fbpx

Profil polskich startupów w 2022 r. Kto, gdzie i kiedy decyduje się zostać founderem?

Avatar photo
W Polsce startupy budują młodzi ludzie z dużych miast. Innowacyjne spółki tworzą niewielkie zespoły składające się z kilku specjalistów. W branży wciąż występuje deficyt kobiet, których brak widocznych jest nie tylko na stanowiskach technicznych.

Fundacja Startup Poland zaprezentowała ósmą odsłonę raportu Polskie Startupy, który podsumowuje minione miesiące w branży. To kolejna edycja powstająca w trudnych warunkach gospodarczych dla polskiego, ale i globalnego ekosystemu.

Jak długo działają i ile lat mają polscy founderzy?

Na polskie startupy w 2022 r. składały się głównie młode organizacje. Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że aż 83 proc. działa na rynku krócej niż 4 lata, z czego 31 proc. funkcjonuje 1-2 lata, a 30 proc. 3-4 lata. Na rynku najmniej obecnych jest startupów działających 5-10 lat (10 proc.) oraz powyżej 10 lat (7 proc.)

W Polsce zakładanie startupów wciąż cieszy się największą popularnością wśród 30-latków. Osoby w wieku 30-40 stanowią 44 proc. a nieco młodsza grupa 20-latków – 33 proc. W podsumowaniu badania zwrócono uwagę na wzrost liczby założycieli w wieku od 40 do 50 lat. Jeszcze w 2021 r. grupa stanowiła 13 proc. wszystkich founderów, a w 2022 r. było to 17 proc. Profil polskiego startupowca jest tożsamy z globalnym wizerunkiem. Według badań cytowanych przez Bloomberg średni wiek założycieli jednorożców wynosi 34 lata.

Aż 77 proc. startupów w Polsce działa w oparciu o spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wraz z rozwojem biznesu przedsiębiorcy szukają optymalizacji. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozwala m.in. na ograniczenie odpowiedzialności przedsiębiorcy do wielkości wniesionych środków. Dużą zaletą jest również niski minimalny kapitał zakładowy wynoszący 5 tys. zł. Spółkę z o.o. może również prowadzić jedna osoba. Kilka lat na rynku i wysokie przychody to cechy wyróżniające jednoosobową działalność, którą czeka przekształcenie w spółkę z o.o.

Zespoły w startupach 

Polskie startupy budują nieduże zespoły. Aż 36 proc. respondentów wskazało, że w organizacji zatrudnionych jest obecnie od 4 do 10 osób, a 18 proc. zatrudnia od 1 do 3 osób. Aż 10 proc. nie ma żadnych pracowników. Natomiast zespoły składające się z 11-20 osób  można spotkać w 15 proc. startupów w Polsce. Jedynie 4 proc. zatrudnia więcej niż 51 specjalistów.

W raporcie przedstawiono również wyniki badań dotyczące odsetka kobiet pracujących w startupie. Ponad połowę zespołu stanowią jedynie w 21 proc. organizacji, a w 15 proc. kobiety to ponad połowa zatrudnionych. Aż 18 proc. nie zatrudnia kobiet, a w 32 proc. żeńska część stanowi maksymalnie 25 proc. Mały udział kobiet w strukturze zespołów to problem nie tylko polski, ale również globalny. W raporcie przytoczono wyniki badań Deloitte, z których wynika, że odsetek kobiet pracujących w firmach technologicznych wynosi niecałe 33 proc. Jeżeli chodzi o stanowiska techniczne jest jeszcze niższy i kształtuje się na poziomie 25 proc.

Gdzie powstaje najwięcej startupów w Polsce?

Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że najwięcej startupów zarejestrowano na Dolnym Śląsku (21 proc.) oraz w województwie mazowieckim (20 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się Małopolska (10 proc.), a dalej Wielkopolska (8 proc.), województwo lubelskie i podkarpackie (6 proc.). Nie jest zaskoczeniem, że w czołówce znalazło się największe polskie miasto jakim jest Warszawa. Pierwsze miejsce należy jednak do Wrocławia, który od lat pracuje na tytuł lidera, jak podkreśla Tomasz Snażyk, prezes Startup Poland. Wrocław zajął również wyższe miejsce niż Warszawa w rankingu Dealroom.co. Eksperci wzięli pod uwagę 201 miast z 65 państw. Stolica Dolnego Śląska zajęła ósme miejsce wśród miast, gdzie innowacje rozwijają się najskuteczniej.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Leasing na rynku samochodów osobowych. Prognozy na 2023 r.

Następny Wpis

Niestandardowe źródła energii odnawialnej

Powiązane wpisy

Mentalność lombardu? Takich rzeczy lepiej nie mówić. Problemy założyciela Aliexpress

Chińska Republika Ludowa regularnie przypomina swoim obywatelom, jak kończą się próby krytyki władzy ludowej. Najlepiej konsekwencje wciąż określają słowa Józefa Cyrankiewicza, premiera PRL w latach 1954-1970: "Każdy prowokator czy szaleniec, który odważy się podnieść rękę przeciw władzy ludowej, niech będzie pewny, że mu tę rękę władza ludowa odrąbie". Przekonał się o tym Jack Ma, założyciel serwisów Alibaba i Aliexpress, który za publiczne skrytykowanie komunistycznej władzy musiał słono zapłacić.
Avatar photo
Więcej

Jak wprowadzić nowy produkt na rynek w Unii Europejskiej? Podstawowe wymagania i zasady

Ekspansja międzynarodowa pozwala skalować biznes i stanowi jeden z najważniejszych kroków w rozwoju startupów. Obecność na nowych rynkach umożliwia realizację satysfakcjonujących wyników zarówno dla founderów, jak i inwestorów. 85 proc. spółek planuje ekspansję na rynkach Unii Europejskiej w 2022 roku wynika z danych przedstawionych w raporcie Polskie Startupy 2021. UE to pierwszy kierunek dla większości polskich spółek. Jak wprowadzić nowy produkt na rynek w krajach Unii Europejskiej?
Avatar photo
Więcej

Polski insurtech Gabi kupiony przez Experian

Polskie startupy słyną na całym świecie ze swojej innowacyjności i potencjału do dalszego wzrostu. Nie dziwi więc, kiedy stają się łakomym kąskiem na międzynarodowym rynku. W ostatnim czasie w tym kontekście głośno było o Gabi – firmie, która została przejęta za ponad 1,3 miliarda złotych
Avatar photo
Więcej