fbpx

Leasing na rynku samochodów osobowych. Prognozy na 2023 r.

Avatar photo
Rok 2022 był wymagający dla większości branż w Polsce i na świecie. Trudności nie ominęły również leasingu na rynku samochodów osobowych. Na początku roku specjaliści spodziewali się odbicia po pandemii, która trwała blisko dwa lata. Tymczasem na arenie globalnej pojawiło się kolejne zagrożenie. Wojna w Ukrainie sprawiła, że sytuacja w łańcuchach dostaw znowu stała się niepewna. Jak będzie wyglądał 2023 r.? Eksperci PKO Leasing przedstawili cztery główne trendy dotyczące leasingu samochodów osobowych.

W 2022 r. spadł również popyt na na samochody osobowe co było wynikiem wyższych cen pojazdów, a także usług serwisowych. Rosnąca inflacja i stopy procentowe to kolejne czynniki, które miały duży wpływ na rynek. Mimo to leasing oraz wynajem wciąż pozostają atrakcyjną alternatywą dla innych form finansowania np. kredytem.

Leasing samochodów osobowych wciąż popularny w firmach

Jak przytacza PKO Leasing 73 proc. aut na polskim rynku kupowana jest przez właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, a najpopularniejszą formą finansowania pozostaje leasing. Drugim chętnie wybieranym rozwiązaniem jest wynajem długoterminowy. Główna różnica wiąże się z okresem po upłynięciu ważności umowy. W leasingu samochód wykupuje się za symboliczną kwotę, a w przypadku wynajmu można auto wykupić, oddać albo wymienić na nowy. W III kwartale 2022 r. co trzeci przedsiębiorca korzystał właśnie z wynajmu, a rynek wzrósł o 10 proc. Alternatywą są kredyty, które jednak wiążą się z większymi wymaganiami i koniecznością spełnienia określonych warunków. Leasing pozwala na szybsze uzyskanie zgody na finansowanie, a także włączenie raty albo czynszu za wynajem do kosztów uzyskania przychodów oraz rozliczenia podatku VAT. Leasing to również oszczędność czasu w zakresie wymaganych formalności. Przedsiębiorca nie musi zajmować się rejestracją samochodu, umową ubezpieczeniową, a często również dodatkowymi kwestiami jak przeglądy czy serwis oraz naprawy.

Elektryfikacja transportu w Polsce

Elektryfikacja transportu w Polsce będzie dalej rozwijać się w 2023 r. Eksperci PKO Leasing zwracają uwagę, że w ubiegłym roku udział finansowania leasingiem i najmem aut elektrycznych wzrósł z 57 do 65 proc. Polacy są otwarci na zielone technologie, a unijne przepisy i rządowe programy wspierają w podjęciu decyzji. Maciej Matelski z PKO Leasing podkreśla, że w 2023 r. obok aut osobowych oraz autobusów pojawią się na drogach elektryczne auta dostawcze. Zgodnie z przepisami od 2035 r. ma nie być możliwe zarejestrowanie samochodu spalinowego. Popularność i dostępność aut elektrycznych systematycznie rośnie, za co odpowiedzialni są również producenci tworzący nowe modele i dopasowujący linie montażowe. Już w ciągu 10 lat elektryki mają stanowić 60 proc. rynku.

Cyfryzacja leasingu

Transformacja cyfrowa jest nieunikniona niemal w każdej branży. Coraz więcej klientów decyduje się na skorzystanie z usługi online i dopełnia formalności bez wychodzenia z domu. Firmy oferują również m.in. aplikacje umożliwiające organizację usług wspierających czy dedykowane konta pozwalające na zarządzanie umową. Rozwiązania są wygodne również dla leasingodawcy. Wkrótce przestaną być wyróżnikiem rynkowym, a staną się wymagane przez klientów.

Rozwój dodatkowych usług dla klientów

Firmy pracują nad wprowadzeniem kolejnych dodatkowych usług dla klientów. Oprócz finansowania mogą liczyć również na np. kartę paliwową jako formę płatności za paliwo. Popularne rozwiązania to usługi serwisowe takie jak zmiana opon, przeglądy, auto zastępcze czy likwidacja szkody. Jeszcze kilka lat temu, tego typu usługi dodatkowe, zarezerwowane były dla klientów premium. Obecnie coraz więcej firm decyduje się wprowadzić pakiet usług dodatkowych do regularnej oferty.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Pracownicy IT w Polsce zarabiają najwięcej w Europie Środkowo-Wschodniej? Zarobki w branży w 2022. Wyniki raportu No Fluff Jobs

Następny Wpis

Profil polskich startupów w 2022 r. Kto, gdzie i kiedy decyduje się zostać founderem?

Powiązane wpisy

Skandal na największej giełdzie kryptowalut

Największa na świecie giełda kryptowalut, Binance, oraz jej założyciel, Changpeng Zhao, przyznali się do przyzwolenia na pranie brudnych pieniędzy, omijania sankcji, i innych nielegalnych działań. W wyniku wieloletniego śledztwa, prokurator generalny Merrick Garland ogłosił, że firma będzie musiała zapłacić karę ponad 4 miliardów dolarów, a zarówno Zhao, jak i dyrektor ds. zgodności z regulacjami, Samuel Lim, usłyszą zarzuty karne.
Avatar photo
Więcej