fbpx

Skuteczny networking. Jak zbudować sieć kontaktów?

Avatar photo
Na rozwój biznesu ma wpływ wiele czynników. Strategia działania, umiejętności w zespole, zasoby i finansowanie… to wszystko ma duże znaczenie w procesie budowania pozycji rynkowej. Trudno jednak odnieść sukces bez sieci kontaktów z partnerami, kontrahentami, a nawet samorządami i władzami lokalnymi. Czym jest networking i jak zbudować trwałą sieć kontaktów?

Nie trzeba być być duszą towarzystwa, żeby zbudować własną sieć. Często pierwsze znajomości przychodzą same podczas codziennej pracy. Warto mieć oczy i uszy szeroko otwarte. Umiejętność obserwacji, słuchania oraz wyłapywania informacji są cenne w biznesie na wielu polach. 

Czym jest networking? 

Networking polega na nawiązywaniu oraz utrzymywaniu relacji biznesowych, ale nie tylko. Główny cel to wymiana doświadczeń oraz wiedzy, a w przyszłości również podjęcie współpracy. Trwałe relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku to nieocenione wsparcie dla biznesu. Networking pozwala szybciej znaleźć partnerów, kontrahentów czy pracowników dzięki sieci wzajemnych kontaktów oraz poleceń. Dobrym miejscem do nawiązywania relacji twarzą w twarz są konferencje, szkolenia oraz inne spotkania nie tylko branżowe. 

Obecnie w erze cyfrowej dużą rolę odgrywają media społecznościowe. Social networking obejmuje popularne platformy przede wszystkim LinkedIn, Twitter czy Facebook. Tworzenie wirtualnej sieci można zacząć od obserwacji osób i firm, z którymi warto rozpocząć współpracę w przyszłości. Z czasem znajomości z mediów społecznych przenoszą się do świata offline. 

Jak prowadzić networking? 

Skuteczny networking wymaga określonego planu działania. Zastanów się, jakie relacje będą dla Ciebie cenne teraz, ale również w przyszłości. Zbieranie kontaktów i wizytówek dla samego kolekcjonowania w większości przypadków nie ma sensu, a wręcz może prowadzić do niespełnionych oczekiwań drugiej strony. Równocześnie baza kontaktów powinna być różnorodna – od partnerów dedykowanych Twojemu biznesowi, przez prawników, dziennikarzy, marketingowców aż po naukowców, którzy są ekspertami w danej dziedzinie oraz przedstawicieli władz. 

Kolejny krok to określenie sposobu, w jaki można nawiązać wybrane relacje. Networking można prowadzić online w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim offline – na konferencjach i szkoleniach, ale również w ramach dotychczasowych kontaktów. Warto zacząć od spojrzenia na obecną sieć kontaktów nie tylko biznesowych. Rodzina i znajomi oraz ich znajomości mogą okazać się skarbnicą wartościowych kontaktów z polecenia. Budowanie sieci przez Internet jest prostym i skutecznym rozwiązaniem, ale nie należy ograniczać się wyłącznie do wirtualnej rzeczywistości. Różnorodność w sposobach pozyskiwania kontaktów rozszerza pole działania i umożliwia dotarcie do ludzi, których nie podpowiedziałby najlepszy algorytm. 

Wzajemność to jedna z najważniejszych zasad w networkingu. Pamiętaj, że nie tylko Tobie zależy na wiedzy oraz doświadczeniu drugiej strony. Pomagaj partnerom, a również Ty otrzymasz wsparcie w momencie, gdy będzie potrzebne. Nie odrzucaj pomocy i pozwól wykazać się partnerom. Bądź otwarty na wsparcie innych. Równocześnie ucz się słuchać i rozumieć potrzeby innych. Prezentuj się z dobrych stron, ale bez przemęczania odbiorcy. 

Networking to proces. Zaczyna się jeszcze przed zdobyciem kontaktu i nawiązaniem relacji. Budowanie skutecznej sieci partnerów wymaga czasu i pracy obu stron. Nie jest tożsamy z nachalnością. Zbyt intensywne zabieganie o uwagę drugiej strony może prowadzić do efektu odwrotnego od zamierzonego. Potencjalny partner zrazi się i wyrzuci Twoją wizytówkę do kosza. 

Networking wymaga systematycznej pracy – nie tylko zdobywania nowych kontaktów, ale przede wszystkim podtrzymywania już zdobytych. Bądź otwarty, patrz szeroko i słuchaj. Budowanie dobrych relacji to długa, ale przyjemna praca. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

WIRON czyli nowy wskaźnik zamiast WIBOR. Co warto wiedzieć?

Następny Wpis

56 proc. Polaków popiera budowę elektrowni atomowej w Polsce

Powiązane wpisy

Wraca prestiżowy konkurs dla startupów. Aulery 2022. Kto wygrał poprzednie edycje i odniósł sukces?

Po dwóch latach przerwy wraca konkurs Aulery uznawany za najbardziej prestiżowy w środowisku polskich startupów. Wyróżnienia zdobywają organizacje o dużym potencjale międzynarodowego rozwoju wyłonione przez jury składające się z inwestorów, doświadczonych praktyków biznesowych oraz przedstawicieli mediów technologicznych. Zapisy kończą się 31 października br. Galę finałową zaplanowano na 14 grudnia w warszawskim Kampusie Google.
Avatar photo
Więcej

Czy zbliża się upadek Twittera?

Korzystając z licznych problemów Twittera po przejęciu go przez miliardera Elona Muska, koncern Meta wprowadził na rynek konkurencyjną aplikację Threads. Użytkownicy w Unii Europejskiej nie będą mieli na razie szans sprawdzić działania nowej platformy, gdyż ta nie jest dostępna z uwagi na wątpliwości co do zgodności z europejskim prawem ochrony i przetwarzania danych.
Avatar photo
Więcej