fbpx

Jak przygotować pitch deck?

Avatar photo
Pitch deck ma przekonać inwestorów do zaangażowania kapitału w pomysł. Odpowiednio przygotowany przedstawia kluczowe informacje o spółce. Każdy pitch deck wygląda nieco inaczej odpowiadając specyfice firmy i projektowi. Istnieje jednak kilka elementów, które zawsze warto wziąć pod uwagę. Jak przygotować pitch deck?

Oprócz najważniejszych danych i informacji warto również zawrzeć prezentację zespołu. Fundusze pozytywnie oceniają pitch deck wzbogacony o materiały graficzne, badania rynkowe i konsumenckie czy wizualizacje oraz biznesplan. 

Krok 1: problem i rozwiązanie 

Problem i rozwiązanie to jeden z najważniejszych elementów. Pitch deck powinien przedstawić realny problem grupy docelowej. Zdefiniowanie potrzeb oraz oczekiwań przyszłych nabywców w dużej mierze przekłada się na sukces rynkowy. W prezentacji warto przedstawić dane, np. wyniki badania grupy fokusowej czy inne argumenty liczbowe przemawiające za realnością problemu. 

Jak spółka rozwiąże przedstawiony problem? Pitch deck zawiera konkretne i precyzyjnie określone propozycje rozwiązania spełniającego oczekiwania nabywców. Dobra praktyka to przedstawienie alternatywnych produktów czy usług oraz wyróżników rynkowych projektu spółki. 

Krok 2: grupa docelowa 

Określenie grupy docelowej wraz z cechami demograficznymi i psychograficznymi to kolejny punkt pitch decku. Oprócz przedstawienia danych takich jak wiek, płeć, zamożność czy miejsce zamieszkania warto również dodać informacje o motywacjach, potrzebach oraz stylu życia. Zrozumienie przyszłych nabywców pozwoli stworzyć produkt czy usługę dopasowaną do specyficznych cech.

Krok 3: business case

Business case przedstawia rozwiązanie problemu w praktyce. Definiuje korzyść dla klienta, proces i strony zaangażowane. Dobry pomysł to graficzne zobrazowanie najważniejszych informacji. 

Krok 4: produkt 

Zaprezentowanie funkcji czy sposobu działania pozwala zrozumieć, jak odbywa się kontakt klienta z produktem. Pitch deck przedstawia drogę nabywcy – od pierwszego punktu styku z rozwiązaniem, przez wskazanie miejsc skupienia aż po zakończenie korzystania z produktu. Inwestorzy zapoznają się z perspektywą nabywcy. 

Krok 5: misja 

Spółka prezentuje, kim chce się stać w przyszłości. Przedstawia najważniejsze wartości oraz kierunek podejmowanych działań. Podkreśla cel istnienia, obszar funkcjonowania oraz przekonania i założenia. 

Krok 6: roadmapa i timing 

W pitch decku warto zawrzeć mapę przedstawiającą kamienie milowe w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Prezentacja powinna również informować o czasie wdrożenia produktu oraz zawierać uzasadnienie terminu. 

Krok 7: rynek i konkurencja

Potwierdzone i rzetelne dane na temat potencjału i dynamiki rynku mogą przekonać inwestorów do zaangażowania kapitału. Przyjętą praktyką jest podział rynku na SOM (rynek docelowy firmy), SAM (rynek docelowy dostępny) i TAM (rynek docelowy całkowity). Konkurencja to ważny element rynku. W pitch decku powinny zostać zdefiniowane kluczowe jednostki. Porównanie z konkurencją bezpośrednią ma pokazać, dlaczego produkt spółki jest lepszy, a z konkurencją pośrednią – alternatywne formy rozwiązania problemu. 

Krok 8: model biznesowy 

Ważny element dla każdego inwestora. Spółka przedstawia, w jaki sposób zarabia. Dobry pomysł to dodanie planów monetyzacji kolejnych pomysłów w przyszłości. 

Krok 9: sprzedaż i marketing 

Krótkie i konkretne przedstawienie działań z obszaru sprzedaży oraz marketingu. Spółka pokazuje, jak dociera do grupy docelowej i prezentuje nabywcom korzyści z zakupu. 

Krok 10: finanse 

Przychody to nie tylko obecne wyniki, ale również prognozy obejmujące horyzont czasowy 1 – 5 roku. Koszty mogą zostać przedstawione procentowo w ramach poszukiwanego finansowania. 

Krok 11: cap table i oferta 

Pitch deck powinien również zawierać informacje o strukturze udziałowej spółki jeszcze przed inwestycją. Inwestorzy oceniają obecną sytuację oraz określają ewentualne przeszkody. Z cap table związany jest kolejny slajd o ofercie. Zawiera informacje o tym, ile procent spółki podlega inwestycji za określoną kwotę. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis
ekologiczne osiedla

Ekologiczne osiedla. 5 rozwiązań z korzyścią dla środowiska

Następny Wpis
cyberzpieczenstwo w polsce

Cyberbezpieczeństwo w Polsce. Jakie startupy tworzą branżę?

Powiązane wpisy

Innowacja w biznesie – czym jest?

Innowacja w biznesie to jedno ze słów kluczowych, które pojawia się w misjach i wizjach, kampaniach marketingowych, podczas prezentacji czy wywiadów. Wiele organizacji chce uchodzić za innowacyjne, nie tylko startupy. W ogólnej świadomości innowacja często bywa łączona z technologią. To jednak dużo szersze pojęcie obejmujące nie tylko produkt, ale także proces, organizację czy marketing.
Avatar photo
Więcej

Kim jest product owner?

Product owner to osoba odpowiedzialna za proces tworzenia produktu w branży IT. Jest jednym z filarów interdyscyplinarnego zespołu Scrumowego, który pracuje nad rozwiązaniem dla klienta. Produktem może być np. platforma internetowa, oprogramowanie albo aplikacja. Czym zajmuje się product owner i jaką rolę pełni w zespole?
Avatar photo
Więcej