fbpx

Przemysł 4.0 – czym jest i jakie korzyści zapewni?

Avatar photo
Przemysł 4.0, czyli czwarta rewolucja przemysłowa staje się rzeczywistością. Transformacja cyfrowa dotyka różnych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstw w tym również aspektów produkcyjnych, a także organizacyjnych. Nowe technologie w przemyśle to szereg korzyści dotyczących produkcji, relacji z klientami czy konkurencyjności. Globalna cyfryzacja zmienia metody produkcji pozwalając na lepsze dopasowanie do oczekiwań nabywców. Zmieniają się rynki oraz sposoby prowadzenia działalności.
Czym jest przemysł 4.0?

Przemysł 4.0 opiera się na integracji urządzeń poprzez cyfrowe systemy oraz tworzeniu i rozwoju połączeń wewnątrz poziomych i pionowych łańcuchów wartości. Czwartej rewolucji przemysłowej towarzyszą nowe modele biznesowe i reorganizacje tradycyjnych form. Koncepcja czerpie z połączenia produkcji z wykorzystaniem inteligentnych rozwiązań cyfrowych, m.in. uczenia maszynowego, mobilnej łączności, robotyki, internetu rzeczy czy analizy dużej ilości danych. Przemysł to jedna z branż odgrywających dużą rolę w rozwoju krajowej gospodarki. 

Przemysł 4.0 to termin szeroki obejmujący wiele zmian o charakterze nie tylko technologicznym i przemysłowym, ale również społecznym powstających w wyniku cyfrowej transformacji.  

Korzyści, które zapewnia czwarta rewolucja przemysłowa 

Polski Komitet Normalizacyjny zwraca uwagę na szereg korzyści płynących z przemysłu 4.0. Połączenie przemysłu z rozwiązaniami nowych technologii pozwala lepiej odpowiadać na dynamicznie zmieniające się oczekiwania społeczeństwa. Wykorzystywane narzędzia umożliwiają optymalizację wielkości oraz jakości produkcji, a także tworzenie maksymalnie funkcjonalnych produktów. Powstają towary i usługi wyróżniające się zestawem specyficznych cech oraz powiązane ze sobą łańcuchy wartości. Polski Komitet Normalizacyjny podkreśla również znaczenie zaawansowanych technologii ICT umożliwiających tworzenie produktów odpowiadających potrzebom klientów przy równoczesnym zachowaniu niskich kosztów, wysokiej jakości i wydajności. 

Podstawowe korzyści, które niesie przemysł 4.0 dla przedsiębiorstwa: 

  • wzrost produktywności – zwiększenie możliwości wytwarzania większej liczby produktów przy zachowaniu wydajności oraz opłacalności, przyspieszenie produkcji dzięki automatyzacji; 
  • lepsza wydajność – automatyzacja procesów, podejmowania decyzji czy wprowadzania oraz analizy danych;
  • elastyczność – możliwość personalizacji produktów, ale również wprowadzenia skalowania czy nowych linii produkcyjnych;
  • niższe koszty – automatyzacja i integracja systemów pozwalają na lepsze wykorzystanie zasobów i nie marnowanie jednostek, ograniczenie przestojów oraz problemów związanych z nieodpowiednią jakością produktów, niższe koszty operacyjne; 
  • poprawa relacji z klientami – większa wydajność oraz produktywność pozwalają zminimalizować ryzyko braku dostępności, możliwość sprzedaży personalizowanych i wybranych w konkretnej konfiguracji produktów; 
  • wyższe przychody i poprawa rentowności – wyższe przychody w połączeniu z niższymi kosztami, wysoka jakość produktów, innowacyjność i mocniejsza pozycja wśród konkurentów, poprawa relacji z klientami oraz większa dostępność produktów; 
  • innowacyjność – większe możliwości produkcyjne oraz poszerzenie wiedzy i efektywności produkcji dają pole do tworzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań i metod działania; 
  • jakość i zgodność – automatyzacja przekłada się na wyższą jakość, większa skuteczność kontroli jakości, rejestracja danych; 
  • wiedza i współpraca – lepszy przepływ informacji między poszczególnymi działami czy liniami produkcyjnymi, poprawa dystrybucji bez względu na czynniki jak lokalizacja czy strefa czasowa. 
Transformacja w kierunku przemysłu 4.0

Według Europejskiego Centrum Wspierania Zaawansowanej Produkcji na transformację w kierunku przemysłu 4.0 składa się 7 etapów. Pierwszy obejmuje wprowadzenia elastycznych systemów umożliwiających dopasowanie się do liczby oraz kategorii produktów. Drugi etap skupia się na wymianie informacji pomiędzy ludźmi, maszynami oraz wytworami. Kolejna faza dotyczy lepszego wykorzystania zasobów oraz zminimalizowania wpływu na środowisko poprzez zasady gospodarki obiegu zamkniętego. Następnie nadchodzi pora na End-to-End Customer Focussed Engineering tzn. proces kompleksowej realizacji oczekiwań klientów. Etap piąty obejmuje koncentrację na ludziach, a szósty – wdrożenia systemów dopasowujących się do zmian w czasie rzeczywistym. Ostatnia faza to tzw. fabryka otwarta, czyli miejsce, które rozumie potrzeby wszystkich uczestników. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Czy Polacy boją się inflacji? Badanie Revolut

Następny Wpis
Freepik

Czy Polacy boją się, że zastąpią ich maszyny? Wyniki badania LiveCareer Polska

Powiązane wpisy