fbpx

Skalowanie biznesu, czyli jak osiągać satysfakcjonujące wyniki

Avatar photo
Skalowalność powinna być wpisana w strategię każdego startupu. Pozwala w krótkim czasie osiągać satysfakcjonujące wyniki budując struktury organizacyjne, sprzedażowe oraz marketingowe na kolejnych rynkach. Skalowanie biznesu ma duże znaczenie w konkurencyjnym środowisku, gdzie ważna jest umiejętność zajęcia pozycji lidera.
freepik
Czym jest skalowanie biznesu? 

Skalowanie to zwiększanie skali działania prowadzonej działalności. Polega na osiąganiu wyższych przychodów ze sprzedaży bez znaczącego podnoszenia kosztów. Główna różnica między skalowaniem a rozwojem odnosi się do wykorzystywanych zasobów. O wzrośnie mówi się, kiedy inwestycja w zasoby odbywa się w tym samym tempie, co zwiększenie przychodów. Podczas skalowania zwiększenie kosztów operacyjnych nie jest proporcjonalne do osiąganych przychodów. 

Skalowalność to kluczowy element strategii startupów, ale może dotyczyć również innych rodzajów przedsiębiorstw czy projektów. 

Jak skalować działalność startupu? 

Zwiększenie skali działania to konieczność na drodze do satysfakcjonujących zysków. Warto zacząć ekspansję zagraniczną jak najszybciej. Wejście na pierwszy zagraniczny rynek to duże wyzwanie dla każdej firmy. Z czasem jednak rozszerzanie działalności o kolejne państwa jest dużo prostsze z uwagi na wypracowane rozwiązania i procesy. Większość polskich startupów zaczyna od rynków państw UE, gdzie rozpoczęcie sprzedaży łatwiej przygotować i wdrożyć niż np. w Stanach Zjednoczonych. 

Jednym z najważniejszych elementów umożliwiających skalowanie biznesu jest produkt. Oferowane rozwiązanie musi wyróżniać się uniwersalnością, która pozwoli dotrzeć do klientów na różnych rynkach. Niszowe produkty nie mają szansy na satysfakcjonujące zwiększenie zasięgu działania. Dużą barierą jest geografia. Nawet jeżeli produkt spełnia założenia uniwersalności, ale np. data przydatności jest krótka albo rozwiązanie spełnia potrzeby wyłącznie mieszkańców określonej strefy klimatycznej trudno osiągnąć szeroki zakres działania. Produkt, który ma służyć w skalowaniu biznesu musi znaleźć miejsce niemal na każdym rynku minimum w państwach rozwiniętych oraz rozwijających się. 

Kolejny punkt to automatyzacja. Jeżeli sprzedaż opiera się na budowaniu oraz nawiązywaniu relacji przez jedną osobę wejście z sukcesem na nowe rynki będzie bardzo trudne i czasochłonne. Automatyzacja w wielu obszarach działalności pozwala na lepsze dopasowanie do realiów otoczenia. Powtarzalność działań marketingowych, technologi, a nawet procesów HR sprawia, że można szybko wejść na nowe rynki korzystając ze sprawdzonych metod i zasad. 

Od wczesnych etapów istnienia w startupie powinny być wdrażanie struktury organizacyjne. Określenie działów czy departamentów pozwala uniknąć chaosu wraz z rozwojem i utraty czasu na wewnętrzne uporządkowanie zadań oraz odpowiedzialności. Istnieje kilka podstawowych rodzajów struktur organizacyjnych, które można modyfikować oraz rozszerzać zgodnie ze zmianami w firmie. 

Sprzedaż to kolejny obszar, gdzie liczą się procesy oraz powtarzalność. Docieranie oraz zdobywanie klientów powinno odbywać się według opracowanej strategii działania w ramach tzw. lejka sprzedażowego. Każda firma określa własny proces podzielony na etapy budujące podróż zakupową klienta aż do obsługi pozakupowej oraz zawarcia ponownej transakcji. Prawidłowo rozpoznany proces pozwala na szacowanie przychodów oraz prognozy, które są niezbędne do optymalnego zarządzania. Gdzie sprzedawać? Rynek powinien być odpowiednio duży i chłonny. Analizy oraz badania pozwolą określić, czy startup ma realną szansę na satysfakcjonujące wyniki. Skalowanie biznesu wymaga również odpowiednich zasobów – ludzkich, finansowych czy fizycznych, np. części do produktów. Jednym z największych wyzwań są zasoby ludzkie. Startupy wyróżniają się dużą innowacyjnością i niezbędni są specjaliści z doświadczeniem, ale równocześnie świadomi, jak działają nowo utworzone spółki. Konkurencja na międzynarodowym rynku, globalizacja oraz wzrost popularności działalności online i pracy zdalnej sprawiają, że wielu Polaków decyduje się pracować dla zagranicznych spółek.

Total
6
Shares
Poprzedni wpis

Electrician Simulator od Gaming Factory z sukcesem debiutuje na platformie Steam

Następny Wpis

Co Polacy myślą o metawersum i rozszerzonej rzeczywistości?

Powiązane wpisy

Cechy dobrego sprzedawcy. Na co zwrócić uwagę podczas rekrutacji?

Jaki powinien być dobry sprzedawca? Wiele zależy od rodzaju organizacji i specyfiki prowadzonego procesu sprzedaży. W procesie rekrutacji zwróć uwagę na doświadczenie, umiejętności i wiedzę posiadaną przez kandydata. Pamiętaj jednak, że nawet kilkanaście lat na rynku nie sprawi, że kandydat spełni oczekiwania Twojej firmy. Warto szukać wśród osób, które mają kompetencje i wiedzę umożliwiające realizację konkretnego procesu sprzedaży.
Avatar photo
Więcej

Kim są interesariusze? Analiza krok po kroku

Interesariusze wpływają na prowadzenie działalności albo realizację projektu. Osoby i grupy są zainteresowane funkcjonowaniem oraz podejmowanymi decyzjami w różnym stopniu. Pozytywny odbiór projektu czy organizacji zwiększa szansę powodzenia. Interesariusze wydają opinie, rekomendację czy skargi.
Avatar photo
Więcej