fbpx

Czy Polacy boją się, że zastąpią ich maszyny? Wyniki badania LiveCareer Polska

Avatar photo
Automatyzacja pracy zmienia się z roku na rok. Postęp technologiczny i rosnące znaczenie cyfryzacji w kolejnych branżach sprawiają, że ludzie na całym świecie zastanawiają się, jak za kilka albo kilkanaście lat będzie wyglądał rynek pracy. Co na temat automatyzacji pracy myślą Polacy?
Freepik

LiveCareer Polska to serwis kariery, który wspiera kandydatów w stworzeniu skutecznego CV, rekrutacji oraz rozwoju drogi zawodowej. W 2022 r. serwis zrealizował badanie Robotyzacja i sztuczna inteligencja a rynek pracy. Ponad 1000 respondentów zapytano o opinię dotyczącą robotyzacji i automatyzacji pracy. 

Automatyzacja pracy – czym jest?

Automatyzacja pracy to zastąpienie czynności wykonywanych dotychczas przez ludzi maszynami. Dotyczy zarówno pracy umysłowej, jak i fizycznej. Obejmuje zadania powtarzalne i stanowi kolejny etap po mechanizacji, gdzie wykonywanie pracy w dużej mierze zależało od maszyny, ale pod czujną kontrolą człowieka. 

Powierzenie czynności maszynom jest najbardziej widoczne w pracy produkcyjnej, ale coraz więcej mówi się o innych branżach, w tym także usługach. World Economic Forum wskazuje, że na skutek automatyzacji może zniknąć nawet 85 mln miejsc pracy. Jakie stanowiska automatyzacja dosięgnie w pierwszej kolejności? Jednym ze stanowisk są kasjerzy – obecnie coraz częściej zastępowani przez kasy samoobsługowe. Obsługa klienta, kierowcy, pracownicy administracji, a nawet tłumacze to zawody, które do 2030 r. czeka zwiększenie automatyzacji na stanowiskach. Równocześnie systematycznie pojawiają się nowe zawody związanie nie tylko z nowymi technologiami. 

Stosunek Polaków do automatyzacji pracy 

Z badania LiveCareer wynika, że aż co trzeci Polak obawia się, że maszyny zastąpią go na stanowisku pracy w przyszłości. Aż 47 proc. respondentów w grupie to osoby do 25. roku życia. Mniej obaw mają osoby starsze zbliżające się do emerytury – 19 proc. Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) jest zdania, że roboty nie wykonywałyby ich pracy lepiej niż człowiek. Wśród osób, które mają obawy związane z zastąpieniem przez maszyny, dominuje odpowiedź, że dojdzie do tego w ciągu najbliższych 20 lat albo później (40 proc.). Polacy nie są przekonani, że czwarta rewolucja przemysłowa nadejdzie szybko – jedynie 8 proc. wskazało, że już teraz roboty wykonują większość ich pracy. Jak zwracają uwagę eksperci LiveCareer według danych PwC sztuczna inteligencja ma generować nawet 14 proc. produktu globalnego brutto do 2030 roku.

Bezrobocie przez maszyny?

63 proc. ankietowanych uważa, że rozwój sztucznej inteligencji spowoduje ogólny wzrost bezrobocia, w tym aż 79 proc. stanowią osoby do 25. roku życia. Pozostała grupa ma bardziej optymistyczne podejście do rozwoju technologii. 39 proc. osób jest zdania, że maszyny ułatwią ludziom codzienną pracę, a 21 proc. twierdzi, że dzięki automatyzacji ludzie będą mogli skupić się na bardziej kreatywnych zadaniach. Aż 84 proc. Polaków potwierdza, że 

że sztuczna inteligencja powinna tylko pomagać obecnym pracownikom, a nie ich zastępować. 

Co Polacy zrobiliby, gdyby okazało się, że zostaną zastąpieni przez maszyny?

  • 47 proc. podniosłoby kwalifikacje, żeby kontrolować pracę maszyny, 
  • 28 proc. przebranżowiłoby się, 
  • 10 proc. poparłoby zmiany prawne, których celem jest pomoc bezrobotnym, 
  • 8 proc. poparłoby zmianę albo transformację systemu gospodarczego.

Z badania wynika również, że aż 80 proc. respondentów popiera regulacje prawne, które mają chronić obecne miejsca pracy. 

Polacy wskazali kilka najskuteczniejszych metod walki z bezrobociem wywołanym większą automatyzacją pracy oraz zmianami: 

  • 37 proc. wskazało krótszy tydzień pracy oraz bezwarunkowy dochód podstawowy, 
  • 13 proc. wybrało zakaz lub częściowe ograniczanie firm w korzystaniu z technologii, 
  • 7 proc. stwierdziło, że są to zasiłki dla bezrobotnych. 

Mimo pojawiających się obaw, aż 67 proc. uważa, że automatyzacja pracy poprawi jakość życia w przyszłości, a 73 proc. wspiera robotyzację oraz automatyzację jako klient. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Przemysł 4.0 – czym jest i jakie korzyści zapewni?

Następny Wpis

Spadek inflacji coraz bliżej? NBP przedstawia nowe projekcie inflacji i PKB

Powiązane wpisy

Europejska Agencja Kosmiczna finansuje leżenie w łóżku. 12 tys. euro za udział w badaniu  

12 tys. euro za leżenie w łóżku? Europejska Agencja Kosmiczna finansuje badania słoweńskich naukowców polegające na leżeniu w łóżku przez 60 dni. Nietypowa metoda ma zbadać wpływ braku aktywności fizycznej na organizm człowieka i pozwolić na zrozumienie skutków długotrwałego unieruchomienia. Wyniki badania mają umożliwić opracowanie skutecznych metod ograniczenia negatywnego wpływu braku aktywności na organizm człowieka podczas misji kosmicznych.
Avatar photo
Więcej

Startup od zera. ChatGPT w roli szefa

Chociaż ChatGPT pojawił się na rynku kilka miesięcy temu, wciąż wzbudza zainteresowanie w różnych środowiskach na całym świecie. Specjaliści testują i znajdują nowe zastosowania dla modelu stworzonego przez OpenAI. W marcu br. João Ferrão dos Santos, inżynier i marketingowiec zajmujący się wsparciem strategicznym dla startupów rozpoczął eksperyment, w którym założył startup i przekazał sztucznej inteligencji podejmowanie wszystkich decyzji. Jak przedstawiają się wyniki po kilku miesiącach? 
Avatar photo
Więcej

Narzędzia content marketingu. Co składa się na content marketing?

Prawie połowa użytkowników sieci w Polsce blokuje wyświetlanie reklam na stronach internetowych. Użytkownicy są coraz bardziej odporni na tradycyjne formy reklam zarówno w Internecie, jak i offline. Banery, spoty reklamowe czy hasła zachęcające do zakupów przestają spełniać swoją rolę. Klienci oczekują większej personalizacji i materiałów, które zapewnią więcej niż tylko kolejne nawoływanie do tanich zakupów. Rozwiązaniem są nowoczesne formy marketingu rezygnujące z monologu firmy na rzecz dialogu z odbiorcą. Jedną z nich jest content marketing.
Avatar photo
Więcej