fbpx

Niski poziom wód zmusza do ograniczeń na Kanale Panamskim. Co dalej z transportem morskim?

Avatar photo
Kanał Panamski zmaga się obecnie z poważnym problemem, jakim jest niski poziom wód. Wysychanie zmusza do wprowadzenia ograniczeń związanych z maksymalnym zanurzeniem statków, a to z kolei wiąże się ze spadkiem podaży oraz wzrostem cen. Pod koniec czerwca władze zdecydowały się wstrzymać z wprowadzeniem planowanych ograniczeń. 

Jeden z najważniejszych szlaków handlowych na świecie został wybudowany w latach 1904-1914 i pozwolił skrócić drogę między poszczególnymi miastami należącymi do Stanów Zjednoczonych, ale również w relacjach między Europą a Dalekim Wschodem. Działania na rzecz ograniczenia zmian klimatycznych i zrównoważonego zarządzania zasobami wodnymi są niezbędne dla ochrony kluczowego szlaku handlowego.

Napięta sytuacja w transporcie morskim 

Szlak, który umożliwia przejście między Oceanem Atlantyckim a Pacyfikiem, odgrywa kluczową rolę w globalnym handlu morskimi drogami, ale ostatnie dane alarmują — statki mogą załadować coraz mniej towarów. W czerwcu dziennik Die Welt zwrócił uwagę, że w już w kolejnym miesiącu maksymalne zanurzenie statków ma wynieść nawet 13,26 metra. Natomiast do połowy czerwca utrzymywało się na poziomie 15,24 metrów. Pod koniec czerwca władze poinformowały jednak o wstrzymaniu się z decyzją o wprowadzeniu ograniczeń. 

Sytuację nieco poprawiły opady deszczu, a ryzyko historycznego minimum, które miało mieć miejsce w lipcu, spadło. Rozpoczęcie pory deszczowej w regionie to szansa na poprawę warunków. Zgodnie z prognozami do basenu ma spać od 70 mm do 80 mm opadów. Obecnie władze kanału wciąż trzymają rękę na pulsie, monitorując poziom wody. Nie zapowiedziano, kiedy mają zostać wprowadzone ograniczenia. Celem podjętych kroków jest elastyczne podejście do zmieniających się warunków atmosferycznych, a optymalna głębokość ma pozwolić na bezpieczne przejście statków. Znaczącą poprawę warunków prawdopodobnie będzie można obserwować dopiero w sierpniu. 

Susza w regionie trwała już od kilku miesięcy. Jedną z przyczyn było zjawisko pogodowe El Nino wywołujące anomalie klimatyczne takie jak susze i powodzie występujące w zależności od konkretnego regionu. 

Analitycy mBanku dodają, że statki zmuszone są do redukcji ładunków o nawet 10-20 proc. biorąc pod uwagę standardowe obłożenie. 

Skutki suszy regionie Kanału Panamskiego

Skutki suszy w Kanale Panamskim mogą być odczuwalne w skali globalnej. Firmy logistyczne będą musiały zmierzyć się z wyzwaniem dotyczącym zmniejszenia ładunku albo znalezieniem innej metody redukcji wagi przesyłek. Zakłócenia w światowym handlu związane z opóźnieniami w zaopatrzeniu, brakami surowców, a także towarów i materiałów doprowadzi do wzrostu cen. 

Jednostki pływające będą musiały dostosować się do nowych warunków, zmieniając wyposażenie i strategie operacyjne. Przedsiębiorstwa muszą również szukać alternatywnych tras transportowych, co prowadzi do wzrostu zainteresowania innymi kanałami. Wiąże się to jednak w wyższym kosztem oraz wydłużeniem czasu transportu. 

W ostatnim czasie transport morski musiał zmierzyć się paraliżem wynikającym z blokady Kanału Sueskiego w marcu 2021 roku. Przyczyną był wypadek kontenerowca Ever Given, który zablokował drogę morską, osiadając na mieliźnie przez tydzień. Z przedstawionego podsumowania wynika, że u wejścia kanału utknęły wtedy 422 statki łącznie przewożące 26 mln ton ładunków. 

Przyszłość Kanału Panamskiego pozostaje niepewna. Ekolodzy alarmują, że zmiany klimatyczne będą miały coraz większy wpływ na dostępność wody w regionie, co może prowadzić do pogłębiania problemów związanych z wysychaniem kanału. Władze Panamy podjęły już pewne kroki w celu rozwiązania sytuacji. W celu skutecznego przeciwdziałania konieczne będą długoterminowe inwestycje i zrównoważone zarządzanie zasobami wodnymi.




Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Musk chce pozwać Zuckerberga. Przyczyna? Nowa aplikacja Threads

Następny Wpis

Jakie dotacje dla startupów? Ranking 2023 (TOP 5)

Powiązane wpisy

4 ścieżki wyjścia z inwestycji. Jakie są najpopularniejsze możliwości exitu?

Inwestorzy i founderzy omawiają zasady wyjścia z inwestycji (exit) jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji o finansowaniu. Inwestycja i zaangażowanie w projekt trwa zazwyczaj kilka lat, a po upływie określonego czasu fundusz venture capital czy prywatny inwestor opuszcza inwestycję. Obie strony muszą przygotować się do etapu zabezpieczając własne interesy.
Avatar photo
Więcej

Sprzedaż obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa. Ile sprzedano obligacji w 2022 roku?

Ministerstwo Finansów przedstawiło wyniki sprzedaży obligacji oszczędnościowych w grudniu oraz całym 2022 roku. Łączna wartość obligacji sprzedanych przez cały ubiegły rok była rekordowa i wyniosła 57,1 mld zł. Popyt na obligacje oszczędnościowe rośnie od kilku lat. Nabywcy najchętniej sięgali po obligacje 4-letnie, a najrzadziej po 12-miesięczne premiowe.
Avatar photo
Więcej