fbpx

Cechy dobrego sprzedawcy. Na co zwrócić uwagę podczas rekrutacji?

Avatar photo
Jaki powinien być dobry sprzedawca? Wiele zależy od rodzaju organizacji i specyfiki prowadzonego procesu sprzedaży. W procesie rekrutacji zwróć uwagę na doświadczenie, umiejętności i wiedzę posiadaną przez kandydata. Pamiętaj jednak, że nawet kilkanaście lat na rynku nie sprawi, że kandydat spełni oczekiwania Twojej firmy. Warto szukać wśród osób, które mają kompetencje i wiedzę umożliwiające realizację konkretnego procesu sprzedaży.

Nietrafiona rekrutacja to duży koszt dla firmy, na który składa się proces poszukiwania i zatrudnienia kandydata, wynagrodzenie, stracony czas i możliwości. Szacuje się, że w większych organizacjach jest to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przemyślana rekrutacja pozwala uniknąć błędów i znaleźć osobę, która dopasuje się do rzeczywistych oczekiwań firmy. Nie zawsze cechy kandydata pożądane przez konkurencję znajdują odzwierciedlenie w strukturze innej organizacji. 

Kompetencje kandydata a proces sprzedaży w firmie

Znajomość własnego procesu sprzedaży zwiększa skuteczność rekrutacji w wśród sprzedawców. Dobra praktyka to zbadanie, jakie kompetencje mogą zostać rozwinięte u pracowników już zatrudnionych poprzez szkolenia. Włączenie do zespołu nowej osoby wiąże się z koniecznością wdrożenia. Im bardziej kompetencje i doświadczenie osoby będą oddalone od specyfiki organizacji, tym więcej czasu i zasobów trzeba poświęcić. 

Niezgodności mogą wystąpić m.in. w obszarze rozliczeń za wyniki, oporów w realizacji konkretnych zadań czy wykorzystywanych wcześniej technik działania. Doświadczenie sprzedawcy może równocześnie być szansą i zagrożeniem. 

Każda firma ma specyficzny proces sprzedaży. W niektórych branżach niezbędna jest duża odporność na odmowę, w innych liczy się umiejętność komunikacji z urzędnikami, a w jeszcze kolejnych umiejętność wykorzystania wiedzy merytorycznej w wycenie. Nie każdy sprzedawca potrafi szybko i skutecznie dopasować się do nowych oczekiwań. Często mimo wielu lat na rynku brakuje doświadczenia i kompetencji w obszarach, które są kluczowe dla realizacji celów w nowej organizacji. 

Cechy dobrego sprzedawcy

Idealny sprzedawca? Nie istnieje. Warto wiedzieć, że ten zawód wiąże się z koniecznością dużej elastyczności. Sprzedawcy to z natury osoby komunikatywne i umiejące budować relacje. Potrafią zadbać o pierwsze wrażenie również poprzez wygląd – ubiór dopasowany do klienta i branży, miłą aparycję czy ogólną schludność oraz wizerunek profesjonalisty. 

Cechy dobrego sprzedawcy: 

  • komunikatywność, 
  • empatia,
  • umiejętność budowania i utrzymania relacji, 
  • ciekawość w kontakcie, 
  • nastawienie na realizację celów, 
  • odporność na stres i presję, 
  • determinacja, 
  • aktywność i zaangażowanie, 
  • samodyscyplina, 
  • aktywne słuchanie, 
  • odpowiedzialność, 
  • wewnętrzne ambicje do realizacji celów, 
  • umiejętność rozwiązania konfliktów. 

Sprzedawca musi dobrze znać produkt oraz branżę. W procesie sprzedaży niezbędna jest umiejętność argumentacji oraz dopasowanie stosowanych technik do konkretnego klienta. Dobry sprzedawca ma szeroką wiedzę o typach osobowości, zachowaniach klientów oraz procesie podejmowania decyzji w różnych warunkach. Ważny element to umiejętność prezentacji nie tylko produktu, ale również własnej osoby. Sprzedawca musi jednak pamiętać, że to klient stoi w centrum zainteresowania. Powinien umieć słuchać i rozpoznawać nawet głęboko ukryte przekonania oraz potrzeby drugiej strony.  Dobry sprzedawca zna techniki negocjacji i perswazji oraz skutecznie radzi sobie z obiekcjami klientów. 

W praktyce nie istnieje kandydat, który spełnia wszystkie oczekiwania i cechy. Jeszcze przed rozpoczęciem rekrutacji wskaż kluczowe aspekty dla działania firmy i pamiętaj o nich w trakcie rozmów z kandydatami. Pozostałe braki kompetencyjne można uzupełnić podczas szkoleń wewnętrznych czy zewnętrznych. W każdej rekrutacji liczy się również dopasowanie do kultury organizacyjnej, panujących zasad, a także cech zespołu. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Spółka akcyjna. Podstawowe pytania i odpowiedzi

Następny Wpis

Czym jest i jak opatentować wynalazek?

Powiązane wpisy

W jaki sposób AI może pomóc w e-commerce?

Na rynku dostępnych jest coraz więcej rozwiązań AI odpowiadających różnym potrzebom odbiorców. Sztuczna inteligencja zmienia e-commerce nie tylko z perspektywy właścicieli platform, ale również klientów. Część narzędzi oraz rozwiązań na stałe wpisała się w codzienność w branży, np. chatboty czy retargeting. Obecnie o sukcesie biznesu świadczy m.in. umiejętność dopasowania się do zmiennego otoczenia. Jednym z obszarów wymagających uwagi w branży e-commerce jest rozwój nowych technologii. Konkurencyjny rynek wymaga szybkiego reagowania na trendy i zmiany potrzeb oraz wymagań klientów.
Avatar photo
Więcej

Organizacja czasu pracy w małej firmie. 5 wskazówek, jak zarządzać czasem zespołu

Dobry lider potrafi nie tylko angażować i inspirować do działania, ale również stawiać jasno określone cele. Niezbędna jest także umiejętność zarządzania czasem własnym oraz pozostałych członków zespołu. Planowanie, optymalizacja działań, monitorowanie, ale również motywowanie i świadomość tzw. rozpraszaczy pozwala efektywniej osiągać założone cele. Warto pamiętać, że lider to również członek zespołu, który powinien dawać dobry przykład oraz inspirować do podejmowania trafnych decyzji na co dzień.
Avatar photo
Więcej