fbpx

Czas na złotą erę streamingu? 3 kierunki rozwoju branży gamingowej

Avatar photo
Gaming to jedna z najszybciej rozwijających się branż w segmencie cyfrowej rozrywki. Co roku odnotowuje kolejne rekordy, a na rynku pojawia się coraz więcej wysokiej jakości produkcji dla graczy w każdym wieku. W jakim kierunku rozwija się rynek gier? Popularnością cieszą się niemal wszystkie typy gamingowej rozrywki – od klasycznych produkcji na konsole, przez mobile aż po VR i streaming.

W Polsce po gry sięga nawet 20 mln odbiorców, jak podaje raport The Game Industry of Poland 2021. Wielkość grupy sprawia, że na rynku znajduje się miejsce dla rodzajów gier o różnej tematyce, stopniu zaangażowania czy potrzebnym sprzęcie. 

Kto gra w gry? 

W świadomości społeczeństwa zmienia się obraz stereotypowego gracza – nastoletniego chłopca ucznia czy studenta. Z wyników badań firmy Newzoo wynika, że w Polsce aż 49 proc. kobiet sięga po gry, a przeciętny polski gracz ma powyżej 30 lat. Natomiast badania IQS pokazują, że na rynku gier mobilnych kobiety stanowią aż 61 proc. odbiorców.

Wśród wszystkich platform również dominują gry mobilne, po które sięgało 50 proc. graczy w Polsce w 2020 roku, jak podaje Newzoo. Na drugim miejscu znalazły się tytuły na PC i gry w mediach społecznościowych (31 proc.), następnie gry w przeglądarce (24 proc.) i konsole (22 proc.)

Nawet 6,53 mld dolarów w streamingu do 2024 roku – trendy i kierunki rozwoju 

Newzoo, czyli firma zajmująca się analizami i badaniami na rynku gier przygotowała raport Trends to Watch in 2022. Games, Esports, Live Streaming, Cloud and the Metaversde! zawierający m.in. podsumowanie za ubiegły rok. W 2021 roku w gry grało około 3 mld osób na świecie. W Polsce szacuje się, że jest to 20 mln regularnych graczy (raport The Game Industry of Poland 2021). 

Coraz większą popularnością cieszy się streaming. Dane przedstawione w raporcie Newzoo podają, że wartość streamingu ma wynieść nawet 6,53 mld dolarów do 2024 roku. Rozwiązanie gier w chmurze testuje obecnie Microsoft (Xbox Game Pass) czy Sony (PlayStation Plus). W tworzenie interaktywnych fabuł angażuje się również Netflix – do końca 2022 roku ma pojawić się nawet 50 produkcji w ramach Netflix Games. Produkty amerykańskiego giganta mają bardziej przypominać serial z interaktywni motywami niż grę w klasycznym rozumieniu. 

W streamingu gier duże znaczenie odgrywa prędkość Internetu. Eksperci wskazują, że powinna wynosić między 25 a 50 Mb/s. Nie trzeba jednak pobierać i instalować dużych plików, a parametry sprzętu (PC czy konsoli) mają drugorzędne znaczenie – na jakość wpływa serwer, na którym odbywa się rozgrywka. 

Mobile wciąż ma mocną pozycję 

W 2021 roku gry mobilne objęły pozycję lidera w całej branży. Na koniec roku wartość rynku wyniosła 90,7 mld dolarów według raportu Newzoo. Prognozy zgodnie wskazują, że trend nie zmieni się w najbliższym czasie zarówno na świecie, jak i w Polsce. Wielu ekspertów wskazuje, że możemy spodziewać się spadków w obszarze konsol i PC na rzecz mobile. 

Rozwój przyspieszyła pandemia, kiedy po gry sięgnęły osoby dotychczas niezainteresowane gamingiem albo grające sporadycznie. Popularność zyskały głównie proste fabuły casual wykorzystujące niewymagające mechanizmy. Gatunek trafia do szerokiego grona odbiorców. Jak podaje Sensor Tower w 2020 roku gry typu casual pobrało ponad 6 mld użytkowników. 

Na rynku dostępnych jest coraz więcej akcesoriów, które zwiększają komfort gry i zapewniają wrażenia podobne do korzystania z komputera czy konsoli. ESL Polska zwróciło uwagę, że angażujące fabuły gier przyczyniają się do rosnącej popularności esportu, a oglądalność mobilnych rozgrywek sukcesywnie rośnie. 

Świat zamknięty w algorytmach, czyli metawersum

Metawersum w grach również trzyma się na wysokiej pozycji. Wciągające fabuły bazują na tworzeniu nowego świata, w którym możliwe są realne interakcje między graczami. Świat wirtualny przeplata się z rzeczywistością również na innych płaszczyznach. W grach organizowane są konkursy, wydarzenia czy koncerty, które przyciągają ludzi z całego świata. Projekty oparte na metawersum pozwalają na realizację wielu scenariuszy i rozgrywek.

Metawersum coraz silniej będzie łączyć się z  play-to-earn i play-and-earn. Gracze będą sięgać po kolejne tytuły nie tylko dla rozrywki, ale również zysków w postaci natywnych walut czy kryptowalut. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Pierwsza rozmowa z funduszem venture capital – na co zwrócić uwagę?

Następny Wpis
chmura w biznesie

Chmura w biznesie. Czy polskie firmy są gotowe na cyfrową transformację?

Powiązane wpisy