fbpx

Pierwsza rozmowa z funduszem venture capital – na co zwrócić uwagę?

Avatar photo
Pierwsze rozmowy z funduszami venture capital często przebiegają według podobnego schematu. Inwestorzy chcą poznać nie tylko konkretne dane liczbowe, ale również zespół realizujący projekt. W procesie decyzyjnym duże znaczenie ma zaangażowanie i znajomość własnego biznesu. Nawet projekt o widocznym potencjale rynkowym nie ma pewności, że otrzyma propozycje współpracy, jeżeli founder nie wykazuje pożądanych cech i zachowań.

Fundusze nie szukają osób i spółek, którym będą delegować konkretne zadania. Relacje pomiędzy funduszem a startupem przypominają zależności partnerskie. Inwestorzy współpracują z founderem i zespołem udzielając wiedzy merytorycznej oraz wsparcia finansowego. Startup musi wykazać się inicjatywą oraz zaangażowaniem od pierwszego spotkania. Founder powinien pokazać, że zna biznes i branżę od A do Z, a przedstawiony pomysł ma rzeczywiste szanse powodzenia. Wsparcie funduszu jest niezbędne do szybszej realizacji projektu oraz osiągnięcia efektu skali i zajęcia pozycji lidera. 

Pitch deck, czyli wstęp do rozmowy 

Pitch deck ma przekonać inwestorów do zaangażowania kapitału w pomysł. Odpowiednio przygotowany przedstawia kluczowe informacje o spółce. Każdy pitch deck wygląda nieco inaczej odpowiadając specyfice firmy i projektowi. Istnieje jednak kilka elementów, które zawsze warto wziąć pod uwagę, m.in. problem, który rozwiązuje produkt, grupa docelowa, model biznesowy czy konkurencja. Potwierdzone i rzetelne dane na temat potencjału i dynamiki rynku, konkurencji oraz oferowanego rozwiązania mogą przekonać inwestorów do zaangażowania kapitału. 

Członek funduszu zapoznaje się pitch deckiem i określa, czy biznes wpasowuje się w realizowaną strategię inwestycyjną. Jeżeli spółka spełnia kryteria, przedstawiciele zostają zaproszeni na pierwszą rozmowę. Doświadczone fundusze działające na rynku od kilku lat oraz posiadające rozbudowane portfolio projektów angażują się średnio w 1-2 proc. przesłanych zgłoszeń. 

Pierwsza rozmowa z funduszem 

Dobry founder inspiruje, zaraża energią i wyznacza kierunki rozwoju firmy. Pierwsza rozmowa w dużej mierze opiera się na umiejętnościach założyciela, który nie tylko wyznacza planh rozwoju, ale pełni również rolę handlowca i sprzedawcy. Większość inwestorów zwraca uwagę, że jeżeli nie jest w stanie zarazić ich do pomysłu, nie będzie również potrafił sprzedać produktu docelowym klientom. 

Funder powinien wykazać się umiejętnością wyznaczenia kolejnych kroków, inspirować i rozpoznawać talenty członków zespołu. Równocześnie musi reagować na zmiany i wdrażać nowe plany rozwoju. Inwestorzy doceniają doświadczenie w pracy albo prowadzeniu startupu. Wiele lat przepracowanych w dużej firmie czy międzynarodowej korporacji nie świadczy o tym, że osoba odnajdzie się w dynamicznym środowisku startupu. 

Do rozmowy z funduszem należy się przygotować. Founder musi pokazać, że oprócz zaangażowania i chęci rozwoju ma również szeroką wiedzę o produkcie i rynku. Część założycieli udziela podczas rozmowy mało konkretnych odpowiedzi wychodząc z założenia, że wszystkie dane znajdują się w pitch decku i nie ma sensu ich powtarzać. Niektórzy nie są w stanie przytoczyć podstawowych wyników czy prognoz finansowych. Tymczasem inwestorzy szukają punktów zaczepienia do zdobycia większej ilości informacji oraz rozwinięcia interesujących ich zagadnień.

Przed rozmową warto ponownie przeanalizować cały pomysł i znaleźć słabe strony. Podczas spotkania z pewnością nie wszystkie pytania będą wygodne i proste w odpowiedzi. Founder musi przygotować się na to, że zasadność rozwiązania, modelu biznesowego czy technologii zostanie podważona. Do rozmowy w funduszem można przygotować się na zasadzie nieco podobnej do ubiegania się o pracę. Pitch deck to CV zawierające podsumowanie najważniejszych informacji, ale to rozmowa rekrutacyjna ma duże znaczenie. Rekruter zawsze zapyta o  doświadczenie i obowiązki na poprzednim stanowisku, a inwestor o model biznesowy, konkurencję, rynek, zespół czy plany rozwoju. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Analiza konkurencji SEO krok po kroku

Następny Wpis

Czas na złotą erę streamingu? 3 kierunki rozwoju branży gamingowej

Powiązane wpisy

CSR w praktyce

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. CSR - Corporate Social Responsibility) to nie tylko marketingowy slogan, ale codzienność wielu firm. Coraz częściej przedsiębiorstwa rozumieją, jak duży wpływ wywierają na otoczenie. Światowe kryzysy gospodarcze sprawiają, że w działania angażują się niemal wszystkie firmy - nawet te, które dotychczas nie wykazywały inicjatywy. Jakie narzędzia wykorzystuje CSR? Jak na pandemię reagowały polskie firmy?
Avatar photo
Więcej

Rynek venture capital w 2022 roku. Sytuacja bez zmian, ale nie ma powodu do obaw

Z danych przedstawionych w raporcie PFR Ventures i Inovo VC wynika, że w 2022 roku na polskim rynku venture capital 435 spółek pozyskało łącznie 3,6 mld zł od 244 funduszy. Biorąc pod uwagę 2021 rok, wartość pozostała bez zmian. Eksperci zwracają uwagę na pozytywny aspekt sytuacji, ponieważ w skali globalnej obserwowano spadki. W Europie zanotowano o 25 proc. mniejszą wartość finansowania rok do roku, a w USA spadek wyniósł 30 proc.
Więcej