Nowe technologie w reklamie zewnętrznej
O reklamie OOH (ang. out of home) można mówić w przypadku wszystkich formatów znajdujących się w przestrzeni miejskiej i docierających do klientów poza ich domem czy mieszkaniem. Wraz z rozwojem nowych technologii reklama przestała stanowić wyłącznie klasyczne billboardy oraz słupy reklamowe. Obecnie marketerzy korzystają z różnorodnych form komunikacji w oparciu o nowoczesne narzędzia. OOH pozwala na dużą kreatywność i zaskakiwanie odbiorców niestandardowymi obrazami, równocześnie znajdując zastosowanie w różnorodnej tematyce.
Coraz większą popularność zyskuje DOOH (ang. digital out of home), czyli połączenie rozwiązań offline z online. Branża wyróżnia się rosnącą automatyzacją procesu zakupu powierzchni reklamowej. Marketerzy mogą szybciej i skuteczniej wybrać nośniki odpowiadające konkretnej grupie odbiorców.
Dużą zaletą jest możliwość rozliczania się za kampanie w ramach CPM, czyli liczbę wyświetleń. Twórcy mogą kontrolować budżet oraz monitorować wyniki, a DOOH pozwala na optymalizację reklamy w oparciu o rzeczywiste dane. Obecnie tego typu formaty działają przede wszystkim w obiektach, gdzie sprawdzana jest liczba odwiedzających np. galeriach handlowych, ale coraz więcej mówi się o wykorzystaniu kampanii CPM również w innych przestrzeniach.
Największy ekran LED na świecie
W lipcu w centrum Las Vegas pojawiła się kula o wysokości 111 metrów wyłożona panelami LED pozwalającymi na wyświetlanie obrazów. Obiekt o nazwie Sphere at The Venetian Resort dotychczas zamienił się w m.in. piłkę, oko, Księżyc oraz Ziemię, ale może przybrać również inne formy. Wewnątrz znajduje się przestrzeń, która pomieści ponad 20 tys. osób — obecnie nie jest jeszcze dostępna dla odwiedzających. Miasto wciąż zaskakuje niecodzienną architekturą oraz obiektami niespotykanymi w innych miejscach na świecie. Budowę nowego budynku rozpoczęto już w 2018 roku, a cała operacja pochłonęła 2,3 mld dolarów.
Sphere at The Venetian Resort został rozświetlony po raz pierwszy z okazji amerykańskiego Dnia Niepodległości. Widzowie mieli szansę podziwiać kulę ziemską, Księżyc, piłkę do koszykówki oraz ogromne oko. Dodatkowo w trakcie pokazu na obiekcie pojawiły się symbole Stanów Zjednoczonych. Na kuli można wyświetlać nie tylko statyczne, ale również dynamiczne obrazy. Wnętrze obiektu ma być wykorzystywane do realizacji pokazów artystycznych.
Każdy panel LED wykorzystany do stworzenia obiektu składa się z 48 diod pozwalających na niezależne wyświetlanie jednego z 256 mln kolorów. Zdaniem twórców łączna powierzchnia paneli to 580 tys. stóp kwadratowych, co przekłada się na największy ekran LED na świecie.
Nowe formaty coraz popularniejsze
Połączenie reklamy zewnętrznej z cyfrowymi rozwiązaniami pojawia się w różnych branżach na całym świecie. Jednym z przykładów jest aktywacja na lotnisku Guarulhos w São Paulo stworzona przez Coca-Colę. Przy kreacji billboardu 3D wykorzystano 3D Deep Iconic firmy JCDecaux. Celem marki było zwrócenie uwagi na przenikające się dwa światy — rzeczywisty i wirtualny. Na billboardzie pojawiła się postać z popularnego dzieła „Dziewczyna z perłą” stworzonego przez Vermeera. Bohaterka dynamicznie wchodziła w interakcję z odbiorcami, wykorzystując butelkę Coca-Coli.
Innym ciekawym przykładem jest kreacja stworzona przez Tesco Ireland informująca o powstaniu nowego sklepu. Na interaktywnym ekranie cyfrowym pojawiały się komunikaty dopasowane do odbiorcy znajdującego się w pobliżu, co było możliwe dzięki copywriterowi, który obserwował ruch uliczny i na bieżąco przygotowywał wiadomości.
Nowoczesny outdoor znajduje zastosowanie również w kampaniach społecznych i edukacyjnych. Polski Alarm Smogowy we współpracy ze Screen Network i Stowarzyszeniem Program Czysta Polska umieścił ponad tysiąc ekranów w różnych miastach w kraju. Na nośnikach znalazły się informacje ostrzegające przed smogiem aktualizowane w oparciu o najnowsze dane dotyczące stężenia pyłów PM10.