fbpx

Lewitujące pociągi stają się rzeczywistością. Kiedy pierwsza podróż?

Avatar photo
Na początku września Nevomo, czyli polska spółka opracowująca innowacyjną, szybką kolej magnetyczną, poinformowała o udanym teście lewitującego pociągu – pierwszej tego typu próbie na świecie. Z przedstawionych danych wynika, że udało się rozpędzić pojazd MagRail do prędkości aż 135 km/h poprzez wykorzystanie lewitacji. Jak podaje Nevomo, pasażerowie będą mogli pokonać pierwszą trasę nawet w ciągu 4-5 lat. 

Nevomo to polska spółka zajmująca się rozwojem technologii kolei magnetycznej – MagRail. Rozwiązanie ma pozwolić na szybką oraz wieloetapową implementację technologii transportu inspirowanego hyperloopem z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury kolejowej. Nevomo podaje, że technologia pozwoli na transport towarów i ludzi z podwójną średnią prędkością porównując z koleją tradycyjną. 

Pierwszy udany test – jak wyglądał?  

Test przeprowadzono na ponad 720-metrowym odcinku toru testowego w Nowej Sarzynie. Nevomo potwierdziło, że pojazdy kolejowe mogą lewitować na konwencjonalnych liniach kolejowych. Zdaniem specjalistów jest to pierwsze rozwiązanie na świecie, które może już w bliskiej przyszłości wprowadzić rewolucję w transporcie kolejowym. Dużą zaletę stanowi możliwość połączenia tradycyjnych systemów z nowoczesnymi rozwiązaniami, np. hyperloop. 

W ramach testu wykorzystano pojazd o wadze ponad dwóch ton i długości sześciu metrów. Lewitacja rozpoczęła się przy prędkości około 70 km/h. Pojazd rozpędził się do 100 km/h w 11 sekund. Nevomo podaje, że zgodnie z założeniami szybkie pociągi pasażerskie MagRail osiągną prędkość do 550 km/h, co pozwoli skrócić czas podróży. 

Przyszłość lewitującej kolei 

Pierwsi pasażerowie wsiądą do lewitującego pociągu na przełomie 2027/2028. Nevomo dodaje, że w pierwszej kolejności planowane są pilotaże z dostępem publicznym. Następnie, po 2030 roku, odbędą się podróże transgraniczne. Przekraczanie granic państw wiąże się z większym wyzwaniem z uwagi na różnice dotyczące wymagań bezpieczeństwa, zasad operacyjnych czy eksploatacyjnych.

Do 2025 roku zaplanowano upowszechnienie rozwiązań dla transportu towarowego, certyfikację i wdrożenie komercyjne, ale również industrializację w ramach przewozu pasażerów, pilotaż i certyfikację. Nevomo pracuje nad m.in. dopasowaniem rozwiązań do transportu pasażerów, głównie rozważając kwestie związane z bezpieczeństwem, niezawodnością oraz skalowalnością produkcji elementów. Poza tym spółka będzie modernizować rocznie nawet po kilkaset kilometrów linii dużych prędkości. Koszty przedsięwzięcia wyniosą 8-10 mln euro na kilometr linii dwutorowej w przypadku systemów pasażerskich oraz około 2,5 mln euro na kilometr linii jednotorowej przy systemach towarowych. 

Plany firmy sięgają jednak dalej niż MagRail. Zespół pracuje również nad hyperloop, czyli tzw. koleją próżniową, a pojazdy będą mogły poruszać się z prędkością do 1200 km/h. W tym przypadku niezbędna jest nowa infrastruktura. Nevomo zwraca uwagę, że hyperloop to innowacyjne połączenie możliwości pociągu i samolotu – podróż z Gdańska do Krakowa może potrwać około 35 minut. Niezbędna jest specjalistyczna rura z ciśnieniem na poziomie podobnym jak na wysokości 10 km. W ramach technologii pojazd nie porusza się po podłożu, ale wykorzystuje lewitację. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Forever Skies, czyli polski survival dla każdego

Następny Wpis

Unia Europejska w obliczu ryzyka uzależnienia od technologii z Chin

Powiązane wpisy