fbpx

Skuteczny networking. Jak zbudować sieć kontaktów?

Avatar photo
Na rozwój biznesu ma wpływ wiele czynników. Strategia działania, umiejętności w zespole, zasoby i finansowanie… to wszystko ma duże znaczenie w procesie budowania pozycji rynkowej. Trudno jednak odnieść sukces bez sieci kontaktów z partnerami, kontrahentami, a nawet samorządami i władzami lokalnymi. Czym jest networking i jak zbudować trwałą sieć kontaktów?

Nie trzeba być być duszą towarzystwa, żeby zbudować własną sieć. Często pierwsze znajomości przychodzą same podczas codziennej pracy. Warto mieć oczy i uszy szeroko otwarte. Umiejętność obserwacji, słuchania oraz wyłapywania informacji są cenne w biznesie na wielu polach. 

Czym jest networking? 

Networking polega na nawiązywaniu oraz utrzymywaniu relacji biznesowych, ale nie tylko. Główny cel to wymiana doświadczeń oraz wiedzy, a w przyszłości również podjęcie współpracy. Trwałe relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku to nieocenione wsparcie dla biznesu. Networking pozwala szybciej znaleźć partnerów, kontrahentów czy pracowników dzięki sieci wzajemnych kontaktów oraz poleceń. Dobrym miejscem do nawiązywania relacji twarzą w twarz są konferencje, szkolenia oraz inne spotkania nie tylko branżowe. 

Obecnie w erze cyfrowej dużą rolę odgrywają media społecznościowe. Social networking obejmuje popularne platformy przede wszystkim LinkedIn, Twitter czy Facebook. Tworzenie wirtualnej sieci można zacząć od obserwacji osób i firm, z którymi warto rozpocząć współpracę w przyszłości. Z czasem znajomości z mediów społecznych przenoszą się do świata offline. 

Jak prowadzić networking? 

Skuteczny networking wymaga określonego planu działania. Zastanów się, jakie relacje będą dla Ciebie cenne teraz, ale również w przyszłości. Zbieranie kontaktów i wizytówek dla samego kolekcjonowania w większości przypadków nie ma sensu, a wręcz może prowadzić do niespełnionych oczekiwań drugiej strony. Równocześnie baza kontaktów powinna być różnorodna – od partnerów dedykowanych Twojemu biznesowi, przez prawników, dziennikarzy, marketingowców aż po naukowców, którzy są ekspertami w danej dziedzinie oraz przedstawicieli władz. 

Kolejny krok to określenie sposobu, w jaki można nawiązać wybrane relacje. Networking można prowadzić online w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim offline – na konferencjach i szkoleniach, ale również w ramach dotychczasowych kontaktów. Warto zacząć od spojrzenia na obecną sieć kontaktów nie tylko biznesowych. Rodzina i znajomi oraz ich znajomości mogą okazać się skarbnicą wartościowych kontaktów z polecenia. Budowanie sieci przez Internet jest prostym i skutecznym rozwiązaniem, ale nie należy ograniczać się wyłącznie do wirtualnej rzeczywistości. Różnorodność w sposobach pozyskiwania kontaktów rozszerza pole działania i umożliwia dotarcie do ludzi, których nie podpowiedziałby najlepszy algorytm. 

Wzajemność to jedna z najważniejszych zasad w networkingu. Pamiętaj, że nie tylko Tobie zależy na wiedzy oraz doświadczeniu drugiej strony. Pomagaj partnerom, a również Ty otrzymasz wsparcie w momencie, gdy będzie potrzebne. Nie odrzucaj pomocy i pozwól wykazać się partnerom. Bądź otwarty na wsparcie innych. Równocześnie ucz się słuchać i rozumieć potrzeby innych. Prezentuj się z dobrych stron, ale bez przemęczania odbiorcy. 

Networking to proces. Zaczyna się jeszcze przed zdobyciem kontaktu i nawiązaniem relacji. Budowanie skutecznej sieci partnerów wymaga czasu i pracy obu stron. Nie jest tożsamy z nachalnością. Zbyt intensywne zabieganie o uwagę drugiej strony może prowadzić do efektu odwrotnego od zamierzonego. Potencjalny partner zrazi się i wyrzuci Twoją wizytówkę do kosza. 

Networking wymaga systematycznej pracy – nie tylko zdobywania nowych kontaktów, ale przede wszystkim podtrzymywania już zdobytych. Bądź otwarty, patrz szeroko i słuchaj. Budowanie dobrych relacji to długa, ale przyjemna praca. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

WIRON czyli nowy wskaźnik zamiast WIBOR. Co warto wiedzieć?

Następny Wpis

56 proc. Polaków popiera budowę elektrowni atomowej w Polsce

Powiązane wpisy

Handel detaliczny przyszłości. Jak zmienią się zakupy w ciągu najbliższych lat?

Nowe technologie zmieniają zakupową codzienność również w handlu detalicznym. Ponad 70 proc. Polaków robi zakupy w Internecie, a prognozy nie przewidują spadku wartości w najbliższych latach. Zdaniem PwC jednym z wiodących trendów będzie frictionless retail, czyli handel pozwalający klientom wykonać minimum niezbędnych czynności w jak najkrótszym czasie. Rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu nowych technologii zapewniających cyfrowe i bezobsługowe zakupy. PwC prognozuje jeszcze kilka innych trendów, które zmienią oblicze handlu detalicznego.
Avatar photo
Więcej

Cechy dobrego sprzedawcy. Na co zwrócić uwagę podczas rekrutacji?

Jaki powinien być dobry sprzedawca? Wiele zależy od rodzaju organizacji i specyfiki prowadzonego procesu sprzedaży. W procesie rekrutacji zwróć uwagę na doświadczenie, umiejętności i wiedzę posiadaną przez kandydata. Pamiętaj jednak, że nawet kilkanaście lat na rynku nie sprawi, że kandydat spełni oczekiwania Twojej firmy. Warto szukać wśród osób, które mają kompetencje i wiedzę umożliwiające realizację konkretnego procesu sprzedaży.
Avatar photo
Więcej