W 2022 roku przychody z gamingu wyniosły 184,4 mld dol. W obszarze gier przeglądarkowych zanotowano największy spadek – wyniósł 16,7 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Sprzedaż gier mobilnych zmniejszyła się o 6,4 proc., natomiast gier na konsole o 4,2 proc. Jedynie na rynku gier na PC odnotowano niewielki wzrost wynoszący 1,8 proc. Gry mobilne, które stanowiły około 50 proc. całkowitej sprzedaży w ubiegłym roku, wygenerowały przychód w wysokości 92,2 mld dol.
Niektórzy zwalniają, inni zatrudniają
W mediach systematycznie pojawiają się informacje o kolejnych dużych twórcach gier decydujących się na zwolnienia części zespołów. Na liście firm redukujących zatrudnienie znalazły się takie koncerny jak Microsoft, Meta czy Electronic Arts.
Sytuacja wygląda odwrotnie w małych studiach, które wciąż regularnie prowadzą rekrutacje. Eksperci zwracają uwagę, że zmieniają się przede wszystkim oczekiwania twórców gier dotyczące zatrudnionych pracowników. W branży poszukiwani są głównie specjaliści na poziomie regular oraz senior. W ostatnich latach na rynku trwa walka o najlepszych. Pracodawcy muszą przyciągać talenty nie tylko atrakcyjnym wynagrodzeniem, ale również pakietem benefitów. Efektem działań był wzrost stawek w branży. Paweł Czarnecki, CEO Golden Eggs Studio zwraca uwagę, że sytuacja unormowała się w ostatnim czasie.
– Na rynku gamingowym mamy bardzo dużo wykształconych specjalistów. Jednak nie uważam, aby było ich za dużo – przedstawił portalowi Bankier.pl Paweł Czarnecki. – Bardzo często dostajemy nowe CV od osób zainteresowanych pracą w naszym studiu. Chcą one pracować w tej dynamicznej i kreatywnej branży, dlatego stale podnoszą swoje kompetencje poprzez udział w szkoleniach. Dla nas jako potencjalnego pracodawcy sytuacja na rynku jest stosunkowo komfortowa. Szczególnie że na pokładzie mamy bardzo doświadczone osoby. Dlatego w tym momencie skupiamy się na zatrudnianiu młodych talentów, które będą się u nas uczyły i wpasują się odpowiednio w nasze struktury. Podczas rekrutacji patrzymy przede wszystkim na portfolio oraz umiejętności kandydata prezentowane podczas zadania testowego. Ma to większe znaczenie niż wykształcenie. Bardzo ważne jest dla nas to, aby dana osoba miała zmysł estetyki i dobrze czuła się w poszczególnych tematykach gier – dodaje.
Branża IT od lat zmaga się z niedoborem pracowników. Specjalistów szukają startupy, firmy technologiczne, e-commerce, a nawet duże organizacje działające na rynku od lat. Potrzeby kompetencyjne zależą od specyfiki działalności. Poszukiwani są nie tylko programiści, ale również osoby nie wykorzystujące kodu, np. project managerowie, UX designerzy czy testerzy.
Jak zatrudnić specjalistę?
Paweł Czarnecki dodał, że Golden Eggs Studio również planuje zwiększyć zatrudnienie w najbliższym czasie.
– Polska jest swego rodzaju hubem gamingowym na tle Europy – tłumaczy. – Zapotrzebowanie na nasze rodzime usługi jest cały czas bardzo duże. Jak pokazują statystyki Newzoo, branża cały czas się rośnie, a polskie produkcje są bardzo doceniane. Dzieje się tak m.in. ze względu na konkurencyjność cenową oraz potencjał rynków, dla których dostarczamy swoje usługi i produkty. Natomiast wartością dodaną jest to, że nasi partnerzy biznesowi operują w walutach, których wartość jest wyższa od złotego – dodaje.
Jak zatrudnić specjalistów? Kandydaci coraz częściej zwracają uwagę na informacje dotyczące pracy zdalnej albo hybrydowej. Ważna jest także atrakcyjność oferty i dostosowanie jej do standardów panujących na rynku. Specjaliści analizują szczegółowe korzyści oraz rzeczowy opis obowiązków.
Warto również pamiętać o przedstawieniu atrakcyjności pracodawcy. W ostatnim czasie coraz więcej specjalistów preferuje pracę w organizacjach, które wpływają pozytywnie na otoczenie. Choć wysokość wynagrodzenia jest nadal ważnym czynnikiem, to znaczenie zyskują inne aspekty, takie jak wpływ projektów na środowisko, wartości reprezentowane przez organizację oraz jej wizja rozwoju. Warto zwrócić uwagę na ESG (Environmental, Social, Governance), czyli czynniki związane z odpowiedzialnym podejściem biznesu do społeczeństwa i środowiska.