fbpx

Cechy dobrego sprzedawcy. Na co zwrócić uwagę podczas rekrutacji?

Avatar photo
Jaki powinien być dobry sprzedawca? Wiele zależy od rodzaju organizacji i specyfiki prowadzonego procesu sprzedaży. W procesie rekrutacji zwróć uwagę na doświadczenie, umiejętności i wiedzę posiadaną przez kandydata. Pamiętaj jednak, że nawet kilkanaście lat na rynku nie sprawi, że kandydat spełni oczekiwania Twojej firmy. Warto szukać wśród osób, które mają kompetencje i wiedzę umożliwiające realizację konkretnego procesu sprzedaży.

Nietrafiona rekrutacja to duży koszt dla firmy, na który składa się proces poszukiwania i zatrudnienia kandydata, wynagrodzenie, stracony czas i możliwości. Szacuje się, że w większych organizacjach jest to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przemyślana rekrutacja pozwala uniknąć błędów i znaleźć osobę, która dopasuje się do rzeczywistych oczekiwań firmy. Nie zawsze cechy kandydata pożądane przez konkurencję znajdują odzwierciedlenie w strukturze innej organizacji. 

Kompetencje kandydata a proces sprzedaży w firmie

Znajomość własnego procesu sprzedaży zwiększa skuteczność rekrutacji w wśród sprzedawców. Dobra praktyka to zbadanie, jakie kompetencje mogą zostać rozwinięte u pracowników już zatrudnionych poprzez szkolenia. Włączenie do zespołu nowej osoby wiąże się z koniecznością wdrożenia. Im bardziej kompetencje i doświadczenie osoby będą oddalone od specyfiki organizacji, tym więcej czasu i zasobów trzeba poświęcić. 

Niezgodności mogą wystąpić m.in. w obszarze rozliczeń za wyniki, oporów w realizacji konkretnych zadań czy wykorzystywanych wcześniej technik działania. Doświadczenie sprzedawcy może równocześnie być szansą i zagrożeniem. 

Każda firma ma specyficzny proces sprzedaży. W niektórych branżach niezbędna jest duża odporność na odmowę, w innych liczy się umiejętność komunikacji z urzędnikami, a w jeszcze kolejnych umiejętność wykorzystania wiedzy merytorycznej w wycenie. Nie każdy sprzedawca potrafi szybko i skutecznie dopasować się do nowych oczekiwań. Często mimo wielu lat na rynku brakuje doświadczenia i kompetencji w obszarach, które są kluczowe dla realizacji celów w nowej organizacji. 

Cechy dobrego sprzedawcy

Idealny sprzedawca? Nie istnieje. Warto wiedzieć, że ten zawód wiąże się z koniecznością dużej elastyczności. Sprzedawcy to z natury osoby komunikatywne i umiejące budować relacje. Potrafią zadbać o pierwsze wrażenie również poprzez wygląd – ubiór dopasowany do klienta i branży, miłą aparycję czy ogólną schludność oraz wizerunek profesjonalisty. 

Cechy dobrego sprzedawcy: 

  • komunikatywność, 
  • empatia,
  • umiejętność budowania i utrzymania relacji, 
  • ciekawość w kontakcie, 
  • nastawienie na realizację celów, 
  • odporność na stres i presję, 
  • determinacja, 
  • aktywność i zaangażowanie, 
  • samodyscyplina, 
  • aktywne słuchanie, 
  • odpowiedzialność, 
  • wewnętrzne ambicje do realizacji celów, 
  • umiejętność rozwiązania konfliktów. 

Sprzedawca musi dobrze znać produkt oraz branżę. W procesie sprzedaży niezbędna jest umiejętność argumentacji oraz dopasowanie stosowanych technik do konkretnego klienta. Dobry sprzedawca ma szeroką wiedzę o typach osobowości, zachowaniach klientów oraz procesie podejmowania decyzji w różnych warunkach. Ważny element to umiejętność prezentacji nie tylko produktu, ale również własnej osoby. Sprzedawca musi jednak pamiętać, że to klient stoi w centrum zainteresowania. Powinien umieć słuchać i rozpoznawać nawet głęboko ukryte przekonania oraz potrzeby drugiej strony.  Dobry sprzedawca zna techniki negocjacji i perswazji oraz skutecznie radzi sobie z obiekcjami klientów. 

W praktyce nie istnieje kandydat, który spełnia wszystkie oczekiwania i cechy. Jeszcze przed rozpoczęciem rekrutacji wskaż kluczowe aspekty dla działania firmy i pamiętaj o nich w trakcie rozmów z kandydatami. Pozostałe braki kompetencyjne można uzupełnić podczas szkoleń wewnętrznych czy zewnętrznych. W każdej rekrutacji liczy się również dopasowanie do kultury organizacyjnej, panujących zasad, a także cech zespołu. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Spółka akcyjna. Podstawowe pytania i odpowiedzi

Następny Wpis

Czym jest i jak opatentować wynalazek?

Powiązane wpisy

Sprzedaż B2B – jakich błędów unikać? 3 najpopularniejsze błędy handlowców

Jak sprzedawać skutecznie w branży B2B? Zaufanie klienta to jeden z podstawowych filarów gwarantujący realizację założonych celów. Klienci z branży B2B szukają wsparcia wśród ekspertów, którym mogą powierzyć ważne aspekty działalności - szybkość produkcji, komunikację z własnymi odbiorcami czy jakość oferowanych produktów. Jakich błędów unikać podczas sprzedaży? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Avatar photo
Więcej