Czym jest metawersum?
Termin „metaverse” pojawił się po raz pierwszy w powieści science-fiction z 1992 roku napisanej przez Neala Stephensona. Nowoczesne technologie pozwalają stworzyć wirtualną rzeczywistość zbliżoną do świata realnego. Użytkownicy mają szansę na rozbudowane interakcje, wymianę treści czy współpracę. Metawersum to coraz częściej miejsce do sprzedaży online i kampanii marketingowych. Użytkownicy posiadają własne portfele kryptowalutowe, a także odbywają się transakcje tokenów NFT. Przybierają wizerunki awatarów, które mogą być dowolną postacią. W metawersum jedynym ograniczeniem jest dostępna technologia i wyobraźnia użytkownika.
Metawersum to wciąż stosunkowo nowa koncepcja i trudno jednoznacznie określić, jaki kształt przyjmie. Acceleration Studies Foundation wyróżniło cztery typy metawersum:
- Rozszerzona rzeczywistość – środowisko interaktywne, gdzie wirtualne obiekty nakładają się na rzeczywiste, mniejsze zaaangażowanie niż w rzeczywistości wirtualnej;
- Światy lustrzane – elementy świata rzeczywistego są odtworzone w przestrzeni wirtualnej;
- Lifelogging – zapisywanie i przechowywanie informacji o rzeczywistości;
- Świat wirtualny – świat alternatywny w formie cyfrowej.
Metawersum postrzegane jest jako kolejny kamień milowy w rozwoju Internetu.
Świadomość metawersum i rozszerzonej rzeczywistości w Polsce
Jedynie 27 proc. Polaków słyszało o metawersum. Ipsos zwraca uwagę, że Polska odbiega od globalnej charakterystyki rynków wschodzących, które wykazują dużo większą świadomość istnienia alternatywnych światów. Polacy jednak mają większą świadomość istnienia wirtualnej rzeczywistości (93 proc.).
Mieszkańcy Polski są pozytywnie nastawieni do wykorzystywana alternatywnego i rozszerzonego świata (51 proc.) w codziennym życiu. Aż 62 proc. uważa, że w ciągu następnych 10 lat rozwój aplikacji metaversum z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości zmieni oblicze nauki (np. kursy czy zajęcia w szkole), a 61 proc. – rozrywki (np. koncertów, filmów). Zdaniem Polaków najmniej zmieni się w obszarze wirtualnych podróży i turystyki (np. replikowanie prawdziwego świat w wirtualnej rzeczywistości) – 45 proc. oraz w zakresie zdrowia (np. wirtualne konsultacje, zdalna chirurgia) – 50 proc.
Metawersum i rozszerzona rzeczywistość globalnie
W globalnych wynikach widać większą świadomość istnienia oraz entuzjazm w krajach wschodzących niż rozwiniętych. Najwięcej osób słyszało o rozszerzonej rzeczywistości w Turcji (84 proc.), a następnie w Kolumbii oraz Indiach (76 proc.) Natomiast najmniej w Belgii (36 proc.) oraz Francji i Niemczech (38 proc.). Wyniki rozkładają się podobnie w przypadku świadomości istnienia metawersum – Turcja (86 proc.), Indie (80 proc.), Chiny (63 proc.) Najniższej plasują się kraje zachodniej Europy – Francja (28 proc.), Belgia i Niemcy (30 proc.)
Najwięcej mieszkańców ma pozytywne odczucia wobec zastosowania rozszerzonej rzeczywistości i metawersum w codziennym życiu w Chinach (78 proc.), Indiach (75 proc.) oraz Arabii Saudyjskiej (71 proc.), a najmniej w Wielkiej Brytanii (26 proc.), Francji i Niemczech (31 proc.) oraz Belgii (30 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone w 29 krajach. Dane zbierano od 22 kwietnia do 6 maja 2022 roku wśród 21 005 dorosłych w wieku 18-74 lat w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Malezji, RPA i Turcji, 21-74 lat w Singapurze i 16-74 w 23 pozostałych krajach, za pośrednictwem internetowej platformy badawczej Ipsos Global Advisor.