fbpx

Unia Europejska w obliczu ryzyka uzależnienia od technologii z Chin

Avatar photo
Unia Europejska stoi przed ryzykiem uzależnienia się od technologii akumulatorów litowo-jonowych i ogniw paliwowych pochodzących z Chin. Jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie kroki, to szacuje się, że do 2030 roku UE może być w podobnej sytuacji do tej, która spotkała ją w zakresie uzależnienia energetycznego od Rosji. 
Spotkanie liderów w Hiszpanii

Liderzy państw europejskich planują omówić problematyczną kwestię podczas spotkania w Granadzie w Hiszpanii. Termin obrad zaplanowano na 5 października. Z dokumentu, który ma być przedmiotem dyskusji, wynika, że Europa będzie potrzebować nowych technologii magazynowania energii, aby osiągnąć cel zerowej emisji CO2 do 2050 roku. Jednocześnie oczekuje się, że zapotrzebowanie na akumulatory litowo-jonowe, ogniwa paliwowe i elektrolizery wzrośnie do tego czasu nawet 30-krotnie.

Dominacja Chin w technologii akumulatorów

Mimo że Europa jest liderem w produkcji elektrolizerów, jest silnie uzależniona od technologii ogniw paliwowych i akumulatorów litowo-jonowych z Chin. Bez wątpienia powyższe technologie są kluczowe dla przyszłości pojazdów elektrycznych, które zdobywają coraz większą popularność na rynku. 

Chińskie auta i rosnąca popularność samochodów elektrycznych

Po trudnym okresie pandemii rynek motoryzacyjny w Europie doświadcza naporu chińskich aut, które zagrażają europejskim producentom. Jednocześnie obserwujemy szeroko pojęty dynamiczny wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi. Czerwiec 2023 stał się historycznym miesiącem, kiedy to sprzedaż aut typu BEV przewyższyła sprzedaż aut z silnikami Diesla. Chociaż w lipcu tendencja ta się odwróciła, dane za sierpień wskazują na kolejny przełom.

Sierpień 2023 – miesiąc elektrycznego sukcesu

W sierpniu 2023 roku w Unii Europejskiej sprzedano 787 626 samochodów, co stanowi wzrost o 21% w porównaniu z rokiem poprzednim. Najpopularniejsze były auta z silnikami benzynowymi (32,7%), za nimi plasują się hybrydy (23,9%). Jednak najbardziej zaskakujący jest wzrost popularności samochodów elektrycznych, które stanowiły aż 21% rynku, z rekordową sprzedażą 165 165 egzemplarzy. W porównaniu z poprzednim rokiem jest to wzrost o imponujące 118,1%. Nie dziwi zatem fakt, że zapotrzebowanie właśnie na baterie litowo jonowe stale rośnie. 

Reakcja Unii Europejskiej

W odpowiedzi na rosnące uzależnienie od elektryków i baterii Unia Europejska rozpoczęła dywersyfikację źródeł dostaw. Komisja Europejska wszczęła również śledztwo dotyczące możliwego zaniżania cen samochodów elektrycznych przez Chiny. Ursula von der Leyen, szefowa KE, podkreśliła, że Europa musi bronić się przed nieuczciwymi praktykami handlowymi i podkreśliła wagę samochodów elektrycznych w osiąganiu celów klimatycznych UE.

Geopolityczne implikacje

W chwili obecnej zachodnie państwa obawiają się, że proces transformacji energetycznej, kluczowy dla rynku surowcowego, odbywa się głównie w Azji – zwłaszcza w Chinach i Rosji, czyli krajach o napiętych relacjach z Zachodem. W obliczu tych wyzwań Unia Europejska musi podjąć decyzyjne kroki, aby nie stać się miejscem całkowicie uzależnionym od technologii zewnętrznych dostawców.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Lewitujące pociągi stają się rzeczywistością. Kiedy pierwsza podróż?

Następny Wpis

Akcje ułamkowe, czyli inwestycje dla każdego

Powiązane wpisy
IoTeam

Dane ropą XXI wieku? Zainwestuj w rozwiązania przyszłości z IoTeam

Co czwarty Polak korzysta z urządzeń IoT, a na świecie działa ich nawet 25 mld. IoTeam to innowacyjna spółka technologiczna dostarczająca rozwiązania do transmisji danych. IoT jest jedną z najszybciej rozwijających się branż na świecie, a jej wartość potroi się do roku 2030. Obecnie na platformie Findfunds trwa kampania crowdfundingowa IoTeam. Dołącz do grupy inwestorów i poznaj korzyści płynące z rozwoju nowych technologii.
Avatar photo
Więcej