fbpx

Wielorazowe opakowania odpowiedzią branży kosmetycznej na problem plastiku

Avatar photo
Coraz bardziej nośnym tematem na przestrzeni ostatnich lat jest dbałość o środowisko naturalne. Aktywiści nawołują między innymi do ograniczenia wykorzystania plastiku w codziennym życiu. Chociaż jego całkowite wyeliminowanie właściwie nie jest możliwe, idziemy w dobrym kierunku. Świadomość ekologiczna rośnie wśród konsumentów, a firmy starają się dopasować swoje procesy produkcyjne i ofertę do zmieniającego się społeczeństwa.

Jedną z branż, w której wykorzystanie tworzyw sztucznych, kształtuje się na bardzo wysokim poziomie jest branża kosmetyczna. Tylko ona odpowiada za około 70 tysięcy ton opakowań z plastiku rocznie, a tworzyw sztucznych nie brakuje także w składach produktów.

ESG – połączenie ekologii i biznesu

Firmy kosmetyczne dostrzegły rozwijający się wśród konsumentów trend dbałości o środowisko. Nie pozostały też obojętne na podobny sentyment wśród przedsiębiorstw. W tym miejscu warto wspomnieć właśnie o nim – tajemniczo brzmiącym skrócie ESG. Te trzy litery na dobre wpisały się w krajobraz biznesowy niemal całego świata i cały czas zyskują na znaczeniu. ESG to skrót od environmental, social and corporate governance. Tłumacząc na polski zaś – dbałość o środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. W tej chwili ESG jest jednym z czynników branych pod uwagę przy ocenie opłacalności inwestycji w dany podmiot. Realizowanie takiej strategii jest więc pożądane nie tylko ze względów światopoglądowych, ale też czysto ekonomicznych.

Regulacje prawne szansą dla środowiska

Co więcej, wiele państw i wspólnot wprowadza obecnie regulacje, których celem jest ograniczenie ilości tworzyw sztucznych w środowisku. Za przykład niech posłuży między innymi Szwecja, gdzie za zwrot puszek i plastikowych butelek można otrzymać gotówkę. Finowie podeszli do sprawy od drugiej strony. Tam za opakowania napojów z tworzyw sztucznych płaci się podatek – 0,51 euro za każdy litr. Jeżeli jednak producent przystąpi do systemu kaucyjnego, podatek nie jest naliczany.

Polska na tym tle wypada dość blado. Do dziś nie udało nam się przygotować skutecznie działającego systemu kaucji za opakowania z tworzyw sztucznych. Nie wdrożyliśmy także dyrektywy Singe-Use Plastic. Miała ona wejść w życie w lipcu 2021 roku i tym samym zakazać wprowadzania do obrotu jednorazowych, plastikowych opakowań, patyczków higienicznych oraz naczyń, sztućców, słomek, talerzy i kubków. A kolejne ograniczenia już są zaplanowane.

Branża kosmetyczna ogranicza użycie plastiku

Jak firmy kosmetyczne, o których wspominaliśmy na początku, podchodzą do ograniczenia wykorzystania tworzywa sztucznego? Zdaniem Bartosza Pakuskiego, analityk inwestycyjny z Flash Ventures, ostatnie lata stają się coraz trudniejsze dla producentów plastiku oraz firm wykorzystujących go w masowej skali. Dyrektywy i regulacje Unii Europejskiej obciążają między innymi koncerny kosmetyczne, które muszą szukać innowacyjnych rozwiązań do przechowywania swoich produktów. Warto zapoznać się z nowymi modelami biznesowymi oraz rozwiązaniami, które pomagają rozwiązać ten problem, a jednocześnie wpisują się w trend ESG Investing. Już dziś wiele firm kosmetycznych rezygnuje ze stosowania mikroplastiku w składach produktów. Choć to może być zaskakujące, był to dość często spotykany składnik mydeł, peelingów, past do zębów, szamponów. Inne przedsiębiorstwa natomiast ograniczają wykorzystanie plastikowych opakowań, zamieniając je na szklane lub papierowe odpowiedniki. Coraz większą popularność zyskują także stacje do uzupełniania opakowań wielorazowych.

Pomysły te znajdują rzesze zwolenników. Refeel Concept dla przykładu zarówno zrezygnował z dodawania mikroplastiku do składu swoich produktów, jak i postawił na szklane opakowania zwrotne. Firma poszła nawet o krok dalej – odesłanie opakowania pozwala uzyskać kod rabatowy na następne zamówienia. Po pierwsze ogranicza to wykorzystanie plastiku, a po drugie buduje grono lojalnych klientów.

Nieco inne podejście do tematu ma firma Yope – naturalnych kosmetyków i środków czystości. Jej klienci mogą uzupełniać wielorazowe opakowania kosmetyków w rozmieszczonych w centrach handlowych i drogeriach stacjach. Kupując produkt w automacie, klient płaci 15% mniej dzięki oszczędności na opakowaniu.

Zanieczyszczenie plastikiem jeszcze przez długie lata będzie dla nas troską. Trendy społeczne i biznesowe adresują ten problem już dziś. Możemy więc mieć nadzieję, że sytuacja środowiska będzie się poprawiała i za jakiś czas znowu ryb w morzach i oceanach będzie wyraźnie więcej niż plastiku.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Fotowoltaika 2022. Jak nowa ustawa zmieni branżę fotowoltaiczną w Polsce?

Następny Wpis

Kryptowaluty, NFT, kolekcjonerskie zabawki – sposób na fortunę?

Powiązane wpisy

Jaki był pierwszy kwartał nowego roku na rynku venture capital w Polsce?

PFR Ventures i Inovo VC przygotowały kolejny raport podsumowujący sytuację na rynku venture capital w Polsce. Z przedstawionych danych wynika, że w pierwszym kwartale 2023 roku 127 spółek pozyskało łącznie 446 mln zł. Na polskim rynku venture capital zanotowano spadek w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku, ale równocześnie wzrost o 84 proc. biorąc pod uwagę analogiczny okres w 2021 roku. Spadek nie dotyczył wyłącznie polskiego rynku, ale również europejskiego i amerykańskiego.
Avatar photo
Więcej

Największa farma fotowoltaiczna w Polsce jeszcze w 2023 roku. Pierwszy etap zakończony 

Tauron poinformował o zakończeniu pierwszego etapu realizacji największej farmy fotowoltaicznej w Polsce, która powstaje w Mysłowicach. Projekt stanowi kolejny ważny krok w kierunku zrównoważonej produkcji energii w Polsce. Łączna moc na zakończenie pierwszego etapu wynosi 37 MW. Wszystkie prace mają zostać zakończone do końca br. 
Avatar photo
Więcej

Bank Japonii: eksperyment z poluzowaniem monetarnym

Bank Japonii, znany również jako Nippon Ginko, od dawna jest jednym z najważniejszych graczy na globalnej scenie gospodarczej. To jedna z najstarszych instytucji finansowych na świecie, pełniąca kluczową rolę w kształtowaniu japońskiej polityki pieniężnej i stabilności finansowej. W ostatnich latach Bank Japonii przeprowadził szereg niestandardowych działań w zakresie luzowania monetarnego w celu stymulacji gospodarki kraju oraz przezwyciężenia deflacji. Ostatnie posunięcia banku, które są uważane za precedensowe, wywołują zarówno podziw, jak i obawy wśród ekonomistów i obserwatorów.
Avatar photo
Więcej