fbpx

Rośnie popularność odroczonych płatności

Avatar photo
Z danych przedstawionych przez Krajowy Rejestr Dłużników wynika, że z roku na rok rośnie liczba raportów pobieranych przez operatorów płatności odroczonych. W 2022 roku pobranych zostało 1,69 mln informacji, co przełożyło się na wartość aż o jedną trzecią większą niż w 2021 roku. Większość ekspertów zwraca uwagę, że w bieżącym roku wynik będzie jeszcze wyższy.

Konieczność transformacji nie ominie branży e-commerce. W najbliższych latach rozwiązania, które obecnie są wyróżnikiem rynkowym, staną się codziennością. Zmieniają Wprowadzenie płatności odroczonych pozwala wyróżnić się i przyciągnąć klientów, którzy dotychczas nie byli zainteresowani ofertą firmy. Nowa usługa to kolejny element strategii działania budujący długofalowe relacje z klientem i sprawiający, że chętnie wracają na kolejne zakupy.

Czym są odroczone płatności?

Wśród narzędzi dostępnych na rynku znaleźć można rozwiązania ułatwiające stworzenie e-commerce od zera. Coraz większą popularnością cieszą się m.in. generatory nazw sklepu

Płatność odroczona (BNPL – z ang. buy now, pay later) pozwala na zakup produktu, a realizację płatności dopiero po określonym czasie, najczęściej w ciągu 30 dni. Klient dostaje możliwość sprawdzenia produktu w praktyce i podjęcie decyzji, czy chce zostawić zamówienie, czy może odesłać z powodu niespełnionych oczekiwań. Skorzystanie z usługi jest darmowe i nie wymaga zapłaty przed określonym terminem. Wielu operatów zwraca uwagę, że płatność odroczona to dobra alternatywa dla kredytu gotówkowego w formie krótkookresowej. 

Klient otrzymuje możliwość wyboru formy płatności podczas realizacji zakupu. Osoba przechodzi przez cały proces zakupowy tak samo, jak w przypadku innej formy. Największą różnicą jest brak konieczności zapłaty natychmiast po zakupie. Wielu sprzedawców umożliwia również rozłożenie płatności na raty, kiedy zbliża się ostateczny termin realizacji transakcji. 

Coraz większe zainteresowanie płatnościami odroczonymi 

Większość firm korzysta z rozwiązań nowoczesnych technologii, które umożliwiają określenie scoringu kredytowego klienta. Cały proces zajmuje kilka minut. Podstawa to raport z KRD, który umożliwia uzyskanie informacji na temat zadłużenia klienta. Operator zyskuje dostęp do m.in. wysokości niespłaconych zobowiązań oraz przyczyny nieterminowego regulowania płatności. 

W 2022 roku operatorzy pobrali 1,69 mln raportów z KRD, czyli o jedną trzecią więcej niż w 2021 roku oraz 28 razy więcej niż 3 lata temu. 

Kto wybiera usługę buy now, pay later?

Z badania Krajowego Rejestru Długów i firmy Easy Check wynika, że niemal 47 proc. Polaków słyszało o płatnościach odroczonych. Największą świadomością usługa cieszy się wśród osób w wieku 45-64 lata. Chętniej po płatności z odroczonym terminem płatności sięgają klienci w wieku 35-44 – co czwarta osoba z tej grupy planuje wybrać formę płatności w przyszłości. 

Analizę rynku przeprowadziła również firma Blue Media. Dzięki badaniu Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii 2021 okazało się, że z płatności odroczonych  korzysta 5 proc. klientów robiących zakupy w Internecie. Z badania wynika, że po rozwiązanie sięga 7 proc. mężczyzn oraz 3 proc. kobiet. Nie jest zaskoczeniem, że usługę chętniej wybierają osoby młode, w wieku od 18 do 35 lat.  

Eksperci zwracają również uwagę na rosnącą popularność usługi wśród właścicieli firm, przede wszystkim mikroprzedsiębiorców. Głównymi bodźcami do korzystania z płatności odroczonych są trudności w dostępie do kredytowania oraz wysoka inflacja. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

W jaki sposób AI może pomóc w e-commerce?

Następny Wpis

Gaming: giganci zwalniają, a małe studia szukają specjalistów

Powiązane wpisy