fbpx

BLIK w Polsce triumfuje. Polacy coraz chętniej wybierają płatności online

Avatar photo
BLIK przedstawił wyniki za pierwszy kwartał br. Z danych wynika, że od stycznia do końca marca użytkownicy zrealizowali łącznie 374 mln płatności o wartości 50,1 mld zł. Dodatkowo liczba transakcji wykonanych od początku funkcjonowania, przekroczyła 3 mld. BLIK osiąga coraz lepsze wyniki w terminach POS (+94 proc. rok do roku) oraz przelewach na telefon BLIK (+88 proc. rok do roku). Polacy coraz chętniej wybierają nowoczesne formy płatności.

Właścicielem BLIK jest PSP – Polski Standard Płatności. Rozwiązaniu przyświeca misja koncentrująca się na wygodnym i bezpiecznym sposobie płatności. Rolą BLIKA jest umożliwianie wymiany środków nie tylko między klientami, ale również bankami oraz agencjami rozliczeniowymi. Obecnie udział BLIKA w płatnościach detalicznych w Polsce  wynosi 29 proc., a Narodowy Bank Polski włączył system do kategorii „istotnych systemów płatności detalicznych”.

Prawie 14 mln użytkowników i silna pozycja w płatnościach 

Na koniec marca br. z BLIKA korzystało aktywnie ponad 13,5 mln osób. Z przedstawionych danych wynika również, że w pierwszym kwartale br. klienci aplikacji mobilnych banków wykonali używając BLIKA o połowę więcej transakcji niż rok wcześniej. Analizowano zarówno liczbę oraz wartość. Jak podaje Biuro Prasowe BLIKA użytkownicy płacili za pomocą prezentowanego rozwiązania średnio 4,2 mln razy dziennie, a to przekłada się na wynik o 55 proc. wyższy niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Z danych wynika również, że w najlepszym dniu zanotowano około 6 mln transakcji. Średnia kwota wyniosła 134 zł. 

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA, podkreśla, że początek roku był szczególnie intensywny w rozwoju formy płatności. Przede wszystkim do współpracy włączono jednostki administracji publicznej, a BLIK stał się dostępny w e-Urzędzie Skarbowym. W tym samym czasie trwały prace nad rozwojem usług w bankach, m.in. Bank Millennium umożliwił klientom opcję prośby o przelew BLIK.

Kiedy Polacy używają BLIKA?

Z danych zaprezentowanych przez operatora BLIK wynika, że w pierwszym kwartale br. klienci najchętniej sięgali po rozwiązanie w ramach transakcji e-commerce. Co druga płatność realizowana BLIK dokonywana jest online, a użytkownicy wykonali transakcje na łączną kwotę prawie 26,9 mld zł w pierwszym kwartale br. W analogicznym okresie w roku ubiegłym było to 18,8 mld zł. W sumie w ciągu pierwszym trzech miesięcy 2023 roku zrealizowano 207 mln transakcji, czyli o 32 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia suma pojedynczego zakupu online wyniosła 130 zł. Monika Król, wiceprezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA zwraca uwagę, że udział transakcji realizowanych za pomocą rozwiązania w e-commerce wynosi aktualnie nawet do około 70 proc.

Wzrost w kolejnych obszarach 

Z danych wynika również, że wzrosła liczba przelewów na telefon BLIK. Jak podkreślono trend jest zauważalny od kilku kwartałów. W analizowanym okresie użytkownicy wykonali aż 82,9 mln transakcji, co przełożyło się na 88 proc. wzrost rok do roku. Wartość wyniosła 10,8 mld zł – wzrosła o 112 proc. biorąc pod uwagę poprzedni rok. Średnia kwota przelewu na telefon BLIK to 137 zł. 

Użytkownicy BLIKA coraz chętniej wykorzystują również płatności w tradycyjnych terminalach płatniczych. W ciągu pierwszych miesięcy br. transakcje zrealizowano 71,2 mln razy. Aż 35 proc. wygenerowały płatności zbliżeniowe BLIK. 

Wzrost zanotowano również w obszarze transakcji ATM. Pod koniec analizowanego kwartału łącznie klienci banków zrealizowali w bankomatach 3,2 mln operacji BLIKIEM.  Rok do roku liczba transakcji wzrosła o 30 proc. a wartość wyniosła prawie 8,6 mld zł (+28 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu z roku ubiegłego). Średnia kwota transakcji w bankomacie w pierwszym kwartale wyniosła 654 zł.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Wpływ AI na działalność firm

Następny Wpis

Infection Free Zone coraz popularniejsze. Nowy tytuł od Jutsu Games i Games Operators 

Powiązane wpisy

Co Polacy myślą o metawersum i rozszerzonej rzeczywistości?

Z badań przeprowadzonych przez Ipsos dla Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że jedynie 27 proc. Polaków słyszało o metawersum, ale o rozszerzonej rzeczywistości już ponad 90 proc. Większość z ankietowanych (51 proc.) ma pozytywny stosunek do prezentowanych rozwiązań. Globalne badanie wykazało, że podobne odczucia mają głównie wschodzące rynki, a największą świadomością istnienia rozwiązań oraz przychylnością wykazują się młodzi dorośli z wyższym wykształceniem.
Avatar photo
Więcej

Płatności odroczone. Jak działają i czy warto wdrożyć rozwiązanie w e-sklepie?

Dynamiczne zmiany rynkowe i rozwój konkurencji sprawiają, że obecnie dobry produkt to za mało. Jednym z czynników wpływających na sukces biznesu online jest wprowadzenie elastycznych form zapłaty i realizacji transakcji. Coraz więcej e-sklepów decyduje się na wdrożenie płatności odroczonych. Usługa pozwala na zakup produktu i realizację płatności w ciągu określonej liczby dni. W Polsce popularność usługi rośnie chociaż pojawiła się na rynku dopiero niedawno.
Avatar photo
Więcej