fbpx

BLIK w Polsce triumfuje. Polacy coraz chętniej wybierają płatności online

Avatar photo
BLIK przedstawił wyniki za pierwszy kwartał br. Z danych wynika, że od stycznia do końca marca użytkownicy zrealizowali łącznie 374 mln płatności o wartości 50,1 mld zł. Dodatkowo liczba transakcji wykonanych od początku funkcjonowania, przekroczyła 3 mld. BLIK osiąga coraz lepsze wyniki w terminach POS (+94 proc. rok do roku) oraz przelewach na telefon BLIK (+88 proc. rok do roku). Polacy coraz chętniej wybierają nowoczesne formy płatności.

Właścicielem BLIK jest PSP – Polski Standard Płatności. Rozwiązaniu przyświeca misja koncentrująca się na wygodnym i bezpiecznym sposobie płatności. Rolą BLIKA jest umożliwianie wymiany środków nie tylko między klientami, ale również bankami oraz agencjami rozliczeniowymi. Obecnie udział BLIKA w płatnościach detalicznych w Polsce  wynosi 29 proc., a Narodowy Bank Polski włączył system do kategorii „istotnych systemów płatności detalicznych”.

Prawie 14 mln użytkowników i silna pozycja w płatnościach 

Na koniec marca br. z BLIKA korzystało aktywnie ponad 13,5 mln osób. Z przedstawionych danych wynika również, że w pierwszym kwartale br. klienci aplikacji mobilnych banków wykonali używając BLIKA o połowę więcej transakcji niż rok wcześniej. Analizowano zarówno liczbę oraz wartość. Jak podaje Biuro Prasowe BLIKA użytkownicy płacili za pomocą prezentowanego rozwiązania średnio 4,2 mln razy dziennie, a to przekłada się na wynik o 55 proc. wyższy niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Z danych wynika również, że w najlepszym dniu zanotowano około 6 mln transakcji. Średnia kwota wyniosła 134 zł. 

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA, podkreśla, że początek roku był szczególnie intensywny w rozwoju formy płatności. Przede wszystkim do współpracy włączono jednostki administracji publicznej, a BLIK stał się dostępny w e-Urzędzie Skarbowym. W tym samym czasie trwały prace nad rozwojem usług w bankach, m.in. Bank Millennium umożliwił klientom opcję prośby o przelew BLIK.

Kiedy Polacy używają BLIKA?

Z danych zaprezentowanych przez operatora BLIK wynika, że w pierwszym kwartale br. klienci najchętniej sięgali po rozwiązanie w ramach transakcji e-commerce. Co druga płatność realizowana BLIK dokonywana jest online, a użytkownicy wykonali transakcje na łączną kwotę prawie 26,9 mld zł w pierwszym kwartale br. W analogicznym okresie w roku ubiegłym było to 18,8 mld zł. W sumie w ciągu pierwszym trzech miesięcy 2023 roku zrealizowano 207 mln transakcji, czyli o 32 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia suma pojedynczego zakupu online wyniosła 130 zł. Monika Król, wiceprezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA zwraca uwagę, że udział transakcji realizowanych za pomocą rozwiązania w e-commerce wynosi aktualnie nawet do około 70 proc.

Wzrost w kolejnych obszarach 

Z danych wynika również, że wzrosła liczba przelewów na telefon BLIK. Jak podkreślono trend jest zauważalny od kilku kwartałów. W analizowanym okresie użytkownicy wykonali aż 82,9 mln transakcji, co przełożyło się na 88 proc. wzrost rok do roku. Wartość wyniosła 10,8 mld zł – wzrosła o 112 proc. biorąc pod uwagę poprzedni rok. Średnia kwota przelewu na telefon BLIK to 137 zł. 

Użytkownicy BLIKA coraz chętniej wykorzystują również płatności w tradycyjnych terminalach płatniczych. W ciągu pierwszych miesięcy br. transakcje zrealizowano 71,2 mln razy. Aż 35 proc. wygenerowały płatności zbliżeniowe BLIK. 

Wzrost zanotowano również w obszarze transakcji ATM. Pod koniec analizowanego kwartału łącznie klienci banków zrealizowali w bankomatach 3,2 mln operacji BLIKIEM.  Rok do roku liczba transakcji wzrosła o 30 proc. a wartość wyniosła prawie 8,6 mld zł (+28 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu z roku ubiegłego). Średnia kwota transakcji w bankomacie w pierwszym kwartale wyniosła 654 zł.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Wpływ AI na działalność firm

Następny Wpis

Infection Free Zone coraz popularniejsze. Nowy tytuł od Jutsu Games i Games Operators 

Powiązane wpisy

Portowanie – pracochłonne odtwarzanie czy szansa na dochodowy biznes w branży gier?

Przenoszenie gier komputerowych na inne platformy sprzętowe to dynamicznie rozwijająca się gałąź branży gier. Spółki zajmujące się portowaniem wypracowują własne modele biznesowe gwarantujące coraz lepszą pozycję na rynku. Część zajmuje się wyłącznie pracą na rzecz partnerów. Niektóre, jak 100 Games wykorzystują wiedzę i doświadczenie do tworzenia własnych produkcji.
Avatar photo
Więcej