Postęp cyfryzacji i nowych technologii sprawia, że coraz więcej zadań wykonują urządzenia. Mimo to ludzie wciąż stanowią najważniejszy zasób każdej organizacji. Kreatywne myślenie, rozwiązywanie złożonych problemów i generowanie nowych pomysłów to umiejętności wciąż niemożliwe do zastąpienia przez sztuczną inteligencję.
Co daje motywowanie pracowników?
Ciągły proces motywowania pracowników sprawia, że są w stanie osiągać coraz lepsze wyniki i realizować cele biznesowe. Motywacja wewnętrzna odnosi się do indywidualnych cech oraz potrzeb pracowników związanych z satysfakcją z wykonywanych działań. Motywacja zewnętrzna to nagrody oraz korzyści materialne, czyli m.in. premie, podwyżki, nagrody i awanse, ale również formy pozapłacowe np. pakiety ubezpieczeniowe czy kursy językowe. Skuteczny system łączy obie formy motywacji.
Zmotywowany pracownik wykonuje zadania szybko i efektywnie, jest zaangażowany i wykazuje się inicjatywą. Nawiązuje dobre relacje ze współpracownikami oraz pośrednio wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku organizacji wewnątrz i na zewnątrz.
Istnieje również zjawisko motywacji negatywnej polegającej na stworzeniu sytuacji zagrożenia. Degradacja na niższe stanowisko czy zmniejszenie wynagrodzenia to popularne narzędzia motywacji negatywnej. Skuteczność tego typu działań jest dyskusyjna. Eksperci podkreślają, że w większości przypadków nie zwiększa zaangażowania pracowników, a wręcz przeciwnie – zmniejsza poziom lojalności oraz przywiązania, często prowadząc do odejścia osoby z firmy.
Jak firmy motywują pracowników?
Przed wprowadzeniem systemu motywacyjnego, należy pozbyć się wszystkich aspektów, które przeszkadzają w pracy, np. niewygodne stanowisko czy godziny niespełniające potrzeb młodej mamy.
Kolejny krok to dopasowanie systemu do grupy pracowników. Millenialsi docenią możliwość pracy zdalnej czy pakiet Multisport. Starsi pracownicy częściej sięgają po oferty placówek medycznych czy dopłatę do wakacji. Dobry system motywacyjny odpowiada na potrzeby wszystkich grup w firmie i daje swobodę wyboru rozwiązań dla siebie.
Uniwersalne narzędzie to podwyżki i premie, ale nie zawsze ich przyznawanie jest możliwe. Warto również wziąć pod uwagę, że niekażdego pracownika pieniądze motywują w ten sam sposób. Duża część skutecznych narzędzi nie wymaga dużych nakładów środków.
Imprezy i wyjścia integracyjne to jedne z najpopularniejszych narzędzi. Zgrany zespół nie tylko efektywnie realizuje zadania, ale również wykazuje się większą lojalnością i przywiązaniem do organizacji. Imprezy firmowe mogą wiązać się z małym kosztem, często wystarczy wspólne wyjście na obiad, wycieczkę rowerową czy kajaki.
Nakładów finansowych nie wymagają również takie formy motywacji jak elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej, dzień wolny z okazji urodzin czy innego ważnego wydarzenia w życiu.
Kursy i szkolenia motywują pracowników, ale również wnoszą dodatkowy wkład do organizacji. Firma płaci za szkolenie i zyskuje zaangażowanego pracownika z większymi kompetencjami.
Wprowadzając system motywacyjny warto pamiętać o podstawach. Wysokiej jakości komunikacja między pracownikami a managerami to często niedoceniana część motywacji. Nawet krótkie, ale regularne rozmowy pozwalają zbudować relacje, opracować cele i nakierować pracownika na pożądane postawy oraz rozwiązania. Systematyczny feedback pozwala zwiększyć efektywność działań i skuteczniej realizować zadania. Rozmowy sprawiają, że pracownicy widzą indywidualne podejście i czują się ważni dla organizacji.