fbpx

Czy Polacy boją się, że zastąpią ich maszyny? Wyniki badania LiveCareer Polska

Avatar photo
Automatyzacja pracy zmienia się z roku na rok. Postęp technologiczny i rosnące znaczenie cyfryzacji w kolejnych branżach sprawiają, że ludzie na całym świecie zastanawiają się, jak za kilka albo kilkanaście lat będzie wyglądał rynek pracy. Co na temat automatyzacji pracy myślą Polacy?
Freepik

LiveCareer Polska to serwis kariery, który wspiera kandydatów w stworzeniu skutecznego CV, rekrutacji oraz rozwoju drogi zawodowej. W 2022 r. serwis zrealizował badanie Robotyzacja i sztuczna inteligencja a rynek pracy. Ponad 1000 respondentów zapytano o opinię dotyczącą robotyzacji i automatyzacji pracy. 

Automatyzacja pracy – czym jest?

Automatyzacja pracy to zastąpienie czynności wykonywanych dotychczas przez ludzi maszynami. Dotyczy zarówno pracy umysłowej, jak i fizycznej. Obejmuje zadania powtarzalne i stanowi kolejny etap po mechanizacji, gdzie wykonywanie pracy w dużej mierze zależało od maszyny, ale pod czujną kontrolą człowieka. 

Powierzenie czynności maszynom jest najbardziej widoczne w pracy produkcyjnej, ale coraz więcej mówi się o innych branżach, w tym także usługach. World Economic Forum wskazuje, że na skutek automatyzacji może zniknąć nawet 85 mln miejsc pracy. Jakie stanowiska automatyzacja dosięgnie w pierwszej kolejności? Jednym ze stanowisk są kasjerzy – obecnie coraz częściej zastępowani przez kasy samoobsługowe. Obsługa klienta, kierowcy, pracownicy administracji, a nawet tłumacze to zawody, które do 2030 r. czeka zwiększenie automatyzacji na stanowiskach. Równocześnie systematycznie pojawiają się nowe zawody związanie nie tylko z nowymi technologiami. 

Stosunek Polaków do automatyzacji pracy 

Z badania LiveCareer wynika, że aż co trzeci Polak obawia się, że maszyny zastąpią go na stanowisku pracy w przyszłości. Aż 47 proc. respondentów w grupie to osoby do 25. roku życia. Mniej obaw mają osoby starsze zbliżające się do emerytury – 19 proc. Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) jest zdania, że roboty nie wykonywałyby ich pracy lepiej niż człowiek. Wśród osób, które mają obawy związane z zastąpieniem przez maszyny, dominuje odpowiedź, że dojdzie do tego w ciągu najbliższych 20 lat albo później (40 proc.). Polacy nie są przekonani, że czwarta rewolucja przemysłowa nadejdzie szybko – jedynie 8 proc. wskazało, że już teraz roboty wykonują większość ich pracy. Jak zwracają uwagę eksperci LiveCareer według danych PwC sztuczna inteligencja ma generować nawet 14 proc. produktu globalnego brutto do 2030 roku.

Bezrobocie przez maszyny?

63 proc. ankietowanych uważa, że rozwój sztucznej inteligencji spowoduje ogólny wzrost bezrobocia, w tym aż 79 proc. stanowią osoby do 25. roku życia. Pozostała grupa ma bardziej optymistyczne podejście do rozwoju technologii. 39 proc. osób jest zdania, że maszyny ułatwią ludziom codzienną pracę, a 21 proc. twierdzi, że dzięki automatyzacji ludzie będą mogli skupić się na bardziej kreatywnych zadaniach. Aż 84 proc. Polaków potwierdza, że 

że sztuczna inteligencja powinna tylko pomagać obecnym pracownikom, a nie ich zastępować. 

Co Polacy zrobiliby, gdyby okazało się, że zostaną zastąpieni przez maszyny?

  • 47 proc. podniosłoby kwalifikacje, żeby kontrolować pracę maszyny, 
  • 28 proc. przebranżowiłoby się, 
  • 10 proc. poparłoby zmiany prawne, których celem jest pomoc bezrobotnym, 
  • 8 proc. poparłoby zmianę albo transformację systemu gospodarczego.

Z badania wynika również, że aż 80 proc. respondentów popiera regulacje prawne, które mają chronić obecne miejsca pracy. 

Polacy wskazali kilka najskuteczniejszych metod walki z bezrobociem wywołanym większą automatyzacją pracy oraz zmianami: 

  • 37 proc. wskazało krótszy tydzień pracy oraz bezwarunkowy dochód podstawowy, 
  • 13 proc. wybrało zakaz lub częściowe ograniczanie firm w korzystaniu z technologii, 
  • 7 proc. stwierdziło, że są to zasiłki dla bezrobotnych. 

Mimo pojawiających się obaw, aż 67 proc. uważa, że automatyzacja pracy poprawi jakość życia w przyszłości, a 73 proc. wspiera robotyzację oraz automatyzację jako klient. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Przemysł 4.0 – czym jest i jakie korzyści zapewni?

Następny Wpis

Spadek inflacji coraz bliżej? NBP przedstawia nowe projekcie inflacji i PKB

Powiązane wpisy

W jaki sposób AI może pomóc w e-commerce?

Na rynku dostępnych jest coraz więcej rozwiązań AI odpowiadających różnym potrzebom odbiorców. Sztuczna inteligencja zmienia e-commerce nie tylko z perspektywy właścicieli platform, ale również klientów. Część narzędzi oraz rozwiązań na stałe wpisała się w codzienność w branży, np. chatboty czy retargeting. Obecnie o sukcesie biznesu świadczy m.in. umiejętność dopasowania się do zmiennego otoczenia. Jednym z obszarów wymagających uwagi w branży e-commerce jest rozwój nowych technologii. Konkurencyjny rynek wymaga szybkiego reagowania na trendy i zmiany potrzeb oraz wymagań klientów.
Avatar photo
Więcej