fbpx

Port w Świnoujściu ma rywalizować z Hamburgiem

Avatar photo
Polski port w Świnoujściu szykuje się na duże jednostki. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum firm DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L. podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów należących do portu zewnętrznego w Świnoujściu, na eksploatację, finansowanie i budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego. Uroczyste podpisanie umowy odbyło się w porcie w Szczecinie 10 lipca 2023 r.

Budowa portu w Świnoujściu ma odbyć się w ramach programu „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”, z przewidzianymi środkami w wysokości 10 mld zł.

Dzięki tej inwestycji zyska nie tylko samo Świnoujście, ale też i cały region. Zdaniem wiceministra infrastruktury, Marka Gróbarczyka głębokowodny terminal sprawi, że w Świnoujściu będą rozładowywane największe kontenerowce przepływające przez Bałtyk. Rząd liczy, że za kilka lat port stanie się poważną konkurencją dla Hamburga, trzeciego największego portu w Europie.

Port Szczecin- Świnoujście nie obsługuje dużych jednostek, ma charakter tzw. portu feederowego, czyli współpracuje z większymi, do których bezpośrednio dopływają jednostki transoceaniczne. Oznacza to, że kontenery docierają do portu w Hamburgu i tam są przeładowywane na mniejsze jednostki, które płyną dalej. Docelowo nowa inwestycja ma sprawić, że Świnoujście będzie hubem przeładunkowym i dostawcą dla Bałtyku. Do portu w Świnoujściu ma prowadzić kanał długi na 65 km i głęboki na 17 m. Tor wodny ma przebiegać wyłącznie po polskich wodach terytorialnych, co czyni go niezależnym od niemieckiego sąsiada. Z portu będą mogły korzystać statki o zanurzeniu maksymalnie 15 m. Planowany terminal ma mieć zdolność przeładunkową 1,5 mln TEU i będzie miał możliwość jednoczesnego obsługiwania dwóch statków o długości 400 m i jednego mierzącego 200 m. Docelowo powstaną dwa stanowiska dla dużych jednostek i dwa dla mniejszych. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić dwa miliony TEU.

Konkurencyjność

Belgijska Deme Concessions zajmuje się pogłębianiem basenów portowych, torów wodnych oraz stawianiem infrastruktury wodnej. QTerminals dopiero wchodzi na rynek w Europie Północnej, będąc już obecnym w obszarze basenu Morza Śródziemnego i Morza Czarnego. Inwestycja z Katarem ma szerszy kontekst- jest to wyraz pogłębiającej się współpracy z krajem, z którym Polska wiąże bezpieczeństwo energetyczne – ma zakontraktowane 2 mln ton LNG rocznie do 2034 roku. Charles Meady z QTerminals oznajmił, że zainteresowanie inwestycją wynikało z korzystnej lokalizacji.

Ostateczna umowa z inwestorem miałaby zostać podpisana na przełomie września i października br.

Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście ujawnił, że w dokumentacji przetargowej znajduje się zapis, iż inwestor zobowiązuje się do działań na rzecz lokalnej społeczności Świnoujścia za minimum 5 mln euro. Konkretne ustalenia będą podejmowane z mieszkańcami i władzami miasta. Docelowo port będzie zatrudniać około 900 pracowników.

Rząd liczy na to, że port będzie motorem zmian dla regionu, umocnieniem pozycji polskich portów oraz impulsem do stworzenia nowych łańcuchów dostaw. Dotychczasowe podejście do kwestii transportu, czyli wykorzystanie drogi lądowej zachód – wschód musi zostać przeorganizowane ze względu na zmianę uwarunkowań politycznych.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Małopolski Tele-Anioł

Następny Wpis

Mentalność lombardu? Takich rzeczy lepiej nie mówić. Problemy założyciela Aliexpress

Powiązane wpisy

Jak przygotować pitch deck?

Pitch deck ma przekonać inwestorów do zaangażowania kapitału w pomysł. Odpowiednio przygotowany przedstawia kluczowe informacje o spółce. Każdy pitch deck wygląda nieco inaczej odpowiadając specyfice firmy i projektowi. Istnieje jednak kilka elementów, które zawsze warto wziąć pod uwagę. Jak przygotować pitch deck?
Avatar photo
Więcej

Podsumowanie trzeciego kwartału na rynku venture capital w Polsce. Czy uda się pobić kolejny rekord?

W trzecim kwartale br. przeprowadzono 127 transakcji o łącznej wartości 513 mln zł. PFR Ventures i Inovo Venture Partners przedstawiły raport podsumowujący okres od czerwca do września na polskim rynku venture capital. Dotychczas w 2022 r. łączne finansowanie wyniosło 2,5 mld zł. To oznacza, że do pobicia rekordowej sumy z ubiegłego roku brakuje jeszcze 1,1 mld zł.
Avatar photo
Więcej