fbpx

Jak zatrudnić skutecznego project managera?

Avatar photo
Zarządza zespołem, pilnuje terminów, kontroluje postępy… dobry project manager często odpowiada za sukces działań. W Twojej firmie pojawia się coraz więcej złożonych projektów? Zastanów się nad zatrudnieniem kierownika projektów.
Czym zajmuje się kierownik projektu?

Project manager planuje, wdraża i nadzoruje projekt. Czuwa nad przebiegiem prac i dąży do realizacji kolejnych etapów. Kierownik wykonuje różnorodne zadania – od analizy rynku i konkurencji przez wykonanie planu aż po motywację członków zespołu. 

Osoba na stanowisku zarządza zespołem – formułuje i rozdziela zadania, pilnuje terminów realizacji i efektów. Project manager łączy członków zespołu i dba o dobre relacje. Odpowiada za postępy prac przed zarządem firmy oraz posiada kompleksową wiedzę na temat projektu. 

Kontroluje również budżet i wyciąga wnioski po ukończonym etapie. Przygotowuje raporty okresowe albo kończące projekt. Działa również na bieżąco – wykrywa problem, szuka rozwiązania i wdraża w życie. 

Project manager sprawdzi się w każdej firmie, która regularnie prowadzi złożone projekty wymagające systematycznego nadzoru. 

Jakie umiejętności są kluczowe na stanowisku?

Dobry project manager to osoba potrafiąca skutecznie zarządzać zespołem. Na stanowisku niezbędna jest otwartość, komunikatywność, umiejętność nawiązywania relacji, ale również empatia. Kierownik projektu musi jasno i precyzyjnie wyrażać komunikaty oraz czuwać nad relacjami w zespole. W pracy sprawdzi się znajomość podstawowych mechanizmów psychologicznych. Project manager powinien umieć zmotywować, ale i dać konstruktywną reprymendę. Na stanowisku sprawdzi się osoba wykazująca cechy lidera. 

Kierownik projektu musi być odporny na stres i elastyczny. Niezbędna jest także umiejętność szybkiego podejmowania decyzji czy chęć nowych wyzwań. 

Project manager łączy strefę kreatywną z analityczną. Czuwa nad koncepcją, proponuje zmiany i nowe projekty. Jednocześnie pilnuje budżetu, wyciąga wnioski, a często monitoruje również wyniki na poszczególnych etapach. 

Wśród cech dobrego project managera wymienia się również pozytywne nastawienie, pewność siebie, ciekawość świata oraz chęć zdobywania nowej wiedzy. 

Podczas rozmowy rekrutacyjnej warto zwracać uwagę nie tylko na doświadczenie i posiadane certyfikaty, ale również osobowość kandydata. Project manager powinien pasować do zespołu, którym będzie zarządzać. 

Jakie wykształcenie i ile lat doświadczenia ma dobry project manager?

Zatrudniając project managera doświadczenie odgrywa większą rolę niż wykształcenie. Na stanowisko junior project manager niezbędne są minimum 2 – 3 lata w zawodzie. Kierownik projektu zdobywa praktyczną wiedzę poprzez codzienne problemy, ale i sukcesy. 

Podczas rekrutacji warto zastanowić się nad listą specyficznych cech niezbędnych do realizacji zadań. Czy project manager powinien znać język obcy? A może konieczna jest znajomość wykorzystywanych w firmie narzędzi? Często dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie osoby znającej branżę i posiadającej określone cechy, ale z mniejszym doświadczeniem. Firma angażuje się w kształcenie pracownika jednocześnie czerpiąc z jego wiedzy. 

Zależy Ci na doświadczonym specjaliście? Zwróć uwagę na posiadane certyfikaty. PMI, Prince2 czy IPMA to potwierdzenie nie tylko wiedzy teoretycznej, ale również praktycznej. 

Ile zarabia project manager w IT?

Według raportu Rynek pracy IT w Polsce w 2021 roku przygotowanego przez No Fluff Jobs project manager znajduje się wśród 10 najlepiej opłacanych stanowisk w branży IT. W 2021 roku specjaliści mogli liczyć na wynagrodzenie rzędu 14 tys. zł – 18,6 tys. zł netto + VAT. 

W zespołach IT coraz większe znaczenie mają stanowiska wspierające, niezwiązane z pisaniem kodu. Project manager musi jednak znać podstawowe zagadnienia związane z pracą developerów, ale również UX designerów czy grafików. Kierownik powinien skupiać się na całości projektu bez wnika w szczegóły wykonywanych zadań. 

Total
9
Shares
Poprzedni wpis

Wykończenia pod klucz – nowym standardem

Następny Wpis

Debiut Black Rose Projects na NewConnet

Powiązane wpisy

Start-up na etacie? Sprawdź, co musisz wiedzieć zanim zaczniesz pracę na własny rachunek

Masz pomysł, który zrewolucjonizuje rynek? Chcesz zacząć działać, ale jednocześnie zminimalizować ryzyko? Zmiana stabilnego etatu na własny biznes wiąże się nie tylko z inspirującą podróżą, ale również stresem, niepewnością i wyjściem ze strefy komfortu. Wielu młodych twórców decyduje się łączyć stabilną pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Planujesz otworzyć start-up? Zobacz, co musisz wiedzieć zanim zaczniesz działać.
Avatar photo
Więcej

Ceny prądu w 2023 r. dla właścicieli fotowoltaiki

Ustawa zamrażająca ceny prądu w 2023 r. ma chronić odbiorców przed rosnącymi stawkami. Tarcza Solidarnościowa gwarantuje, że od 1 stycznia nowego roku ceny prądu utrzymają się na poziomie z ubiegłych miesięcy. Do 17 grudnia Urząd Regulacji Energetyki ma zaakceptować nowe taryfy. Mechanizm maksymalnej ceny energii elektrycznej dotyczy również prosumentów rozliczających się w systemie net-billingu oraz net-meteringu.
Avatar photo
Więcej

Kwalifikacje na rynku pracy. Wykształcenie wyższe coraz mniej ważne?

Z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, że w ponad 80 proc. ogłoszeń o pracę nie znalazły się wymagania dotyczące konkretnego wykształcenia. Na rynku pojawiło się nawet kilkadziesiąt nowych kompetencji związanych nie tylko z konkretnym zawodem, ale również nowymi technologiami. Jakich pracowników potrzebuje rynek? Które kompetencje warto rozwijać?
Avatar photo
Więcej