fbpx

Powrót Orki. Wraca temat zakupu łodzi podwodnych dla Marynarki Wojskowej.

Avatar photo
Ruszyła realizacji programu Orka. Dla Marynarki Wojennej oznacza to zakup nowych okrętów podwodnych. Jest to jeden z najważniejszych punktów modernizacji polskiej floty.

Jeszcze w tym roku planujemy uruchomić postępowanie, którego celem będzie zakup okrętów podwodnych wraz z transferem niezbędnych technologii

Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak

W ramach dawno odwlekanego projektu polska marynarka chce zakupić okręty podwodne nowej generacji, które są zdolne przenosić dalekosiężne pociski manewrujące oraz torpedy. Dzięki takiemu uzbrojeniu okręty będą miały możliwość walki z łodziami przeciwnika oraz atakowania celów lądowych.

Agencja Uzbrojenia rozpoczęła już analizy rynku, które mają określić wymagania techniczne dla startu programu. Jak podaje Agencja, planowany jest zakup jednostek o autonomiczności działania nie mniejszej niż 30 dni i zdolności zanurzenia powyżej 200 m. Czas na zgłaszanie do wstępnych konsultacji został wyznaczony na 31 lipca. Minister Obrony Narodowej zapowiedział w maju, że jeszcze w tym roku uruchomi procedurę, której celem będzie zakup nowych okrętów podwodnych.

Chcemy, żeby nasze okręty podwodne cechowała długotrwałość realizowanych misji oraz wysoka pojemność w zakresie przenoszonych środków bojowych i elastyczność konfiguracji. Ale także wysokie zdolności skrytego przemieszczania się z dużą prędkością i długotrwałego wyczekiwania w ukryciu pod wodą. Zdajemy sobie sprawę, że taki projekt jest wielkim wyzwaniem. Nie tylko w zakresie kultury pracy załóg w nowym środowisku, ale przede wszystkim w kwestii serwisowania tych jednostek i zastosowania infrastruktury wsparcia na ich potrzeby


Szef MON, Mariusz Błaszczak
Polska flota podwodna w rozsypce

14 grudnia 2021 r. zostały opuszczone bandery na dwóch okrętach klasy Kobben- ORP Sęp i ORP Bielik. Obecnie w polskich siłach zbrojnych tylko jeden okręt pełni służbę i jest to przestarzały ORP Orzeł. Problem złego stanu technicznego łodzi podnoszony był nawet przez samych marynarzy, którzy w 2021 r. wystosowali list otwarty do dziennikarzy. Okręt miał wtedy problem ze zbiornikami balastowymi, a co za tym idzie, z wynurzeniem. List został uznany przez MW jako nieprawdziwy, niemniej ORP Orzeł jest już wiekowy, przez co więcej czasu spędza w stoczni niż na morzu.

Zwodowany w 1985 roku okręt ma długość 72,6 m i rozpędza się do 12 węzłów na wodzie (22 hm/h) i 17 pod wodą (31  km/h). Dla porównania okręt klasy Astute służący w siłach Royal Navy osiąga prędkość dwa razy wyższą, bo 30 węzłów (55 km/h).

Przestarzała konstrukcja Orła sprawia, że naprawy bywają utrudnione- w przypadku ostatniego uszkodzenia wyrzutni torpedowych przetarg musiał zostać unieważniony, ponieważ nie zgłosiła się żadna firma. Jeśli okręt zostanie wycofany, to polska pierwszy raz od 1931 r. pozostanie bez żadnej łodzi podwodnej.

Zwalczanie zagrożeń na morzu

Program Orka jest częścią programu „Zwalczanie zagrożeń na morzu”, który jest ujęty jako priorytetowy w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022. Realizacja programu jest sukcesywnie odkładana, ponieważ już w 2017 r. ówczesny szef resortu Antoni Macierewicz zapowiadał znalezienie strategicznego partnera najpóźniej do końca 2018 r.

W pierwotnej wersji programu Orka MON planowało zakup od 3 do 4 okrętów podwodnych, a wartość przedsięwzięcia szacowano na 10 mld złotych.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Assassin’s Creed Mirage – powrót do korzeni

Następny Wpis

European Chips Act. Co to? 

Powiązane wpisy

Spółka akcyjna. Podstawowe pytania i odpowiedzi

Spółka akcyjna to forma prowadzenia działalności, która sprawdza się w dużych firmach, ale również mniejszych planujących wejście na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie albo dołączenie do alternatywnego systemu obrotu. Struktura pozwala na pozyskiwanie wielu inwestorów. Startupy, które pozytywnie przejdą weryfikację rynkową, muszą liczyć się z koniecznością przekształcenia.
Avatar photo
Więcej

ESG wzbogaca strategie firm

CSR niegdyś stanowiło ważną część strategii biznesowych wielu firm. Corporate social responsibility, bo to od tego wyrażenia pochodzi ten skrót, miało zapewnić zrównoważony rozwój przedsiębiorstw. Nie bez znaczenia był też wpływ CSR na odbiór firmy. Stosowanie jego zasad miało mieć wymiar marketingowy. Szybko jednak okazało się, że w obliczu kryzysu klimatycznego i transformacji w społeczeństwie CSR nie wystarcza. Potrzebna nam szersza koncepcja. Tę rolę może odegrać ESG.
Avatar photo
Więcej

Na świecie jest coraz cieplej, a ludzi jest coraz więcej. W jaki sposób zmiany klimatyczne i demograficzne wpłyną na społeczeństwo i gospodarkę?

Co czeka Polskę i świat w ciągu najbliższej dekady? Patrząc globalnie można wyróżnić kilka megatrendów, które już determinują życie gospodarcze i społeczne w różnych krajach oraz regionach. Jeden najczęściej przytaczanych to zmiany klimatyczne i rosnąca średnia globalna temperatura. Drugi megatrend dotyczy rosnącej liczby ludności. O zmianach mówi się od dawna wciąż jednak niewiele osób wie, w jaki sposób wpływają na codzienność społeczną i gospodarczą, a także na jakie zmiany należy się jeszcze przygotować.
Avatar photo
Więcej