MarTech – szansa czy wyzwanie dla biznesu online?

MarTech to połączenie marketingu i nowych technologii, które w centrum działań stawia odbiorcę. Marketing Technology pozwala na jeszcze lepsze zrozumienie potrzeb klientów w cyfrowej rzeczywistości. Dlaczego MarTech to przyszłość biznesów online? Z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się firmy wprowadzające rozwiązania na styku marketingu i technologii?

Klienci coraz częściej kupują produkty i usługi online, a pandemia znacząco przyspieszyła rozwój e-commerce na świecie. Dane przedstawione w raporcie ExpertSender wskazują, że aż 7 na 10 Polaków kupuje online. Z kolei agencja badawcza Bisnode A Dun & Bradstreet Company przedstawiła wyniki wskazujące, że na początku stycznia 2021 w Polsce istniało niemal 44,5 tys. sklepów internetowych (wzrost o 21,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego). 

Klienci regularnie zamawiają produkty z wielu kategorii – od akcesoriów i kosmetyków, przez wyposażenie domu aż po zakupy spożywcze. Coraz chętniej korzystają również z usług online np. szkoleń czy rozwiązań zapewniających rozrywkę. Każdego dnia prowadzący sklepy internetowe i platformy usługowe walczą o uwagę odbiorców. Personalizacja, szybka obsługa czy omnichannel to obecnie podstawowe elementy działań marketingowych w Internecie.  

MarTech – nowoczesne technologie w służbie marketingu 

Technologia w marketingu odgrywa coraz większą rolę. PwC definiuje MarTech jako rodzaj narzędzi informatycznych przeznaczonych do automatyzacji działań marketingowych różnego typu w wielu kanałach komunikacji z odbiorcami. 

Jak szacuje Scott Brinker na rynku dostępnych jest ponad 8 tys. rozwiązań z zakresu Marketing Technology. Narzędzia wyróżniają się innymi funkcjonalnościami, zastosowaniem oraz służą do realizacji innych celów biznesowych. 

PwC dzieli narzędzia na 6 podstawowych kategorii. 

  • Marketing Automation (MA) – systemy pozwalające na automatyzację procesów np. wysyłka newsletterów, wiadomości SMS czy personalizowane reklam. Narzędzia umożliwiają dotarcie do nowych klientów, ale także wzmocnienie lojalności wśród obecnych. 
  • Data Management Platform (DMP) – narzędzia umożliwiające segmentację klientów m.in. dzięki zbieraniu informacji o zachowaniach i preferencjach online. DMP pozwala także szukać nowych odbiorców. 
  • Customer Relationship Management (CRM) – systemy do automatyzacji relacji z klientami zarówno nowymi, jak i przyszłymi. Wykorzystywane w zakresie sprzedaży oraz obsługi klienta. 
  • Customer Data Platform (CDP) – rozwiązanie zbierające informacje o klientach z różnych źródeł. Pozwala na automatyzację komunikacji z odbiorcami. 
  • Web Analytics Tool (WAT) – narzędzie zbierające informacje o klientach za pomocą cookies. Pozwala stworzyć segmenty klientów i budować relacje na podstawie pozyskanych danych. 
  • Model Factory – system wspierający uczenie maszynowe wykorzystujące informacje z różnych źródeł. Narzędzie pozwala na tworzenie kampanii na podstawie szczegółowych danych dotyczących zachowań w sieci. 
Jak wybrać właściwe narzędzia i osiągać cele marketingowe?

Marketing Technology oferuje coraz więcej rozwiązań, a twórcy produktów informatycznych przekonują, że to właśnie ich technologia pozwoli najlepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Przedsiębiorcy mierzą się więc z mnogością wyboru. Nietrafiona decyzja może skutkować nie tylko nieefektywnie wydanymi pieniędzmi, ale również zniechęcić obecnych i potencjalnych klientów. Jak wybrać rozwiązanie, które realnie wesprze biznes?

Podstawa to prawidłowe zrozumienie i określenie celów oraz potrzeb. Szukasz narzędzia do zwiększenia sprzedaży? A może chcesz poprawić komunikację z klientami albo przyspieszyć obsługę? Rozpoznanie potrzeb biznesowych pozwoli dopasować skuteczne rozwiązania IT. Przed podjęciem decyzji warto sprawdzić już wdrożone i wykorzystywane narzędzia. Ponowna weryfikacja pozwoli wykluczyć ryzyko związane z powieleniem funkcjonalności. 

Szczegółowy research i analiza posiadanych zasobów oraz narzędzi oferowanych na rynku znacząco zmniejszy ryzyko wyboru nietrafionego rozwiązania, które zamiast wspierać w osiąganiu celu będzie stanowić dodatkowy koszt. 

Przed podjęciem decyzji należy uwzględnić również specyfikę narzędzia. Część specjalizuje się w konkretnym aspekcie biznesowym np. gromadzeniu i analizie danych. Jednocześnie dostępne są systemy o rozbudowanych funkcjonalnościach obejmujących wiele potrzeb biznesowych. 

Total
17
Shares
Poprzedni wpis

Cyberpunk 2077 – co nowego?

Następny Wpis

Nowa ustawa deweloperska wchodzi w życie 1 lipca 2022 r. Jakie zmiany czekają pierwotny rynek nieruchomości?

Powiązane wpisy

Kryptowaluty, NFT, kolekcjonerskie zabawki – sposób na fortunę?

Trwająca pandemia koronawirusa mocno uderzyła w światowe rynki finansowe. Krwawe przeceny na giełdach i późniejsze, spektakularne odbicia po to, by za jakiś czas zanurkować znowu? Rosnące rentowności obligacji, które powodują, że papiery dłużne nie są już dość przewidywalną oazą spokoju? To aktualna rzeczywistość. Nie dziwi więc, że inwestorzy szukają alternatyw dla tradycyjnych form inwestowania.
Więcej

Nowe technologie i optymalizacja zarządzania nieruchomościami. 5 pytań do Studio Vector

Studio Vector tworzy i rozwija innowacyjne narzędzia wspierające optymalizację procesów zarządzania nieruchomościami. W portfolio spółki znajduje się m.in. inteligentna platforma wspierająca w podejmowaniu decyzji, symulator edukacyjny czy Akademia Efektywnego Zarządzania Nieruchomościami. Rozwiązania oferowane przez Studio Vector udowadniają, że nowe technologie mogą służyć również budynkom.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA