MarTech – szansa czy wyzwanie dla biznesu online?

MarTech to połączenie marketingu i nowych technologii, które w centrum działań stawia odbiorcę. Marketing Technology pozwala na jeszcze lepsze zrozumienie potrzeb klientów w cyfrowej rzeczywistości. Dlaczego MarTech to przyszłość biznesów online? Z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się firmy wprowadzające rozwiązania na styku marketingu i technologii?

Klienci coraz częściej kupują produkty i usługi online, a pandemia znacząco przyspieszyła rozwój e-commerce na świecie. Dane przedstawione w raporcie ExpertSender wskazują, że aż 7 na 10 Polaków kupuje online. Z kolei agencja badawcza Bisnode A Dun & Bradstreet Company przedstawiła wyniki wskazujące, że na początku stycznia 2021 w Polsce istniało niemal 44,5 tys. sklepów internetowych (wzrost o 21,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego). 

Klienci regularnie zamawiają produkty z wielu kategorii – od akcesoriów i kosmetyków, przez wyposażenie domu aż po zakupy spożywcze. Coraz chętniej korzystają również z usług online np. szkoleń czy rozwiązań zapewniających rozrywkę. Każdego dnia prowadzący sklepy internetowe i platformy usługowe walczą o uwagę odbiorców. Personalizacja, szybka obsługa czy omnichannel to obecnie podstawowe elementy działań marketingowych w Internecie.  

MarTech – nowoczesne technologie w służbie marketingu 

Technologia w marketingu odgrywa coraz większą rolę. PwC definiuje MarTech jako rodzaj narzędzi informatycznych przeznaczonych do automatyzacji działań marketingowych różnego typu w wielu kanałach komunikacji z odbiorcami. 

Jak szacuje Scott Brinker na rynku dostępnych jest ponad 8 tys. rozwiązań z zakresu Marketing Technology. Narzędzia wyróżniają się innymi funkcjonalnościami, zastosowaniem oraz służą do realizacji innych celów biznesowych. 

PwC dzieli narzędzia na 6 podstawowych kategorii. 

  • Marketing Automation (MA) – systemy pozwalające na automatyzację procesów np. wysyłka newsletterów, wiadomości SMS czy personalizowane reklam. Narzędzia umożliwiają dotarcie do nowych klientów, ale także wzmocnienie lojalności wśród obecnych. 
  • Data Management Platform (DMP) – narzędzia umożliwiające segmentację klientów m.in. dzięki zbieraniu informacji o zachowaniach i preferencjach online. DMP pozwala także szukać nowych odbiorców. 
  • Customer Relationship Management (CRM) – systemy do automatyzacji relacji z klientami zarówno nowymi, jak i przyszłymi. Wykorzystywane w zakresie sprzedaży oraz obsługi klienta. 
  • Customer Data Platform (CDP) – rozwiązanie zbierające informacje o klientach z różnych źródeł. Pozwala na automatyzację komunikacji z odbiorcami. 
  • Web Analytics Tool (WAT) – narzędzie zbierające informacje o klientach za pomocą cookies. Pozwala stworzyć segmenty klientów i budować relacje na podstawie pozyskanych danych. 
  • Model Factory – system wspierający uczenie maszynowe wykorzystujące informacje z różnych źródeł. Narzędzie pozwala na tworzenie kampanii na podstawie szczegółowych danych dotyczących zachowań w sieci. 
Jak wybrać właściwe narzędzia i osiągać cele marketingowe?

Marketing Technology oferuje coraz więcej rozwiązań, a twórcy produktów informatycznych przekonują, że to właśnie ich technologia pozwoli najlepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Przedsiębiorcy mierzą się więc z mnogością wyboru. Nietrafiona decyzja może skutkować nie tylko nieefektywnie wydanymi pieniędzmi, ale również zniechęcić obecnych i potencjalnych klientów. Jak wybrać rozwiązanie, które realnie wesprze biznes?

Podstawa to prawidłowe zrozumienie i określenie celów oraz potrzeb. Szukasz narzędzia do zwiększenia sprzedaży? A może chcesz poprawić komunikację z klientami albo przyspieszyć obsługę? Rozpoznanie potrzeb biznesowych pozwoli dopasować skuteczne rozwiązania IT. Przed podjęciem decyzji warto sprawdzić już wdrożone i wykorzystywane narzędzia. Ponowna weryfikacja pozwoli wykluczyć ryzyko związane z powieleniem funkcjonalności. 

Szczegółowy research i analiza posiadanych zasobów oraz narzędzi oferowanych na rynku znacząco zmniejszy ryzyko wyboru nietrafionego rozwiązania, które zamiast wspierać w osiąganiu celu będzie stanowić dodatkowy koszt. 

Przed podjęciem decyzji należy uwzględnić również specyfikę narzędzia. Część specjalizuje się w konkretnym aspekcie biznesowym np. gromadzeniu i analizie danych. Jednocześnie dostępne są systemy o rozbudowanych funkcjonalnościach obejmujących wiele potrzeb biznesowych. 

Total
17
Shares
Poprzedni wpis

Cyberpunk 2077 – co nowego?

Następny Wpis

Nowa ustawa deweloperska wchodzi w życie 1 lipca 2022 r. Jakie zmiany czekają pierwotny rynek nieruchomości?

Powiązane wpisy

Zarobki w IT. 5 najlepiej opłacanych stanowisk w branży

W 2021 roku zapotrzebowanie na pracowników IT ponownie wzrosło. Przyspieszenie procesu digitalizacji i cyfrowej transformacji sprawiło, że firmy musiały zmierzyć się z nowymi wymaganiami. Raport No Fluff Jobs wskazuje, że w każdym miesiącu 2021 roku obserwowano nawet 3 razy więcej nowych ofert niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Którzy specjaliści mogli liczyć na najwyższe wynagrodzenia?
Więcej

Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej – o czym pamiętać?

Pozycjonowanie strony internetowej pozwala zwiększyć widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Długofalowy proces umożliwia dotarcie do klientów szukających produktów lub usług wpisując konkretne słowa kluczowe w wyszukiwarkę internetową. Jak zacząć skuteczne pozycjonowanie? O jakich elementach pamiętać, żeby dotrzeć do klientów i zwiększyć konwersję w sklepie albo na stronie?
Więcej
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA