fbpx

Kiedy koniec gotówki w Polsce?

Avatar photo
Rozwój płatności bezdotykowych sprawia, że coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące przyszłości gotówki. Z danych przedstawionych przez firmę De La Rue będącą jednym z największych globalnych producentów banknotów wynika, że popyt osiągnął najniższy poziom od 20 lat. W Polsce w lutym br. zanotowano spadek ilości gotówki w obiegu wynoszący 1,7 proc. rok do roku. Jak podają eksperci był to pierwszy wynik od 13 lat. Chociaż m.in. Europejski Bank Centralny przekonuje, że w przyszłości gotówka nie zniknie z obiegu, zdania specjalistów są podzielone.

Płatności bezgotówkowe mogą być realizowane za pomocą różnych instrumentów, takich jak karty płatnicze, przelewy bankowe, płatności mobilne czy systemy elektroniczne. W tym rodzaju płatności dane finansowe są przekazywane elektronicznie, umożliwiając przesyłanie pieniędzy z jednego konta na inne. Płatności bezgotówkowe są coraz bardziej popularne ze względu na swoją wygodę i bezpieczeństwo.

Czy gotówka zniknie z obiegu?

O zniknięciu gotówki z rynku mówi się od kilku lat, ale pierwsze wyraźne sygnały zanotowano w trakcie pandemii. W trakcie kryzysu w bankach nastąpił wzrost zamówień na banknoty oraz wzmocnienie zapasów waluty. W kolejnych miesiącach jednostki musiały jednak zredukować potrzeby. Spowolnienie potrwa dłużej niż pierwotnie zakładano. 

Zdaniem ekspertów De La Rue producenci gotówki muszą liczyć się z przedłużającym się spadkiem obrotów. W ciągu kolejnych lat wyniki będą coraz niższe z uwagi na rosnącą liczbę płatności bezgotówkowych. W wielu krajach w Europie, ale również na świecie przybywa transakcji dokonywanych za pomocą karty albo online. 

Z danych przedstawionych przez Fundację Polska Bezgotówkowa wynika, że w 2022 roku liczba transakcji bezgotówkowych przekroczyła 461 mln, a to przełożyło się na wzrost o 28 proc. rok do roku. W minionym roku zanotowano wzrost obrotu transakcji bezgotówkowych o niemal 40 proc. większy niż w 2021 roku. Natomiast z danych Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że z kart płatniczych korzysta już większość obywateli. Dodatkowo 72 proc. decyduje się na zakupy przez Internet. Liczba transakcji bezgotówkowych spada w Polsce średnio o 10 proc. rok do roku.

W Europie po banknoty najrzadziej sięgają mieszkańcy Skandynawii – transakcje gotówkowe stanowią zaledwie kilka procent łącznej liczby.  

Europejski Bank Centralny uspokaja 

Europejski Bank Centralny nie przewiduje w najbliższym czasie wycofania gotówki z obiegu. EBC zwraca uwagę na ważne cechy pieniędzy papierowych – stabilną wartość, możliwość weryfikacji autentyczności oraz eliminacji falsyfikatów, a także brak konieczności obecności pośrednika w transakcji. Żadne rozwiązanie w ramach transakcji bezgotówkowych nie jest w stanie zapewnić wszystkich cech. Europejski Bank Centralny jasno wskazuje, że elektroniczne formy płatności nie zastąpią tradycyjnych, ale będą funkcjonować obok. Zgodnie z zaleceniem Komisji Europejskiej detaliści nie mogą odmawiać przyjęcia gotówki – wyjątkiem jest sytuacja, kiedy strony transakcji uzgodniły inną formę. Placówki muszą przedstawić konkretny powód odmowy przyjęcia płatności w gotówce. Zasada dotyczy nie tylko przedsiębiorców, ale przede wszystkim podmiotów publicznych zapewniających podstawowe usługi dla obywateli. 

Limity płatności gotówką w Polsce 

W Polsce obowiązują limity płatności gotówką. Od 1 stycznia 2024 roku dopuszczalne wartości staną się jeszcze bardziej restrykcyjne i wyniosą 8000 tys. zł brutto pomiędzy przedsiębiorcami oraz 20 tys. zł brutto pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. 

Obecnie transakcje gotówkowe wśród przedsiębiorców nie mogą przekroczyć 15 tys. zł brutto. Natomiast konsumenci mogą realizować płatności na rzecz firm w dowolny sposób bez ograniczeń. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Rewolucja na rynku pracy coraz bliżej. Sztuczna inteligencja zastąpi nawet 14 mln miejsc pracy 

Następny Wpis

Ile wynosi dług publiczny Polski? 

Powiązane wpisy

Motywacja pracowników. Dlaczego warto motywować i jak to robić skutecznie?

Motywacja zwiększa efektywność i wydajność pracowników. Wpływa na poziom satysfakcji z wykonywanych działań, wzmacnia zaangażowanie i lojalność. Motywowanie to ciągły proces, który wymaga przemyślanej strategii działania przekładającej się na długoterminowe efekty. Dobry system motywacyjny odpowiada specyficznym potrzebom organizacji. Dlaczego warto motywować i jak to robić skutecznie?
Avatar photo
Więcej