomoże również w początek fazie działania na rynku. Określenie strategii działania, pozycjonowanie, opracowanie metod komunikacji… na początku funkcjonowania organizacje szukają kompleksowego wsparcia w wyznaczaniu konkretnego planu działania. Doradztwo sprawdza się także w firmach, które od dawna działają na rynku i zdecydowały się wprowadzić nowy produkt albo rozszerzyć działalność o kolejny rynek. 

Jak wybrać doradcę marketingowego? 

Cel wsparcia pomoże wybrać odpowiedniego doradcę. Czynniki, które należy wziąć pod uwagę to przede wszystkim doświadczenie i znajomość branży, oraz wykorzystywane narzędzia. Każda branża wyróżnia się własną specyfiką, a praca przy podobnych projektach pozwala poznać rynek, klientów oraz konkurencję. Dobry doradca zrozumie szanse i wyzwania dotyczące konkretnego produktu oraz całej organizacji. 

Znajomość specyfiki branży ma szczególne znaczenie w odniesieniu do startupów, które często nie mają nawet gotowego produktu.  W startupach nie ma czasu na wieloletnią pracę i doskonalenie pomysłu. Dużo bardziej docenia się testowanie w praktyce. MVP to koncepcja produktu o minimalnej funkcjonalności, który może trafić na rynek. Pozwala sprawdzić realne zainteresowanie rozwiązaniem oraz ocenić potencjał rynkowy. Decydując się wypuścić produkt unika się ryzyka nietrafionych kosztów. MVP buduje przewagę konkurencyjną nad tradycyjnym rozwiązaniem – inwestycją w produkcję, logistykę czy dystrybucję na dużą skalę. Dobry doradca rozumie, że środowisko startupowe wymaga dużej elastyczności i dynamiki zmian oraz ma doświadczenie w działaniu z organizacjami tego typu. 

Jak przebiega doradztwo marketingowe w praktyce?

Doradztwo zaczyna się od poznania specyfiki organizacji oraz szczegółowego audytu. Ważny krok to określenie celu konsultacji najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem współpracy. Doradca już na początku wie na co zwrócić uwagę i w jakim kierunku przeprowadza audyt. Najpopularniejsze cele to wzrost liczby klientów np. poprzez reklamę online, poprawienie wizerunku marki czy wprowadzenie nowego produktu. Efektem audytu jest wskazanie nie tylko słabych, ale również mocnych stron, które można wykorzystać. 

Kolejny krok koncentruje się na szczegółowych działaniach – ich rozpoznaniu i zaplanowaniu wdrożenia. W zależności od celu doradca omawia np. strategię SEO, content marketingową, komunikację czy segmentację rynkową. 

Doradca odgrywa również dużą rolę w trakcie realizacji zaplanowanych działań, np. kampanii reklamowych, pozycjonerskich czy analizy danych. Regularne konsultacje oraz bieżące wsparcie sprawiają, że założone cele stają się rzeczywistością. Warto wiedzieć, że dobre doradztwo to proces, który trwa zazwyczaj od audytu aż do zmaterializowania konkretnych efektów. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Biznes w modelu SaaS. Korzyści dla klienta i dostawcy rozwiązań

Następny Wpis

Megatrendy 2030. Jak zmieniają się miasta?

Powiązane wpisy

Jak pozyskać finansowanie firmy w ramach venture capital?

Innowacyjny pomysł, który zmieni rynek to połowa sukcesu. Na wczesnym etapie rozwoju każda spółka potrzebuje nie tylko dodatkowych środków finansowych, ale również wsparcia merytorycznego. Współpraca venture capital zapewnia kompleksowe wsparcie — od finansowania przez kształtowanie procesów biznesowych aż po ułatwienie międzynarodowej ekspasji.
Avatar photo
Więcej

Jak budować efektywne relacje inwestorskie?

Relacje inwestorskie (investor relations – IR) to jeden z kluczowych elementów wpływających na wizerunek marki wśród obecnych i potencjalnych inwestorów.  Zainteresowanie spółką realnie przekłada się na płynność akcji oraz wycenę. Organizacje mają do wykorzystania kilkanaście narzędzi pozwalających budować efektywną komunikację z akcjonariuszami. Warto pamiętać, że nie ma jednego skutecznego przepisu na długoterminowe relacje. Wybór metod oraz narzędzi zależy od specyfiki organizacji, ale przede wszystkim potrzeb oraz oczekiwań inwestorów.
Avatar photo
Więcej

56 proc. Polaków popiera budowę elektrowni atomowej w Polsce

Ruszyły prace nad pierwszą elektrownią atomową w Polsce. Od kilku tygodni media donoszą o kolejnych ustaleniach i wyborze amerykańskiego partnera do dostarczenia technologii jądrowej. W kraju od lat mówiło się o budowie elektrowni jądrowej, a w niektórych środowiskach Polacy byli podzieleni. Z najnowszych badań przeprowadzonych przez Social Changes na zlecenie wPolityce.pl wynika, że aż 56 proc. Polaków ma pozytywne zdanie dotyczące budowy elektrowni.
Avatar photo
Więcej