fbpx

Czym jest Bidenomika i jakie ma założenia?

Avatar photo
Prezydent Joe Biden stara się zapoczątkować erę „Bidenomiki”, czyli teorii, która dotyczyć ma w szczególności ludzi zaliczających się do tzw. “klasy średniej”. Jednocześnie podkreśla się, że będzie to główny element kampanii prezydenckiej Bidena w 2024 roku. Jakie są jej założenia, cele i zalety? O tym piszemy poniżej!
Źródło: The New York Times
Wzrost gospodarki pochodzi od klasy średniej

“Bidenomika” opiera się na zasadzie, że gospodarka powinna rozwijać się od wewnątrz i od podstaw, a nie odwrotnie.

„Kiedy to się dzieje, wszyscy mają się dobrze. Bogaci wciąż zyskują, wszyscy mają się dobrze. Ta wizja stanowi fundamentalne zerwanie z teoriami ekonomicznymi, które przez dziesięciolecia zawiodły amerykańską klasę średnią” – powiedział Biden. 

Media, które analizowały przemówienie obecnego Prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki nazwały jego teorię ekonomiczną ,,Bidenomiką”. Sama metoda nie jest nowością, gdyż wcześniej mieliśmy do czynienia z tzw. ,,Reaganomiką”, czyli głównym elementem polityki prezydenta Ronalda Reagana. Warto zaznaczyć, że „Reaganomika” nadal jest drogowskazem dla republikańskich prawodawców, ponieważ opiera się ona na obniżaniu podatków dla bogatych i dużych firm. Jej zwolennicy twierdzą, że korzyści spływają głównie do klasy średniej i pracujących Amerykanów, którzy mają większe możliwości ze względu na wzrost gospodarczy spowodowany działaniem bogatych i dużych firm. Jednak istnieją eksperci, którzy kwestionują skuteczność powyższej metody, wskazując, że w rzeczywistości nie przynosi ona planowanych rezultatów. 

Kto ma finansować Bidenomikę? 

Biden argumentuje, że ekonomia oparta na podaży i uprzywilejowania większych podmiotów gospodarczych doprowadziła do likwidacji licznych miejsc pracy i wyniszczenia klasy średniej. Jednocześnie Biden podkreślił, że przez długi czas analizował zapotrzebowania tzw. ,,klasy średniej”, będąc wiceprezydentem w administracji Prezydenta Baracka Obamy i działając w licznych zespołach administracyjnych. Zdaniem Joe Bidena fundusze na “Bidenomikę” pochodzić będą m.in z podatków płaconych przez najbogataszych, w szczególności przez korporacje, które do chwili obecnej starały się na wszelakie sposoby omijać regulacje prawa podatkowego. 

Kluczowe zasady Bidenomiki

Zdaniem opinii publicznej, Prezydent Joe Biden ma problem z przekonaniem ludzi do swojej polityki gospodarczej, ponieważ wiele osób nie zgadza się z tym, w jaki sposób dotychczas zarządza aparatem państwowym, w szczególności w dziedzinie gospodarki kraju. Według większości obywateli gospodarka Stanów Zjednoczonych Ameryki nie prezentuje się na wysokim poziomie. 

Administracja obecnego Prezydenta USA uchyla rąbka tego, czym jest i jak prawdopodobnie będzie funkcjonować “Bidenomika”. Zasadą wspomnianej koncepcji jest:

  • inwestowanie pieniędzy publicznych w Amerykę,
  • wspieranie i uczenie pracowników, celem stworzenia konkurencyjnego rynku. 
Promowanie konkurencji

Bidenomika to inny sposób myślenia o gospodarce. Zamiast obniżać podatki dla wszystkich, Joe Biden chce skupić się na inwestowaniu w nowe technologie i tworzeniu miejsc pracy. Jako misję wyznaczył sobie również nauczanie pracowników nowych umiejętności i promowanie konkurencji, co ma doprowadzić do spadku cen. 

Jako dowód podkreślający intencję i plany Prezydenta Bidena, podkreśla się, że podpisał on rozporządzenie wykonawcze w 2021 roku,  mające na celu zakaz lub ograniczenie klauzul niekonkurencyjnych. Biden i jego urzędnicy podkreślają również, że podejmować będą działania zmierzające do obniżenia kosztów życia np. poprzez zmniejszenie kosztów insuliny dla beneficjentów Medicare do 35 dolarów miesięcznie.

Podsumowanie

Choć plany Joe Bidena są częścią tzw. “Bidenomiki” to Prezydent wciąż musi przekonać ludzi, że one w ogóle działają. Mimo licznych inwestycji i nowych projektów Biden nie zyskuje poparcia Amerykanów. Wyzwaniem dla obecnego Prezydenta USA będzie zatem udowodnienie obywatelom, że jego pomysły naprawdę pomagają ludziom, szczególnie tym z klasy średniej, albowiem to oni są grupą docelową jego założeń gospodarczych.

Ostatecznie to, czy “Bidenomika” okaże się sukcesem czy porażką, ocenią nie tylko eksperci od ekonomii czy polityki, ale przede wszystkim zwykli Amerykanie. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Outdoor wciąż zaskakuje. Innowacje w cyfrowych reklamach zewnętrznych 

Następny Wpis

Z komiksu na stół. W oczekiwaniu na „Thorgal: Gra Planszowa”

Powiązane wpisy

Rynek pracy w kwietniu 2023: mniej ofert, ale spadek bezrobocia

Z danych przedstawionych w cyklicznym raporcie „Rynek pracy, edukacja, kompetencje” Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w kwietniu 2023 roku wyniosło 7430,65 zł. czyli o 1 proc. mniej niż w marcu, a o 12,1 proc. więcej w stosunku do ubiegłego roku. Zanotowano również spadek stopy bezrobocia, a równocześnie mniejszą liczbę nowych ofert pracy.
Avatar photo
Więcej

Czy Arabia powtórzy błędy Chin? 17 miliardów na największe gwiazdy piłki

W Arabii Saudyjskiej trwa obecnie trend zakupowy, podobny do tego, jaki można było zaobserwować kilka lat temu w Chinach. W zimowym oknie transferowym na półwyspie arabskim zameldował się Cristiano Ronaldo, wtedy wydawało się, że to szczyt marzeń arabskich kibiców. Okazało się, że to dopiero początek. Gdy arabski książe i następca tronu, Mohamed ibn Salman zakomunikował przejęcie 75% udziałów w czterech największych klubach (Al-Nassr, Al-Ittihad, Al-Hilal oraz Al-Ahli) przez państwowy fundusz, można było się spodziewać, że wraz z tym na stole pojawią się absolutnie szalone kwoty w kontekście transferów i kontraktów zawodników. Na rozwój piłki nożnej w regionie przeznaczone ma być aż 17 miliardów dolarów!
Avatar photo
Więcej

9 rad, jak skutecznie sprzedawać przez telefon

Sprzedaż przez telefon to jedno z najstarszych i wciąż najskuteczniejszych działań marketingowo-sprzedażowych. Reklama w wyszukiwarce, media społecznościowe czy e-mail marketing pozwalają dotrzeć do potencjalnych klientów i nawiązać pierwszy kontakt, ale to rozmowa telefoniczna pozwala zamknąć sprzedaż. Mimo rozwijającej się cyfryzacji większość osób zajmujących decyzyjne stanowiska wciąż stawia na komunikację twarzą w twarz albo rozmowę telefoniczną. Jak skutecznie sprzedawać i o czym musisz pamiętać?
Avatar photo
Więcej