fbpx

Co Polacy myślą o metawersum i rozszerzonej rzeczywistości?

Avatar photo
Z badań przeprowadzonych przez Ipsos dla Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że jedynie 27 proc. Polaków słyszało o metawersum, ale o rozszerzonej rzeczywistości już ponad 90 proc. Większość z ankietowanych (51 proc.) ma pozytywny stosunek do prezentowanych rozwiązań. Globalne badanie wykazało, że podobne odczucia mają głównie wschodzące rynki, a największą świadomością istnienia rozwiązań oraz przychylnością wykazują się młodzi dorośli z wyższym wykształceniem.
Czym jest metawersum? 

Termin “metaverse” pojawił się po raz pierwszy w powieści science-fiction z 1992 roku napisanej przez Neala Stephensona. Nowoczesne technologie pozwalają stworzyć wirtualną rzeczywistość zbliżoną do świata realnego. Użytkownicy mają szansę na rozbudowane interakcje, wymianę treści czy współpracę. Metawersum to coraz częściej miejsce do sprzedaży online i kampanii marketingowych. Użytkownicy posiadają własne portfele kryptowalutowe, a także odbywają się transakcje tokenów NFT. Przybierają wizerunki awatarów, które mogą być dowolną postacią. W metawersum jedynym ograniczeniem jest dostępna technologia i wyobraźnia użytkownika. 

Metawersum to wciąż stosunkowo nowa koncepcja i trudno jednoznacznie określić, jaki kształt przyjmie. Acceleration Studies Foundation wyróżniło cztery typy metawersum: 

  1. Rozszerzona rzeczywistość – środowisko interaktywne, gdzie wirtualne obiekty nakładają się na rzeczywiste, mniejsze zaaangażowanie niż w rzeczywistości wirtualnej;
  2. Światy lustrzane – elementy świata rzeczywistego są odtworzone w przestrzeni wirtualnej; 
  3. Lifelogging – zapisywanie i przechowywanie informacji o rzeczywistości; 
  4. Świat wirtualny – świat alternatywny w formie cyfrowej. 

Metawersum postrzegane jest jako kolejny kamień milowy w rozwoju Internetu. 

Świadomość metawersum i rozszerzonej rzeczywistości w Polsce 

Jedynie 27 proc. Polaków słyszało o metawersum. Ipsos zwraca uwagę, że Polska odbiega od globalnej charakterystyki rynków wschodzących, które wykazują dużo większą świadomość istnienia alternatywnych światów. Polacy jednak mają większą świadomość istnienia wirtualnej rzeczywistości (93 proc.). 

Mieszkańcy Polski są pozytywnie nastawieni do wykorzystywana alternatywnego i rozszerzonego świata (51 proc.) w codziennym życiu. Aż 62 proc. uważa, że w ciągu następnych 10 lat rozwój aplikacji metaversum z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości zmieni oblicze nauki (np. kursy czy zajęcia w szkole), a 61 proc. – rozrywki (np. koncertów, filmów). Zdaniem Polaków najmniej zmieni się w obszarze wirtualnych podróży i turystyki (np. replikowanie prawdziwego świat w wirtualnej rzeczywistości) – 45 proc. oraz w zakresie zdrowia (np. wirtualne konsultacje, zdalna chirurgia) – 50 proc. 

Metawersum i rozszerzona rzeczywistość globalnie 

W globalnych wynikach widać większą świadomość istnienia oraz entuzjazm w krajach wschodzących niż rozwiniętych. Najwięcej osób słyszało o rozszerzonej rzeczywistości w Turcji (84 proc.), a następnie w Kolumbii oraz Indiach (76 proc.) Natomiast najmniej w Belgii (36 proc.) oraz Francji i Niemczech (38 proc.). Wyniki rozkładają się podobnie w przypadku świadomości istnienia metawersum – Turcja (86 proc.), Indie (80 proc.), Chiny (63 proc.) Najniższej plasują się kraje zachodniej Europy – Francja (28 proc.), Belgia i Niemcy (30 proc.)

Najwięcej mieszkańców ma pozytywne odczucia wobec zastosowania rozszerzonej rzeczywistości i metawersum w codziennym życiu w Chinach (78 proc.), Indiach (75 proc.) oraz Arabii Saudyjskiej (71 proc.), a najmniej w Wielkiej Brytanii (26 proc.), Francji i Niemczech (31 proc.) oraz Belgii (30 proc.). 

Badanie zostało przeprowadzone w 29 krajach. Dane zbierano od 22 kwietnia do 6 maja 2022 roku wśród 21 005 dorosłych w wieku 18-74 lat w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Malezji, RPA i Turcji, 21-74 lat w Singapurze i 16-74 w 23 pozostałych krajach, za pośrednictwem internetowej platformy badawczej Ipsos Global Advisor. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Skalowanie biznesu, czyli jak osiągać satysfakcjonujące wyniki

Następny Wpis

Home staging. Dlaczego warto zdecydować się na usługę?

Powiązane wpisy

Larry the bird odfrunął – zastąpiła go litera X 

Elon Musk szokować lubi i robi to chętnie. Ostatnimi czasy głośno było o samym Musku i jego potencjalnej walce z Markiem Zuckerbergiem w rzymskim Koloseum, dużo pojawiało się informacji na temat pozwu złożonego przeciw firmie Meta w kontekście aplikacji Threads. Jednak bez wątpienia najważniejszą informacją powiązaną z kontrowersyjnym miliarderem, jest kompletny rebranding Twittera, który już teraz został przekształcony w X.
Avatar photo
Więcej

Liftero pozyskało finansowanie. Kolejny krok w rozwoju polskiej branży kosmicznej

W maju br. spółka Liftero poinformowała o zamknięciu pierwszej rundy finansowania. W ramach venture capital pozyskano środki od Sunfish Partners, Freya Capital, bValue oraz aniołów biznesu. Nie ujawniono jednak wysokości rundy. Liftero działa w branży kosmicznej. Zespół dąży do wprowadzenia istotnych zmian w transporcie orbitalnym.
Avatar photo
Więcej

Cyfrowe kompetencje w biznesie

Kompetencje cyfrowe to kluczowe umiejętności nie tylko w obszarze kariery zawodowej, ale również życia codziennego. Komputer z dostępem do Internetu jest podstawowym narzędziem w wielu miejscach pracy, a pandemia znacząco przyspieszyła rozwój cyfryzacji i wirtualnej rzeczywistości. Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że nawet ok. 85 proc. wszystkich miejsc pracy na terenie Unii Europejskiej wymaga minimum podstawowych kompetencji cyfrowych.
Avatar photo
Więcej