fbpx

Port w Świnoujściu ma rywalizować z Hamburgiem

Avatar photo
Polski port w Świnoujściu szykuje się na duże jednostki. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum firm DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L. podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów należących do portu zewnętrznego w Świnoujściu, na eksploatację, finansowanie i budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego. Uroczyste podpisanie umowy odbyło się w porcie w Szczecinie 10 lipca 2023 r.

Budowa portu w Świnoujściu ma odbyć się w ramach programu „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”, z przewidzianymi środkami w wysokości 10 mld zł.

Dzięki tej inwestycji zyska nie tylko samo Świnoujście, ale też i cały region. Zdaniem wiceministra infrastruktury, Marka Gróbarczyka głębokowodny terminal sprawi, że w Świnoujściu będą rozładowywane największe kontenerowce przepływające przez Bałtyk. Rząd liczy, że za kilka lat port stanie się poważną konkurencją dla Hamburga, trzeciego największego portu w Europie.

Port Szczecin- Świnoujście nie obsługuje dużych jednostek, ma charakter tzw. portu feederowego, czyli współpracuje z większymi, do których bezpośrednio dopływają jednostki transoceaniczne. Oznacza to, że kontenery docierają do portu w Hamburgu i tam są przeładowywane na mniejsze jednostki, które płyną dalej. Docelowo nowa inwestycja ma sprawić, że Świnoujście będzie hubem przeładunkowym i dostawcą dla Bałtyku. Do portu w Świnoujściu ma prowadzić kanał długi na 65 km i głęboki na 17 m. Tor wodny ma przebiegać wyłącznie po polskich wodach terytorialnych, co czyni go niezależnym od niemieckiego sąsiada. Z portu będą mogły korzystać statki o zanurzeniu maksymalnie 15 m. Planowany terminal ma mieć zdolność przeładunkową 1,5 mln TEU i będzie miał możliwość jednoczesnego obsługiwania dwóch statków o długości 400 m i jednego mierzącego 200 m. Docelowo powstaną dwa stanowiska dla dużych jednostek i dwa dla mniejszych. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić dwa miliony TEU.

Konkurencyjność

Belgijska Deme Concessions zajmuje się pogłębianiem basenów portowych, torów wodnych oraz stawianiem infrastruktury wodnej. QTerminals dopiero wchodzi na rynek w Europie Północnej, będąc już obecnym w obszarze basenu Morza Śródziemnego i Morza Czarnego. Inwestycja z Katarem ma szerszy kontekst- jest to wyraz pogłębiającej się współpracy z krajem, z którym Polska wiąże bezpieczeństwo energetyczne – ma zakontraktowane 2 mln ton LNG rocznie do 2034 roku. Charles Meady z QTerminals oznajmił, że zainteresowanie inwestycją wynikało z korzystnej lokalizacji.

Ostateczna umowa z inwestorem miałaby zostać podpisana na przełomie września i października br.

Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście ujawnił, że w dokumentacji przetargowej znajduje się zapis, iż inwestor zobowiązuje się do działań na rzecz lokalnej społeczności Świnoujścia za minimum 5 mln euro. Konkretne ustalenia będą podejmowane z mieszkańcami i władzami miasta. Docelowo port będzie zatrudniać około 900 pracowników.

Rząd liczy na to, że port będzie motorem zmian dla regionu, umocnieniem pozycji polskich portów oraz impulsem do stworzenia nowych łańcuchów dostaw. Dotychczasowe podejście do kwestii transportu, czyli wykorzystanie drogi lądowej zachód – wschód musi zostać przeorganizowane ze względu na zmianę uwarunkowań politycznych.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Małopolski Tele-Anioł

Następny Wpis

Mentalność lombardu? Takich rzeczy lepiej nie mówić. Problemy założyciela Aliexpress

Powiązane wpisy

Ponad 80 proc. Polaków wie, czym są kryptowaluty

Ponad 80 proc. Polaków wie, czym są kryptowaluty i Bitcoin wynika z najnowszego badania zleconego przez portal OdkryjBitcoin.pl. Chociaż w kraju panuje duża świadomość jedynie 16 proc. korzystało z Bitcoina albo innych kryptowalut. Wciąż powszechna jest opinia, że wirtualna waluta wiąże się z wysokim poziomem ryzyka i nie jest bezpieczną inwestycją długoterminową.
Avatar photo
Więcej
reinwestycja

Reinwestycja. Co warto wiedzieć?

Zdywersyfikowany i przemyślany portfel inwestycyjny generuje długoterminowe zyski, ale wymaga również doświadczenie oraz wiedzy. Inwestycje to ciągła sztuka wyboru oraz nie poddawania się impulsom czy emocjom. Nie każde rozwiązanie okazuje się trafione. Reinwestycja pozwala na ponowne zainwestowanie środków bez ponoszenia opłat manipulacyjnych. Inwestor musi jednak wziąć pod uwagę kilka ważnych warunków.
Avatar photo
Więcej

Wraca prestiżowy konkurs dla startupów. Aulery 2022. Kto wygrał poprzednie edycje i odniósł sukces?

Po dwóch latach przerwy wraca konkurs Aulery uznawany za najbardziej prestiżowy w środowisku polskich startupów. Wyróżnienia zdobywają organizacje o dużym potencjale międzynarodowego rozwoju wyłonione przez jury składające się z inwestorów, doświadczonych praktyków biznesowych oraz przedstawicieli mediów technologicznych. Zapisy kończą się 31 października br. Galę finałową zaplanowano na 14 grudnia w warszawskim Kampusie Google.
Avatar photo
Więcej